نوشته شده توسط : ali


 

شرکت پس از انحلال، وارد مرحله تصفیه می شود. در این مرحله شرکت دارای شخصیت حقوقی می باشد. پس از آن که طلب شرکت وصول و بدهی پرداخت یا صلح شد و دارایی شرکت تقسیم شد، شخصیت حقوقی شرکت پایان می یابد. تصفیه این شرکت ها مطابق مواد قانون تجارت می باشد. مواد 202 تا 218 قانون تجارت ، مربوط به تصفیه شرکت های قانون تجارت است و در رابطه با تصفیه شرکت سهامی و هم چنین تصفیه شرکت های ورشکسته کاربرد ندارد.

تکمیلی بودن مقررات تصفیه
به موجب ماده 218 ق. ت ، هر شرکتی مجاز است در اساسنامه خود برای تصفیه ترتیب دیگری مقرر دارد ولی در هر حال این مقررات نباید مخالف مواد 207- 208- 209- 210- 215- 216- 217 و قسمت اخیر ماده 211 ق. ت باشد.

انتخاب مدیر تصفیه
به موجب ماده 203 ق. ت ، مدیر تصفیه در شرکت های تضامنی و نسبی و مختلط سهامی و غیرسهامی اصولاَ مدیر یا مدیران شرکت هستند مگر آن که شرکای ضامن اشخاص دیگری را از خارج شرکت یا از بین خود برای امر تصفیه انتخاب کنند. اگر بین شرکای ضامن برای تعیین مدیر تصفیه اختلاف حاصل شود، حل اختلاف با دادگاه است و دادگاه مدیر تصفیه را مشخص می کند.
به موجب ماده 213 ق. ت ، در شرکت های بامسئولیت محدود و شرکت های تعاونی امر تصفیه به عهده مدیران شرکت است مگر آن که اساسنامه یا اکثریت مجمع عمومی شرکت ترتیب دیگری مقرر داشته باشد.

ثبت و اعلان اسامی مدیران تصفیه
به موجب ماده 205 قانون تجارت ، ” در هر مورد که اشخاصی غیر از مدیران شرکت برای تصفیه معین شوند اسامی آن ها باید در اداره ثبت اسناد، ثبت و اعلان گردد “.
پس اصولاَ نیازی به ثبت و اعلان اسامی مدیران تصفیه نمی باشد مگر مدیر تصفیه غیر از مدیران شرکت باشد.

ناظر تصفیه
در قانون تجارت عضو ناظر پیش بینی نشده است اما در شرکت های مختلط سهامی و غیرسهامی، شرکای غیرضامن اختیار تعیین عضو ناظر را خواهند داشت. به موجب ماده 206 ق. ت ، در شرکت های مختلط سهامی و غیرسهامی ، شرکای غیرضامن می توانند یک یا چند نفر را به عنوان ناظر امر تصفیه مشخص کنند.

صلاحیت مدیران تصفیه
به موجب ماده 208 ق. ت ، شرکت پس از انحلال و تا زمانی که مقررات راجع به تقسیم دارایی آن خاتمه نیافته دارای شخصیت حقوقی می باشد و به همین دلیل متصدیان تصفیه مجاز به انجام معاملات ضروری برای شرکت می باشند.
وظایف و اختیارات مصرحه مدیر تصفیه عبارتند از :
1. اجرای تعهدات شرکت ( ماده 208 ق. ت )
2. اقامه دعوا یا تعیین وکیل ( ماده 209 ق. ت )
3. اختیار صلح و تعیین داور در صورت اجازه شرکای ضامن در شرکت های نسبی ، اضامنی ، مختلط سهامی و غیرسهامی ( ماده 210 ق. ت )
به موجب ماده 214 ق. ت ، در شرکت های تعاونی و با مسئولیت محدود اصولاَ امکان صلح و تعیین داور وجود ندارد مگر پیش بینی اساسنامه یا تصویب مجمع عمومی، اما در شرکت سهامی به موجب ماده 212 لایحه مدیر تصفیه مطلقاَ اختیار صلح و ارجاع به داوری دارد.
4. تقسیم موقت دارایی شرکت در حال تصفیه ( ماده 211 ق. ت )
به موجب ماده 211 ق. ت ، ” آن قسمت از دارایی شرکت که در مدت تصفیه محل احتیاج نیست به طور موقت بین شرکا تقسیم می شود ولی متصدیان تصفیه باید معادل قروضی که هنوز موعد تادیه آن نرسیده است و همچنین معادل مبلغی که در حساب بین شرکا مورد اختلاف است موضوع نمایند “.
تقسیم موقت دارایی در شرکت های بامسئولیت محدود و تعاونی برخلاف شرکت تضامنی ، نسبی و مختلط امکان پذیر نیست ، زیرا در شرکت های بامسئولیت محدود و تعاونی، شریک ضامن برای جبران خسارت وجود ندارد.
5. تعیین نفع و ضرر شرکا ( ماده 212 ق. ت )
در صورت بروز اختلاف در تعیین نفع و ضرر، حل آن با دادگاه می باشد.

تشریفات تقسیم دارایی شرکت در مدت تصفیه و پس از ختم تصفیه
به موجب ماده 215 قانون تجارت ، ” تقسیم دارایی شرکت های مذکور در ماده فوق بین شرکا خواه در ضمن مدت تصفیه و خواه پس از ختم آن ممکن نیست مگر آنکه قبلاَ سه مرتبه در مجله رسمی و یکی از جراید اعلان و یک سال از تاریخ انتشار اولین اعلان در مجله گذشته باشد “.
به موجب ماده 216 ق. ت ، ” تخلف از ماده قبل متصدیان تصفیه را مسئول خسارت طلبکارانی قرار خواهد داد که به طلب خود نرسیده اند . ”
مسئولیت مدیر تصفیه تضامنی نمی باشد.
در صورت نیاز به هرگونه مشاوره می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.
همواره آماده پاسخگویی به سوالات ثبتی شما عزیزان هستیم.



:: بازدید از این مطلب : 308
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali


 

یکی از انواع شرکت های تجاری در ایران، شرکت های سهامی هستند. شرکت های سهامی مهم ترین نوع شرکت تجاری می باشند. چرا که، انجام پروژه های بزرگ صنعتی ، تجاری مثل سدها ، شهرک ها ، آسمان خراش ها و کارخانجات بزرگ خودرو، هواپیما و کشتی سازی جز از طریق تشکیل شرکت های سهامی میسر نیست. زیرا اولاَ انجام این گونه پروژه ها نیاز به سرمایه انبوهی دارد که معمولاَ از طریق سرمایه های خصوصی امکان پذیر نیست، ثانیاَ تعداد شرکا در این شرکت ها زیاد و در نتیجه میزان سرمایه گذاری هر فرد نوعاَ خیلی زیاد نیست و ثالثاَ میزان خطر ، در صورت ورشکستگی ، برای هر شریک ، غیرقابل جبران نیست زیرا مسئولیت شرکا فقط محدود به سهام آنان در شرکت است.
شرکت سهامی به دو گونه عام و خاص تقسیم می شود. تفاوت این دو گونه عمدتاَ در نحوه تشکیل و برخی کنترل های دولتی در مرحله تحصیل سرمایه از عموم و در تامین صحت و سلامت امور مالی آن ها از طریق برقرار کردن ضوابط ویژه برای بازرسان شرکت است. با عنایت به اوصاف کلی شرکت ها، ذیلاَ به نکات مهم در ثبت شرکت سهامی خواهیم پرداخت.

موضوع تجاری و غیرتجاری
موضوع شرکت سهامی ممکن است تجاری یا غیرتجاری باشد. توضیح اینکه عنوان غیرتجاری در اصطلاح قانون تجارت معادل غیرانتفاعی نیست و لذا ممکن است موضوع شرکت سهامی سودآور و انتفاعی باشد، مانند اشتغال به معاملات غیرمنقول ، ولی در اصطلاح قانون تجارت، تجاری محسوب نشود.

نصاب سرمایه ثبت شرکت سهامی
حداقل قانونی سرمایه در شرکت های سهامی عام پنج میلیون و در سهامی خاص یک میلیون ریال است.
نصاب های مزبور تنها از نقطه نظر قانون تجارت است ولی هرگاه شرکتی بخواهد در موضوعاتی که مشمول قوانین و مقررات دیگری مانند بانکداری و بیمه گری فعالیت نماید، باید مقررات مربوط به آن ها را نیز رعایت کند.
نکته دیگر اینکه ممکن است دارایی شرکت در طول زمان بیش از سرمایه اولیه گردد، ضمن آنکه امکان دارد در اثر زیان های پیاپی، دارایی آن از سرمایه ثبت شده نیز کمتر شود. در صورت کاهش سرمایه به کمتر از حداقل مذکور در ماده 5، شرکت مکلف است ظرف یک سال حداقل مزبور را تامین کند و یا شرکت را به انواع دیگری از شرکت های تجاری تبدیل نماید ضمن آنکه هر ذینفعی حق خواهد داشت انحلال آن را از دادگاه درخواست نماید. همینطور است هر گاه نصف سرمایه ثبت شده از بین برود که در آن صورت طبق م 141، شرکت باید یا منحل شود و یا سرمایه آن به نبلغ موجود کاهش یابد.
در شرکت های سهامی عام ، بخشی از سرمایه را موسسین شرکت از طریق عرضه سهام به عموم مردم تامین می کنند، در حالیکه در سهامی خاص تمام سرمایه منحصراَ توسط موسسین تامین می گردد.
ممکن است تمام یا برخی از موسسین، یا سایر سهامداران، خودشان شرکت با سایر اشخاص حقوقی باشند. در حالی که هیچ شرکتی نمی تواند سهام خودش را خریداری کند. ( م 198) ، ولی خریداری سهام شرکت الف که سهامدار شرکت ب است، توسط شرکت ب ممنوع است.

عده شرکا در شرکت های سهامی
به موجب ماده 3 اصلاحی قانون تجارت ” در شرکت سهامی تعداد شرکاء نباید از سه نفر کمتر باشد “.
به نظر می رسد که قرار دادن حداقل تعداد شرکاء 3 نفر، مربوطب ه شرکت های سهامی خاص است والا در شرکت های سهامی عام عده شرکاء به شرحی که ذیلاَ ذکر می شود کمتر از 5 نفر نخواهد بود.
تعیین حداقل شرکاء به تعداد سه نفر جهت تطبیق با سایر مقررات شرکت های سهامی است. زیرا به موجب ماده 107 اصلاحی قانون تجارت ” شرکت سهامی به وسیله هیئت مدیره ای که از بین صاحبان سهام ، انتخاب شده کلاَ یا بعضاَ قابل عزل می باشند اداره خواهد شد. عده اعضای هیئت مدیره در شرکت های سهامی عام نباید از 5 نفر کمتر باشد “. بنابراین اگر تعداد شرکاء کمتر از 5 نفر باشد زیرا در این صورت هیئت مدیره که باید از صاحبان سهام انتخاب شوند تشکیل نخواهد شد.

ارکان شرکت سهامی
سازماندهی شرکت سهامی ، به صورتی دموکراتیک ، بر عهده سه رکن اصلی شرکت است : رکن تصمیم گیرنده ( مجمع عمومی ) ، رکن اداره کننده ( هیات مدیره ) و رکن نظارت کننده ( بازرس).
مجمع عمومی صاحبان سهام به منزله فرمانده قواست و ارکان دیگر شرکت به او وابسته اند و باید گزارش طرز کار شرکت را به او ارائه دهند ؛ هیچ کدام از تصمیمات مهم راجع به حیات شرکت بدون تایید مجمع عمومی اعتبار ندارد ، ولی مجمع عمومی نمی تواند برای اداره شرکت هر روز جلسه تشکیل دهد ، به همین علت ، باید به طور دموکراتیک ، هیات مدیره ای را انتخاب کند تا به نمایندگی از طرف او عمل کند. هیات مدیره نیز که اداره روزانه شرکت را برعهده دارد کسی را به عنوان مدیریت عامل شرکت انتخاب می کند. اما ، مدیران شرکت را نمی توان به حال خود رها کرد و مجمع عمومی صاحبان سهام باید شخص یا اشخاصی ( بازرس یا بازرسان ) را برای نظارت بر امور شرکت تععین کند تا او را از وضعیت شرکت و طرز عمل مدیران مطلع سازند. انتخاب بازرس یا بازرسان بدان معنا نیست که مدیران باید در هر حال زیرنظر او عمل کنند. در واقع ، قانونگذار اصل را بر اعتماد به مدیران شرکت قرار داده است و فرض می کند اعمال مدیران در جهت نفع شرکت است ، مگر آنکه خلاف آن ثابت شود. اثبات این خلاف که از نظارت . بازرس یا بازرسان شرکت معلوم می شود ، برای مدیران متضمن مسئولیت های جزایی و مدنی سنگینی خواهد بود.

سهام
در شرکت های سهامی، سرمایه شرکت به دو صورت ورقه سهام درمی آید و هر شخص ممکن است تعدادی از آن را داشته باشد. هر سهم میزان مشارکت و تعهدات و منافع دارنده آن را در شرکت معین می کند.
سهام از نظر شکل ظاهری به صورت ورقه های چاپی متحدالشکل و دارای شماره ترتیب و امضای حداقل دو نفر مطابق مقررات اساسنامه شرکت است . طراحی سهام به هر شکلی ممکن است ولی در هر حال باید حاوی موارد ذیل باشد :
– نام شرکت و شماره ثبت آن در دفتر ثبت شرکت ها
– مبلغ سرمایه ثبت شده و مقدار پرداخت شده آن ها
– تعیین نوع سهم
– مبلغ اسمی سهم و مقدار پرداخت شده آن
– تعداد سهامی که هر ورقه نماینده آن است.
سهام ممکن است به صورت بانام یا بی نام صادر شود. انتقال سهام بی نام با قبض و اقباض صورت می گیرد در حالی که در بانام ، انتقال دهنده بایستی آن را در دفتر ثبت سهام شرکت منعکس و امضا کند.
ممکن است برای برخی سهام طبق اساسنامه مزایایی در نظر گرفته شده باشد که به آن ها ” سهام ممتاز ” می گویند . سهام ممتاز ممکن است مطابق اساسنامه یا تصویب مجمع عمومی فوق العاده برقرار شود. تغییر امتیازات، تنها با موافقت اکثریت دارندگان اینگونه سهام میسر است.
مبلغ اسمی هر سهم در شرکت سهامی عام حداکثر ده هزار ریال و در سهامی خاص بدون محدودیت از نظر قانون و تابع مقررات شرکت است.
از آنجا که ممکن است شرکت در بدو تاسیس نیاز به تمام سرمایه ثبت شده خود نداشته باشد، لذا ممکن است بخشی از سهام نقداَ و بقیه ظرف حداکثر 5 سال پرداخت شود.
گرچه در شرکت های سهامی، خود سهم و سرمایه در تصمیم گیری ها مهم است، ولی ماده 3، تعداد سهامداران را حداقل 3 نفر معین نموده است، در عین حال از ماده 107 که اعضای هیات مدیره را در شرکت های سهامی عام حداقل 5 نفر و از میان سهامداران مقرر کرده است استباط می شود که حداقل مزبور در سهامی عام ، 5 نفر است. مقصود از نفر ، منحصر به شخص حقیقی نیست.

حقوق سهامداران
دارنده سهم دارای حقوق ذیل است :
– رای در مجامع عمومی
– انتقال سهم
– کسب اطلاع از امور شرکت
– دریافت سود
– حق تقدم در خرید سهام جدید
– سهیم شدن در اموال شرکت

 



:: بازدید از این مطلب : 321
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali


افزایش سرمایه شرکت

افزایش سرمایه شرکت عبارت است از افزایش اسمی میزان سرمایه ثبت شده شرکت یا به عبارت دیگر افزایش تعداد سهام منتشره توسط شرکتهای سهامی.

شرکت‌ها در مواقعی که احتیاج به نقدینگی برای فعالیت‌های جدید یا توسعه فعالیتهای قبلی دارند از یکی از مزایای حضور در بورس یعنی اقدام به افزایش سرمایه می‌نمایند. تامین مالی از طرق مختلفی چون آورده نقدی، استفاده از اندوخته‌های سنوات گذشته، صرف سهام و یا ترکیبی از موارد مذکور صورت می‌گیرد. اما شاید جالب باشد بدانیم که یک شرکت چگونه میزان سرمایه خود را و طی چه مراحلی افزایش می‌دهد. معمولا پس از پیشنهاد هیئت مدیره و ارائه طرح توجیهی و مشخص نمودن روش و محل سرمایه گذاری و میزان افزایش سرمایه، این افزایش به میزان مشخص به تصویب مجمع عمومی فوق العاده می‌رسد. سپس در اختیار هیئت مدیره قرار گرفته و این هیئت پس از طی مراحلی با جلب رضایت سازمان بورس اوراق بهادار اقدام به ثبت افزایش سرمایه می‌نماید. طی این نوشتار برآنیم که جزئیات دقیق تری برای یک افزایش سرمایه به همراه مستندات قانون تجارت و همچنین ذکر یک مثال ارائه نمائیم.

تغییر در سرمایه شرکت تنها در صلاحیت مجمع فوق العاده سهامداران شرکت می‌باشد. لازم به یادآوری است که این مجمع با حضور بیش از نصف سهام دارای حق رای و در نوبت دوم دعوت، با حضور بیش از یک سوم سهام به حد نصاب قانونی می‌رسد وهمچنین تصمیمات مجمع فوق العاده با اکثریت دو سوم آرا در جلسه رسمی معتبر است. (مواد ۸۳ و۸۴ و ۸۵ قانون تجارت جمهوری اسلامی ایران)

کاهش سرمایه شرکت

هم چنان که سرمایه ممکن است اضافه شود گاهی اتفاق می‌افتد که تقلیل پیدا می‌کند. کاهش سرمایه شرکت به دو صورت انجام می‌شود:

کاهش سرمایه شرکت
کاهش اختیاری سرمایه شرکت

در مواردی که شرکت به زودی موفق به انجام منظور خود نمی‌شود و بیش از مبلغ مورد احتیاج سرمایه در اختیار دارد، می‌تواند قسمتی از سرمایه خود را کاهش داده و به شرکاء مسترد دارد.

طبق ماده ۱۸۹ اصلاحی مجمع عمومی فوق العاده شرکت می‌تواند به پیشنهاد هیئت مدیره در مورد کاهش سرمایه به طور اختیاری اتخاذ تصمیم کند، مشروط بر اینکه در اثر کاهش به تساوی حقوق سهام لطمه‌ای وارد نشود و سرمایه شرکت از حداقل مبلغ مقرر کمتر نشود. یعنی در شرکت‌های سهامی از پنج میلیون ریال و در شرکت‌های سهامی خاص از یک میلیون ریال کمتر نباشد.

کاهش سرمایه به یکی از دو طریق ممکن است:

کاهش تعداد سهام که در اینصورت بعضی از شرکا قیمت اسمی سهم خود را دریافت و با رضایت از شرکت خارج می‌شوند.

کاهش مبلغ اسمی سهام مثلا سهام ده هزار ریالی به پنج هزار ریال تنزل و مازاد آن به صاحبان سهام مسترد می‌شود.

باید متوجه بود که خرید سهام شرکت توسط‌‌ همان شرکت ممنوع است زیرا در این صورت سرمایه شرکت تقلیل پیدا می‌کند بدون اینکه کاهش سرمایه آگهی شود.

کاهش اجباری سرمایه شرکت

اگر تقلیل سرمایه در اثر برداشت نباشد بلکه زیان‌های وارده به قدری باشد که نصف سرمایه شرکت از میان برود، در این صورت قانون هیئت مدیره شرکت را موظف نموده که مجمع عمومی را دعوت نمایند تا نسبت به بقاء یا انحلال شرکت تصمیم بگیرند. البته مجمع عمومی تصمیم به انتشار سهام جدید و یا کاهش سرمایه و یا انحلال شرکت خواهد گرفت. این تصمیم را در هر حال مدیران شرکت مطابق مقررات قانون به اطلاع مرجع ثبت شرکت‌ها خواهند رسانید. هرگاه مجمع عمومی فوق العاده رأی به انحلال شرکت ندهد باید در‌‌ همان جلسه با رعایت مقرراتی که برای ثبت شرکت لازم است سرمایه شرکت را به مبلغ سرمایه موجود کاهش دهند مشروط بر اینکه از میزان حداقلی که برای شرکت‌های سهامی تعیین شده کمتر نباشد.

افزایش و



:: بازدید از این مطلب : 307
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali


انتقال مصدر باب افتعال از ریشه «نقل» به معنای از جای به جای دیگر رفتن، جابه‎جا شدن و ….آمده است. در فقه با جابه‎جا شدن مالکیت یک مال از کسی به دیگری است. به حق شریک در شرکت سهامی، سهم گفته می‎شود و ورقه‎ای که نشان‎دهنده‎ی این حق است ورقه سهم نامیده می‎شود.

سهام جمع سهم است و در حقوق تجارت سندی است که حاکی از مالکیت سهم معین در شرکت سهامی است. شرکت سهامی شرکتی است که حداقل از سه نفر تشکیل و در آن سرمایه به سهام مساوی تقسیم می‎شود و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آنها است.

انتقال سهام در شرکتهای سهامی

چون در شرکتهای سهامی، سرمایه‎ی شرکت وثیقه‎ی طلبِ طلبکاران است و شخصیت شرکا در آن اهمیت ندارد بنابراین نقل و انتقال سهم در آن آزادانه است یعنی شریک می‎تواند در مواقع لزوم، با انتقال سهمش از شرکت خارج شود. درخصوص مقررات انتقال سهام، بین شرکتهای سهامی عام و خاص تفاوت وجود دارد.

محدودیت نقل و انتقال سهام در شرکتهای سهامی عام

در شرکتهای سهامی عام صاحب سهم در انتقال سهم آزادی کامل دارد و حتی در اساسنامه شرکت نیز نمی‎توان خلاف آن را مقرر نمود. برابر ماده‎ی۴۱ ل.ق:

«در شركتهاي سهامي عام نقل و انتقال سهام نمي‎تواند مشروط به موافقت مديران شركت يا مجامع عمومي صاحبان سهام بشود.»

درخصوص ماده فوق باید دانست که این ماده جنبه‎ی امری دارد و شرکا نمی‎توانند برخلاف آن توافق نمایند.

محدودیت نقل و انتقال سهام در شرکتهای سهامی خاص

در شرکتهای سهامی خاص آزادی انتقال سهم مورد قبول قرار گرفته است اما مجمع عمومی یا مدیران شرکت می‎توانند این آزادی را محدود نمایند و شروطی را برای انتقال سهام قرار دهند. این امر از مفهوم مخالف ماده ۴۱ ل.ق استنباط می‎شود. از سوی دیگر در شرکت سهامی خاص تعداد شرکا کم است و شرکا حق دارند از ورود اشخاص بیگانه به شرکت جلوگیری کنند تا شرکت حالت خانوادگی یا حرفه‌ای خود را حفظ کند. بنابراین اگر در اساسنامه‎ی شرکت سهامی خاص، شرطی مبنی بر منوط کردن انتقال سهام به تصمیم مجمع عمومی یا هیأت‎مدیره وجود نداشته باشد؛ نقل و انتقال سهام کاملاً آزاد است.

در مواقعی که یکی از شرکای شرکت سهامی خاص خواهان انتقال سهام خود به شخص دیگر و خروج از شرکت باشد اما شرکت این اجازه را به او ندهد؛ شرکت بایستی سهم شریک خواهان خروج را بازخرید کند و سرمایه خود را به میزان سهم این شریک کاهش دهد. به عبارت دیگر تا میزان مبلغ سهام شریک از میزان سرمایه کم می‎گردد و در اختیار شریک خواهان خروج قرار داده می‎شود و سپس سهام او باطل می‎گردد. شرکت نیز نمی‎تواند چنین سهامی را نگه دارد چراکه این کار به‎منزله خرید سهام توسط خود شرکت است که ممنوع است. البته باید توجه داشته که کاهش سرمایه از طریق بازخرید سهام در زمانی که شرکت اوراق قرضه قابل تعویض با سهام را منتشر نموده است امکان‎پذیر نیست. برابر ماده ۶۵ل.ق:

«از تاريخ تصميم مجمع عمومي مذكور در ماده ۶۱ تا انقضاي موعد يا مواعد اوراق قرضه شركت نمي‎تواند …. سرمايه خود را …. از طريق بازخريد سهام كاهش دهد….»

چگونگی انتقال سهام

نقل و انتقال سهام مستلزم تنظیم سند رسمی نیست اما در مقررات قانونی تشریفاتی برای انتقال سهام بانام قرار داده شده است. درصورتی که این تشریفات در هنگام انتقال سهام رعایت نگردد؛ چنین انتقالی از نظر شرکت و اشخاص ثالث معتبر نیست. باید دانست که خرید و فروش سهام شرکت سهامی در بورس اوراق بهادار توسط کارگزاران بورس انجام می‎شود. هر شخص حقیقی یا حقوقی می‎تواند خریدار سهم شرکت سهامی باشد.

انتقال سهام بانام

انتقال سهام بانام بايد در دفتر ثبتِ سهام شركت به ثبت برسد و انتقال‎دهنده يا وكيل يا نماينده‎ی قانوني او بايد این انتقال را در دفتر مزبور امضا كند. در موردي كه تمام مبلغ اسمي سهم پرداخت نشده است نشاني كامل انتقال‎گيرنده نيز در دفتر ثبت سهام شركت قيد و به امضاي انتقال‎گيرنده يا وكيل يا نماينده قانوني او رسيده و از نظر اجراي تعهدات ناشي از نقل و انتقال سهم معتبر خواهد بود. بنابراین انتقال‎گیرنده مسئول پرداخت بقیه مبلغ اسمی سهام خواهد بود و انتقال‎دهنده مسئولیتی ندارد. هرگونه تغيير اقامتگاه نيز بايد به همان ترتيب به ثبت رسيده و امضا شود. هر انتقالي كه بدون رعايت شرايط فوق انجام گیرد از نظر شركت و اشخاص ثالث فاقد اعتبار است.(ماده ۴۰ ل.ق)

انتقال سهام بی‎نام

سهام بي‎نام به‎صورت سند در وجه حامل تنظيم می‎‎شود و مالک این‎گونه سهام شخصی است که آن را در اختیار دارد. نقل و انتقال سهام بی‎نام با قبض و اقباض انجام می‎شود و نیاز به انجام تشریفات به‎خصوصی ندارد. (ماده۳۹ ل.ق) برابر ماده۳۰ ل.ق نقل و انتقال گواهینامه موقت سهم نیز پس از پرداخت تمامی مبلغ اسمی سهم، با قبض و اقباض انجام می‎گیرد.

سهام غیرقابل انتقال

مديران بايد تعداد سهامي را كه اساسنامه شركت مقرر كرده است دارا باشند. اين تعداد سهام نبايد از تعداد سهامي كه بموجب اساسنامه جهت دادن راي در مجامع عمومي لازم است كمتر باشد. اين سهام براي تضمين خساراتي است كه ممكن است از تقصيرات مديران منفرداً يا مشتركاً بر شركت وارد شود. سهام مذكور بانام است و قابل انتقال نيست و تا زمانیكه مديري مفاصاحساب دوره تصدي خود در شركت را دريافت ننموده است سهام مذكور در صندوق شركت بعنوان وثيقه باقي خواهد ماند. (ماده۱۱۴ ل.ق)

اگر یکی از مدیران بخواهد قبل از تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان دوره مالی، کلیه سهام خود را به دیگری انتقال دهد، می‎بایست از او سلب سِمَت شده باشد. بنابراین در این حالت، مدیر باید از مدیریت استعفا دهد و جانشین او برابر مواد۱۱۲ و ۱۱۳ ل.ق از سوی هیأت‎مدیره یا مجمع عمومی عادی انتخاب می‎گردد.

انتقال سهام به شرکت

برابر ماده۱۹۸ ل.ق خرید سهام یک شرکت توسط همان شرکت ممنوع است. تفاوتی نمی‎کند که این انتقال مستقیماً توسط شرکت صورت گیرد یا از طریق شخص ثالث و به حساب شرکت. البته باید دانست که خرید سهام شرکت مادر بوسیله شرکتهای وابسته که شخصیت حقوقی مستقلی دارند صحیح است. از سوی دیگر خرید سهام توسط شرکت برای استهلاک سهام بدون اشکال است چراکه در استهلاک سهام سرمایه تغییری نمی‎کند بلکه ارزش سهام مستهلک‎شده از اندوخته‎های اختیاری یا سود قابل تقسیم پرداخت می‎شود.

اجاره سهام شرکت

درخصوص امکان اجاره دادن سهام شرکت، اکثریت قضات دادگاههای حقوقی۲ تهران در تاریخ ۱۶/۷/۱۳۶۶ چنین اظهارنظر کردند: نظر به اینکه حق صاحب سهم در شرکت، حق دینی است نه عینی و حقوق دینی قابل واگذاری نیستند. از سوی دیگر شرایط اساسی صحت معامله و ارکان عقد اجاره با توجه به ماده ۱۹۰ قانون مدنی و نیز بنا به تعریف قانونی اجاره از حیث مشخص بودن موضوع معامله و امکان استیفای منفعت و قدرت بر تسلیم در اجاره سهام، مصداق ندارد علی‎هذا سهم‎الشرکه قابل اجاره دادن نیست. بنابراین با توجه به نظر فوق‎الذکر نمی‎توان اجاره سهام شرکت را صحیح دانست.

رهن دادن سهام

قانون مدنی در ماده۷۷۱ درخصوص رهن مقرر می‎دارد:

«رهن عقدي است كه به موجب آن مديون مالي را براي وثيقه به داين مي‎دهد. رهن‎دهنده را راهن و طرف ديگر را مرتهن مي‎گويند.»

ورقه سهم مال منقولی است که قابل معامله می‎باشد و درصورت به رهن گذاشتن سهام بی‎نام بایستی این سهم به قبض مرتهن داده شود (ماده ۷۷۲ قانون مدنی) و در رهن سهام بانام می‎بایست مراتب در دفتر سهام شرکت ثبت گردد والا چنین انتقالی از نظر شرکت و اشخاص ثالث بی‎اعتبار خواهد بود.

انتقال قهری سهام

انتقال قهری عبارت است از انتقال اموال به دیگری بنا به سببی که ناشی از اراده و توافق طرفین نباشد مانند فوت شخص که موجب انتقال قهری اموال متوفی به ورثه می‎گردد. بنابراین ورثه شخص سهامدار پس از فوت او به قائم‎مقامی از متوفی، جزو سهامداران شرکت می‎شوند و دارای همان حقوقی که متوفی در شرکت داشت، مانند حق دادن رأی و حق دریافت سود، می‎باشند.



:: بازدید از این مطلب : 308
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali


برای کسب اطلاعات لازم درباره نحوه ثبت شرکت در باغ ملک تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. شهرستان باغ ملک در شرق استان خوزستان قرار دارد که با شهرستان های رامهرمز، ایذه و هفتکل هم مرز است. مهم ترین پوشش گیاهی این شهرستان بلوط و افرا است و همچنین گیاهانی در این منطقه می رویند که کاربرد دارویی و صنعتی دارند. این شهرستان جمعیتی بیش از 100000 نفر جمعیت دارد.

مزایای ثبت شرکت در باغ ملک
امکان افتتاح حساب بانکی تجاری
شخص تنها در صورتی می تواند یک حساب تجاری افتتاح کند که مدارک مربوط به ثبت شرکت را ارائه دهد. حساب تجاری سرمایه ارزشمندی برای شرکت به شمار می رود زیرا وقتی به مشتریتان این حساب را می دهید، مشتری نگاه حرفه ای به شما و فعالیتتان دارد. همچنین با داشتن حسابی تجاری می توانید فعالیت شرکت را از فعالیت های شخصی خود تفکیک کنید.

برخورداری از وام و منابع مالی
زمانی که شما قصد اخذ وام را دارید باید مدارکی ارائه کنید که ثابت کند شما یک شرکت به ثبت رسیده هستید زیرا این امر باعث جلب اعتماد بانک و دیگر سرمایه گذاران می شود. همچنین سرمایه گذاری در یک شرکت ثبت شده برای مشتریان بسیار ساده تر است تا اینکه با یک شخص حقیقی وارد معامله شوند. به ثبت رساندن شرکت به دلیل ایجاد دسترسی بیشتر و بهتر به منابع مالی و سرمایه باعث توسعه و پیشرفت بیشتر شرکت می شود و می توانید با استفاده از منابع مالی گوناگون بدهی های مالیتان را می توانید تامین کنید.

ثبت شرکت در باغ ملک

کسب اعتماد
مشتریان، خریداران و کسانی که برای اولین بار با آن ها قصد انجام معامله تجاری را دارید، نیازمند این هستند که قانونی بودن شرکت و فعالیت شما برای آن ها ثابت شود تا به تجارت شما اعتماد کنند. زیرا با به ثبت نرسیدن شرکت فعالیت تجاری شما برای این نوع مشتری ها مورد شک و شبهه قرار می گیرد. ثبت شرکت به نوعی وظیفه شفاف سازی عملکرد و هویت شرکت را بر عهده دارد و فعالیتی که هویت آن آشکار باشد به راحتی باعث جلب اعتماد مشتری می شود.

امکان انجام معاملات سودمند
تخفیف های ویژه ای در معامله با فروشندگان برای شرکت های به ثبت رسیده در نظر گرفته شده است که این تخفیف ها شامل شرکت های ثبت نشده و فعالیت های بی هویت نمی شود. شما با ارائه مدارک فعالیت تجاری خود به فروشندگان می توانید از نرخ های مناسبی تری نسبت به سایر فعالیت های به ثبت نرسیده برخوردار شوید. همچنین یکی از شرایط انجام معامله با دولت، ثبتی بودن شرکت است.

امکان سفر های تجاری به دیگر کشور ها
ثبت شرکت باعث می شود شما به راحتی موفق به اخذ ویزای سایر کشور ها شوید. دلیل آن نیز این است که همه دولت ها از سرمایه گذاران خارجی که قصد شروع فعالیت تجاری در کشورشان را دارند استقبال می کنند چرا که این امر باعث ارز آوری به کشورشان می شود.

قالب های ثبت شرکت در باغ ملک
شرکت سهامی عام
شرکت سهامی خاص
شرکت با مسئولیت محدود
شرکت تضامنی
شرکت نسبی
شرکت مختلط سهامی
شرکت مختلط غیر سهامی
شرکت تعاونی
ثبت شرکت سهامی خاص در باغ ملک
شرکت سهامی خاص، نوعی شرکت بازرگانی است حتی اگر در آن امور بازرگانی انجام نشود. برای تشکیل چنین شرکتی حداقل به 3 نفر نیاز است که دو نفر به عنوان اعضا هیات مدیره و یک نفر نیز به عنوان سهامدار است. همچنین دو نفر دیگر نیز به عنوان بازرس شرکت انتخاب می شوند (انتخاب بازرس در شرکت سهامی خاص الزامی است). تمامی سرمایه به وسیله موسسان شرکت تامین می شود. حداقل سرمایه شرکت سهامی خاص یک میلیون ریال است که به بخش های کوچکی به نام سهام تقسیم می شود. حداقل 35% از سرمایه اولیه باید به صورت غیر قابل برداشت در حساب شرکت در حال تاسیس سپرده گذاری شود.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی خاص در باغ ملک
ارائه دو نسخه از اساسنامه شرکت سهامی خاص که به وسیله همه سهامداران به امضا رسیده باشد.
ارائه دو نسخه از اظهار نامه که توسط سهامداران، بازرسان و اعضا هیات مدیره و مدیران شرکت امضا شده باشد.
ارائه دو نسخه از صورت جلسه مجمع عمومی موسسین
ارائه دو نسخه از صورت جلسه اعضا هیات مدیره
ارائه کپی شناسنامه و کارت ملی سهامداران، بازرسان، اعضای هیات مدیره شرکت
ارائه گواهی پرداخت حداقل 35% از سرمایه شرکت به حساب شرکت در حال تاسیس
اخذ مجوز در صورتی که موضوع فعالیت شرکت نیاز به مجوز داشته باشد.
ارائه تاییدیه پرداخت هزینه حق الثبت
ارائه گواهی عدم سوء پیشینه سهامداران، اعضا هیات مدیره، مدیران و بازرسان شرکت
اگر سهامدار خارجی در بین سهامداران باشد ارائه پاسپورت الزامی است.
ثبت شرکت با مسئولیت محدود در باغ ملک
شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که برای انجام امور تجاری تشکیل می شود. این شرکت را می توان با حداقل 2 نفر تشکیل داد. حداقل سرمایه اولیه برای تشکیل چنین شرکتی یک میلیون ریال است که این سرمایه به سهام تقسیم نمی شود و به صورت سهم الشرکه باقی می ماند. تمامی شرکا به میزان سرمایه ای که به شرکت آورده اند در برابر تعهدات و قروض شرکت مسئول خواهند بود.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود در باغ ملک
ارائه دو نسخه از شرکت نامه که به وسیله شرکا امضا شده باشد.
ارائه دو نسخه از تقاضا نامه شرکت با مسئولیت محدود
ارائه دو جلد از اساسنامه شرکت
ارائه دو نسخه از صورت جلسه مجمع عمومی موسسان
ارائه دو نسخه از صورت جلسه اعضا هیات مدیره
ارائه کپی شناسنامه و کارت ملی شرکا و اعضا هیات مدیره و مدیران شرکت
ارائه گواهی عدم سوء پیشینه اعضا هیات مدیره و مدیران
ارائه وکالتنامه اگر وکیل امور مربوط به ثبت شرکت را انجام می دهد.
ارائه مجوز در صورت نیاز



:: بازدید از این مطلب : 288
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali


 




ماده واحده – شرکت های خارجی که در کشور محل ثبت خود شرکت قانونی شناخته می شوند، مشروط به عمل متقابل از سوی کشور متبوع می توانند در زمینه هایی که توسط دولت جمهوری اسلامی ایران تعیین می شود در چهارچوب قوانین و مقررات کشور به ثبت شعبه یا نمایندگی خود اقدام نمایند.
تبصره – آئین نامه اجرائی این قانون بنا به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارائی با هماهنگی سایر مراجع ذیربط به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.



:: بازدید از این مطلب : 319
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

 
قوانین و مقررات ثبت شرکت ها و خدمات

قوانین و مقررات ثبت شرکت
در صورت تمایل، با تماس مجموعه ثبت می توانید با مهمترین مجموعه قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران در حوزه ثبت شرکت، خدمات مالی مالیاتی بیمه ای و بازرگانی آشنایی لازم را پیدا نمائید.

قانون مدنی
قوانین و مقررات تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی
قوانین و مقررات ثبت‌ شرکت‌ ها و مالکیت‌ های‌ صنعتی‌ و معنوی‌ در مناطق‌ آزاد تجاری‌ ـ صنعتی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ مصوب ۱۳۷۴
قانون‌ ممنوعیت‌ به‌ کارگیری‌ اسامی‌، عناوین‌ و اصطلاحات‌ بیگانه‌
آیین نامه اجرایی قانون اجازه ثبت شعبه یا نمایندگی شرکتهای خارجی
قوانین و مقررات اجازه‌ ثبت‌ شعبه یا نمایندگی شرکت های خارجی مصوب ۱۳۷۶/۸/۲۱
نظر به مواد ۵۸۴ و ۵۸۵ قانون تجارت مصوب ۱۳ اردیبهشت ۱۳۱۱ مقررمیدارد
آئین نامه مربوط به روش های نگهداری دفاتر واسناد ومدارک
آئین نامه ” مقررات راجع به پلمب دفاتر تجارتی ” شماره ۶۵۶۶ – ۱۳۱۱/۳/۱۱
آیین‌ نامه‌ دفتر ثبت‌ تجارتی‌ مصوب‌ – فروردین‌ ۱۳۲۵
اصلاحیه طرح اصلاحی آئین‌نامه ثبت شرکتها مصوب۱۳۴۰
نظامنامه‌ راجع‌ به‌ مواد ۱۹۶ و ۱۹۷ و ۱۹۹ قانون‌ تجارت‌
نظامنامه‌ اجرای قانون‌ ثبت‌ شرکتها مصوب‌ خرداد ۱۳۱۰ با اصلاحات‌ بعدی‌
قانون تجارت
قوانین و مقررات اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه و اجرا سیاست های کلی اصل ۴۴(مربوط به وزارت تعاون )
قوانین استفاده از خدمات ثبت

خدمات ارائه شده در حوزه ثبت شرکت ها نوعا به صورت ارسال کالا نمی باشد. لذا با توجه به نوع خدمات مورد نیاز، می توانید به وبسایت مراجعه، اطلاعات بیشتر را مطالعه نموده و یا طی تماس تلفنی با کارشناسان ثبت، در مورد خدمات مورد نیازتان اطلاعات کسب نمائید. ثبت همواره جشنواره های فروش خدماتی را در بستر اینترنت ارائه می کند. لذا برای استفاده از این خدمات، می توانید پس از کسب مشاوره، بصورت آنلاین درخواست خود را ثبت نمائید تا از پیشنهادهای تخفیفی ثبت نیز بهره مند شوید.

توجه داشته باشید که خدمات ثبت شرکت از جنس تحویل کالا نمی باشد و هزینه هایی بابت امور اداری نظیر ابطال تمبر، خرید اسناد، تحویل مدارک، وکلا و امثال به محض ثبت درخواست و پرداخت مالی شما انجام می گیرد. لذا امکان مرجوعی خدمات بسته به مراحل پیشرفت کارها در شاخه های مختلف، تا حدی متغیر می باشد. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در این مورد، حتما با مشاور خود مشورت نمائید و سپس اقدام به ثبت درخواست خود نمائید. چرا که تسویه کامل قبل از شروع به کار (به دلیل پرداخت هزینه های جاری کار شما) الزامی می باشد. رضایت شما مشتریان گرامی، همواره یکی از دغدغه های اصلی و مهم برای ما می باشد.

توجه داشته باشید که نوع ارائه خدمات در حوزه ثبت شرکت ها، بصورت حضوری بوده تا وکلای ما پس از احراز هویت بتوانند سایر امور را انجام دهند. بنابراین تحویل کالا در این مقال موجود نمی باشد. در صورتیکه هویت خدمات درخواستی شما طوری باشد که امکان ارجاع به ادارات در مناطق جغرافیایی سکونت شما میسر باشد، این روش جایگزین نیز می تواند مورد استفاده باشد.

 



:: بازدید از این مطلب : 323
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali


انجام امور ثبتی توسط موسسات ثبت شرکت
هدف از ثبت اینگونه موسسات ثبتی ارائه خدمات بهتر و آسان به مشتریان است. زیرا پس از کسب تجربه های لازم در این زمینه توانستیم نیازها و راه های سهولت انجام امور را بدست آوریم. با توجه به نیازهای روز دنیا و اقتصاد، هر روز به متقاضیان امور ثبتی افزوده می شود و اگر قرار باشد هر کسی خود به تنهایی جهت رفع نیاز و انجام امور ثبتی خود به ادارات ذی صلاح مراجعه کند، هر روز تعداد انبوهی از مردم باید به این سازمانها هجوم آورند و متاسفانه این سازمانها قادر به افزایش نیروی منابع انسانی خود نسبت به تعداد افراد نمی باشند در نتیجه هر متقاضی زمان زیادی را باید صرف ماندن در نوبت و رسیدگی به امور خود سپری کند و پس از رسیدن به نوبت خود متوجه نقص در مدارک می شود و باید برای رفع نقص پرونده خود مجددا اقدام کند.


یکی دیگر از نکاتی که لازم به ذکر است اطلاع رسانی موسسات ثبتی بر اساس نوع نیاز مشتریان است. امور ثبتی یک شرکت فقط تا مرحله گرفتن شماره ثبت نمی باشد و پس از این مرحله برای بقاء شرکت و عدم وقوع مشکلات، لازم است در وقت های مقرر بتوان بالاترین اطلاعات را در اختیار مشتریان قرار داد. مانند: هر سال تمدید اعضاء، گرفتن پلمپ دفاتر، تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر و ….. با توجه به، بروز رسانی اطلاعات ادارات مربوطه مهم ترین اخبار ابتدا به موسسات ثبتی ابلاغ می شود و این اخبار قابل دسترسی برای عموم مردم نمی باشد و عدم آگاهی مشتریان می تواند زمان و هزینه زیادی را به همراه داشته باشد.
نکته دیگری که بسیار حائز اهمیت می باشد بایگانی مدارک مشتریان از قبیل کلیه مدارک ثبتی و هویتی در این موسسات است و در صورتی که مشتری به هر دلیلی دسترسی به مدارک مربوطه نداشته باشد با اطمینان خاطر مسئله را با مشاور خود در میان گذاشته و یک نسخه از آن را به راحتی می تواند دریافت کند.
البته موسسات هم وظیفه قابل توجهی نسبت به مدارک داشته اند و امین بودن موسسات بسیار حائز اهمیت می باشد. برای مثال شخصی می خواهد اختراع خود را ثبت کند، باید این اطمینان را داشته باشد که سوء استفاده ای از اختراع او نمی شود. زیرا با رشد قارچ گونه شرکتهای ثبتی و عدم آشنایی به اجرای قوانین و منحل شدن در زمان کوتاه حس اعتماد در مشتریان کمتر شده، پس موسسه ای قابل اعتماد خواهد بود که در چهار فصل سال با سوابق درخشان در عرصه حضور داشته باشد.
یکی دیگر از فواید مراجعه مشتریان به موسسات ثبتی عدم مراجعه جمعی اعضاء هیئت مدیره به اداره ثبت می باشد که اینگونه موسسات وکیل کلیه اعضاء شده و بعد از توافق نظر کلیه افراد، نتیجه قطعی را اجرا می کند. این موسسات برای کمک به مشتریان، کارشناسان مجرب و با سابقه خود را به محل شرکت مربوطه به طور رایگان اعزام می کند.
با توجه به مسائلی که ذکر شد مشتریان عزیز می توانند برای جلوگیری از هرگونه مشکلات در امور ثبتی خود و تکیه به موسسات حقوقی تنها با در دست داشتن مدارک لازم به این موسسات مراجعه نمایند و کلیه امور ثبتی خود را با خاطری آسوده و با کمترین زمان انجام دهند.



:: بازدید از این مطلب : 369
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali


نکات مهم مجوزهای ثبت که باید بدانید
بسیاری از فعالیت های تجاری و غیر تجاری برای انجام شدن نیاز به دریافت مجوز دارند و نکته قابل ذکر این است که مجوزهای مرتبط با هر فعالیتی باید از سازمان مربوطه دریافت شود و بسیاری از اشخاص اطلاعات کافی در این زمینه ندارند و نمی دانند زمان ثبت شرکت مجوز مرتبط با خدمات خود را باید چه زمانی درخواست کنند؟ بنابراین در این مقاله چند نکته در ارتباط با مجوز های ثبت مانند جواز تاسیس، جواز کسب و پروانه بهره برداری بیان می کنیم.

نکات مهم مجوزهای ثبت
دسته بندی های شرکت
شرکت ها برای انجام اهداف از پیش تعیین شده و انواع فعالیت های تجاری و غیر تجاری تشکیل می شوند. طبق موضوع هر شرکت می توان آن را به سه دسته مختلف طبقه بندی کرد:
•موضوع عایی که نیازی به اخذ مجوز ندارند.
•فعالیت های دولتی، حاکمیتی و ممنوعه
•موضوعاتی که برای کسب و کار باید ابتدا مجوز مرتبط را از سازمان ذیربط دریافت کنند.
تعریف واحد صنفی
واحد های صنفی در بخش های مختلفی با توجه به نوع کارکردشان قرار دارد و هر شخص حقیقی و حقوقی در یکی از این شاخه ها فعالیت و کسب و کار خود را راه اندازی می کند.
•تولیدی
•تبدیل
•خرید
•فروش
•توزیع
•خدمات
فعالیت هایی که نیاز به اخذ مجوز دارند و بدون دریافت آن نمی توان فعالیت تجاری و یا غیرتجاری را راه اندازی کرد عبارتند از:
۱٫موضوع فعالیت بورسی و نهادهای مالی جدید
۲٫موضوع فعالیت زیر مجموعه ی خصوصی سازی
۳٫موضوع فعالیت مربوط به امور بیمه ای
۴٫موضوعات مرتبط با شرکت های تعاونی
۵٫موضوعات فعالیت مربوط به امور فرهنگی و هنری و خبری و تبلیغاتی
۶٫موضوعات فعالیت مربوط به امور پولی و بانکی
۷٫موضوع فعالیت مربوط به امور قرآنی و مذهبی و حج و زیارت
۸٫موضوعات فعالیت علمی،آموزشی وپژوهشی
۹٫موضوعات فعالیت مربوط به سازمان بهزیستی
۱۰٫موضوعات فعالیت مرتبط با جامعه ی حسابداران رسمی
۱۱٫موضوعات فعالیت نظامی و نیروهای مسلح
۱۲٫موضوع فعالیت مربوط به فعالیت ترجمه ی رسمی
۱۳٫موضوع فعالیت مربوط به حوزه ی نفت و گاز
۱۴٫موضوع فعالیت مرتبط با اتاق بازرگانی
۱۵٫موضوعات فعالیت مرتبط با وزارت کشور و نیروی انتظامی و شورای شهر
۱۶٫موضوعات فعالیت مربوط به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری
۱۷٫موضوعات فعالیت مربوط به حمل و نقل کالا و مسافر
جواز تاسیس
جواز تاسیس از مدارکی است که بسیاری از صاحبان کسب و کارهای کوچک و بزرگ باید قبل از انجام هر کاری ابتدا آن را تقاضا و دریافت کرده باشند؛ در واقع مهمترین و پرمتقاضی ترین مجوز کسب و کار تولیدی جواز تاسیس است.
جواز تاسیس نقش مهم و پر رنگی را در اشتغال و تولیدات داخلی ایفا می کند.
جواز کسب
جواز کسب مدرکی است که برای فعالیت های صنفی صادر می شود و بدون داشتن جواز کسب فعالیت شرکت غیر قانونی خواهد بود. با توجه به اینکه بسیاری از جمعیت ایران را جوانان تشکیل می دهند و نرخ اشتغال بیکاری در کشور به صورت تصاعدی رو به افزایش است. دانشجویان و جوانان بعد از فارغ التحصیلی شروع به راه اندازی یک کسب و کار هر چند کوچک می کنند که لازمه آن دریافت پروانه کسب می باشد.
این جواز برای اشتغال های کوچک و آزاد یا شرکت های تجاری که در زمینه های ذکر شده فعالیت می کنند لازم و اجباری تعریف شده است و قبل از هر اقدامی باید از سازمان دریافت شود.
برای دریافت جواز تاسیس باید ابتدا به صورت کتبی درخواست صدور جواز و یا پروانه کسب ارائه دهید توسط سیستم درخواست ثبت شده و از طریق کارشناسی و کمیسیون های بازرسی اتحادیه مورد بررسی قرار می گیرد. چنانچه رئیس اتحادیه حضور نداشته باشد نائب رئیس اتحادیه وظایف وی را بر عهده دارد. بعد از تائید درخواست نهایتا جواز کسب (پروانه کسب ) صادر و به متقاضی تحویل داده می شود.
شرایط دریافت جواز کسب
برای دریافت پروانه کسب باید شرایط زیر را طبق قوانین رعایت نمایید.
۱٫حداقل سن خانم ها برای دریافت پروانه کسب ۱۸ سال تمام در نظر گرفته شده است.
۲٫متقاضی باید دارای تابعیت ایرانی باشد.
۳٫چنانچه شخص تابعیت غیرایرانی و از اتباع خارجی باشد باید از وزارت امور اجتماعی پروانه کار و از وزارت کشور پروانه اقامت دریافت کند.
۴٫ارائه سند مالکیت از محل شرکت و اجاره نامه رسمی و عادی الزامی است.
۵٫داشتن گواهی پایان خدمت برای متقاضیان آقا الزامی است.
مدارک مورد نیاز برای اخذ جواز کسب
۱-ارائه ۱۲ قطعه عکس پرسنلی جدید
۲-ارائه دو برگ کپی شناسنامه عکس دار
نکته در صورت درخواست اتباع خارجی برای دریافت پروانه کسب باید از گذر نامه خود ۲ نسخه کپی معتبر ارائه کنند.
۳-ارائه گواهی عدم سوء پیشینه معتبر که به تازگی دریافت شده باشد یعنی گواهی که برای یکسال قبل باشد را نمی توان ارائه داد و باید مجددا نسبت به دریافت آن اقدام کرد.
۴-ارائه آخرین مدرک تحصیلی یا حداقل گواهی پایان تحصیلات ابتدائی یا سواد خواندن و نوشتن
۵-ارائه پایان کار تجاری اداری و یا کارگاهی محل واحد صنفی. یا ارائه گواهی شهرداری مبنی بر بلامانع بودن صدور پروانه کسب
۶-موافقت اداره نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی



:: بازدید از این مطلب : 485
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali


لیست طبقات علامت تجاری
ثبت شركت
تماس با کارشناس ثبت
مشاوره یا ثبت درخواست آنلاین
طبقه ١ – مواد شیمیائی مورد استفاده در صنایع علوم عكاسی و همچنین كشاورزی، باغبانی و جنگلبانی. رزینهای مصنوعی پردازش نشده. پلاستیكهای پردازش نشده.كودهای گیاهی. تركیبات اطفاء حریق. مواد آبكاری و جوشكاری فلزات. مواد شیمیائی برای نگهداری مواد غذائی. مواد دباغی. چسبهای صنعتی .

طبقه ٢- رنگ. روغن جلا. لاك. مواد ضد زنگ زدگی و جلوگیری كننده از فاسد شدن چوب. مواد رنگی. مواد تثبیت. رنگ رزین یا صمغهای خام طبیعی. فلزات به صورت پودر یا ورق برای نقاشان ساختمان، چاپگرها و هنرمندان.
طبقه ٣- تركیبات سفید كننده و سایر مواد مخصوص شستشوی لباس. مواد مخصوص تمیزكردن، براق كردن، لكه گیری و سائیدن. صابون. عطریات. روغن های اسانس. مواد آرایشی. لوسیونهای مو. گرد و خمیردندان .
طبقه٤- روغنها و گریسهای صنعتی. روان كننده ها. تركیبات گردگیری. مرطوب كردن و جذب رطوبت انواع سوخت ( شامل سوخت موتور) و مواد روشنائی انواع شمع و فتیله چراغ.
طبقه ٥- مواد داروئی و بیطاری. مواد بهداشتی برای مصارف پزشكی. مواد رژیمی برای مصارف پزشكی. غذای كودكان. انواع گچ شكسته بندی. لوازم زخم بندی. مواد پركردن دندان. موم دندان سازی. ضدعفونی كننده ها. مواد نابودكننده حشرات موذی. قارچ كش. مواد دفع نباتات هرز .
طبقه ٦- فلزات عادی و آلیاژهای آنها. مواد ساختمانی و فلزی. ساختمانهای فلزی قابل حمل. مواد فلزی. خطوط مجراهای فلزی.گاو صندوق. اجناس ساخته شده از فلزات عادی كه در طبقات دیگر ذكر نشده اند. سنگهای معدنی. فلزات .
طبقه ٧- انواع ماشین و ماشینهای افزار. انواع موتور (به استثنای موتور وسائط نقلیه زمینی). قفل و بست و حلقه های اتصال. قطعات ماشینها و قطعات انتقال قوه ( به غیر از اتصالات و اجزای انتقال قوه وسائط نقلیه زمینی). لوازم و ابزاركشاورزی ( به استثنای ابزارهای دستی). ماشین جوجه كشی .
طبقه ٨- انواع ابزار ولوازم دستی ( كه با دست كارمی كنند). سرویس كارد و قاشق و چنگال. سلاح كمری. تیغ.
طبقه ٩- اسباب و آلات علمی، دریانوردی، مساحی، عكاسی، سینمایی، بصری، وزن كردن، اندازه گیری، علامت دادن، كنترل و مراقبت (نظارت)، نجات و آموزش. اسباب و لوازم هدایت، قطع و وصل و تبدیل. ذخیره سازی، تنظیم یا كنترل جریان برق. آلات واسباب ضبط. ماشینهای فروش خودكار و مكانیسم دستگاههایی كه با سكه كار می كنند. صندوق های ثبت مبلغ دریافتی ماشینهای حساب. تجهیزات داده پردازی و رایانه ای دستگاه آتش نشانی .
طبقه ١٠- آلات وابزار جراحی، پزشكی، دندانسازی و بیطاری. اندام های مصنوعی دندان و چشم مصنوعی. اقلام ارتوپدی. مواد بخیه زنی .
طبقه ١١- دستگاههای روشنائی، حرارتی، مولد بخار، طبخ، خنك كردن، تهویه، تامین آب بهداشتی
طبقه ١٢- وسایط نقلیه. دستگاههای حمل و نقل زمینی، دریائی و هوائی .
طبقه ١٣- اسلحه گرم مهمات و انواع پرتابه ( از قبیل موشك خمپاره و غیره). مواد منفجره . مواد و وسایل آتش بازی
طبقه ١٤- فلزات گرانبها وآلیاژهای آنها و كالاهائی كه با فلزات گرانبها ساخته شده یا با آنها روكش شده اند و درسایر طبقات ذكر نشده اند. جواهرات. سنگهای گرانبها. اسباب و لوازم ساعت سازی و زمان سنجی .
طبقه ١٥- آلات موسیقی .
طبقه ١٦- كاغذ مقوا و كالاهای ساخته شده از آنها كه در طبقات دیگر ذكر نشده اند. مطاب چاپ نشده. مواد صحافی. عكس. نوشت افزار. چسب برای مصارف تحریری یا خانگی. لوازم نقاشی. قلم موی نقاشی. ماشین تحریر و لوازم . ملزومات دفتری ( به استثنای مبلمان). مواد آموزشی و تدریس ( به استثنای دستگاهها). مواد پلاستیكی برای بسته بندی ( كه در سایرطبقات ذكر نشده اند). حروف و كلیشه چاپ.
طبقه ١٧- لاستیك. كائوچو. صمغ. آزبست ( پنبه نسوز). میكا ( سنگ طلق) و كالاهای ساخته شده از این مواد كه در طبقات دیگر ذكر نشده اند. پلاستیك دارای شكل و قالب خاص برای استفاده در تولید سایر كالاها. مواد بسته بندی، درپوش گذاری، انسداد و عایق بندی لوله های قابل ارتجاع غیر فلزی .
طبقه ١٨- چرم و چرم مصنوعی و كالاهای ساخته شده از آنها كه در طبقات دیگر ذكر نشده اند. پوست حیوانات. چمدان. كیسه و كیف های مسافرتی. چتر. چترآفتابگیر و عصا. شلاق یراق و زین و برگ.
طبقه ١٩- مواد و مصالح ساختمانی ( غیر فلزی). لوله های غیر فلزی سخت و غیر قابل انعطاف برای استفاده درساختمان. آسفالت، قیر و قطران. ساختمانهای متحرك غیر فلزی. بناهای یادبود غیر فلزی .
طبقه ٢٠- مبلمان و اثاثیه. آئینه. قاب عكس. كالاهای ساخته شده از چوب، چوب پنبه، نی،حصیر، شاخ، استخوان، عاج، استخوان آرواره نهنگ، صدف كهربا، صدف مروارید، كف دریا و بدل كلی این مواد یا ساخته شده از پلاستیك ( كه در سایر طبقات ذكر نشده اند) .
طبقه ٢١- ظروف خانگی یا لوازم آشپزخانه ( كه از فلزات قیمتی ساخت یا روكش نشده اند). شانه و ابر و اسفنج. انواع برس و قلم مو ( به استثنای قلم موهای نقاشی ). مواد ساخت برس. لوازم نظافت و تمیزكاری. سیم ظرفشویی. شیشه كارشده یا نیمه كارشده ( به استثنای شیشه مورد استفاده در ساختمانها). شیشه آلات. اشیای ساخته شده از چینی و سفال كه در طبقات ذكر نشده اند.
طبقه ٢٢- طناب. ریسمان. تور. چادر. سایبان. برزن ( تارپولین ). بادبان وشراع. ریسه و گونی كه در طبقات دیگر ذكر نشده است. مواد لائی و لایه گذاری و پوشال ( به استثنای لاستیك و پلاستیك ). مواد خام لیفی برای نساجی.
طبقه ٢٣- انواع نخ و رشته برای مصارف پارچه بافی و نساجی .
طبقه ٢٤- محصولات نساجی و پارچه ای كه درطبقات دیگر ذكر نشده اند. انواع روتختی و رومیزی .
طبقه ٢٥- انواع لباس و پوشاك.پاپوش و پوشش سر.
طبقه ٢٦- انواع توری و قلاب دوزی. روبان بند (نوار). حاشیه وقیطان. دکمه قزن قفلی. سنجاق و سوزن ته گرد. گلهای مصنوعی .
طبقه ٢٧- انواع فرش.قالیچه. حصیر و زیرانداز. لینویوم و سایر كف پوشها. آویزهای دیواری ( غیر پارچه ای ).
طبقه ٢٨- انواع بازی و اسباب بازی. لوازم ورزشی و ژیمناستیك كه در طبقات دیگر ذكر نشده اند. تزئینات درخت كریسمس.
طبقه ٢٩- گوشت. گوشت ماهی. گوشت طیور وشكار. عصاره گوشت. سبزیجات ومیوه جات به صورت كنسرو، خشك شده و پخته شده. انواع ژله، مربا وكمپوت. تخم مرغ. شیر و محصولات لبنی. روغنها و چربیهای خوراكی .
طبقه ٣٠ – قهوه.چای.كاكائو. شكر. برنج. نشاسته. نشاسته كاساریا مانیوك ( تاپیوكا). نشاسته نخل خرما ( ساگو). بدل قهوه. آرد و فراورده های تهیه شده از غلات نان. نان شیرینی. شیرینی جات.شیرینی یخی. عسل ملاس یا شیره قند. مایه خمیر. گرد مخصوص شیرینی پزی یا پخت نان. نمك خردل. سركه. انواع سس (چاشنی ) ادویه جات. یخ .
طبقه ٣١- محصولات كشاورزی. باغداری و جنگلبانی و دانه هایی كه در طبقات دیگر ذكر نشده اند. حیوانات زنده. میوه و سبزیجات تازه. بذر گیاهان و گلهای طبیعی. غذای حیوانات. مالت ( جو سبز خشك شده ) .
طبقه٣٢- ماء الشعیر. آبهای معدنی و گازدار و سایر نوشیدنیهای غیر الكلی. آب میوه وشربتهای میوه ای. شربت و تركیبات مخصوص ساخت نوشابه.
طبقه ٣٣-محصولاتی دیگر …. .
طبقه ٣٤- تنباكو. لوازم تدخین. كبریت .
طبقه ٣٥- تبلیغات. مدیریت تجاری. امور اداری. تجارت. كارهای دفتری و اداری .
طبقه ٣٦- بیمه. امور مالی. امور پولی. امور مربوط به معاملات املاك و مستغلات .
طبقه ٣٧- ساختمان سازی. تعمیر و بازسازی. خدمات نصب
طبقه ٣٨- مخابرات از راه دور.
طبقه٣٩- حمل و نقل، بسته بندی و نگهداری كالاها. تهیه مقدمات و ترتیب دادن مسافرتها .
طبقه ٤٠- بهسازی و عمل آوری مواد.
طبقه ٤١- آموزش و پرورش. دوره های كارآموزی و تعلیمی. تفریح و سرگرمی. فعالیت های ورزشی و فرهنگی .
طبقه ٤٢- خدمات عملی و فن آوری و تحقیق و پژوهش و طراحی در این زمینه. خدمات تجزیه و تحلیل و تحقیقات صنعتی. طراحی و توسعه نرم افزار و سخت افزار رایانه ای. خدمات حقوقی .
طبقه ٤٣- خدمات عرضه اغذیه و نوشابه. تامین مسكن و محل اقامت موقت.
طبقه ٤٤- خدمات پزشكی. خدمات بیطاری. مراقبت های بهداشتی و زیبائی برای انسانها یا حیوانات. خدمات كشاورزی، باغداری و جنگلداری .
طبقه ٤٥- خدمات شخصی یا اجتماعی كه توسط دیگران برای رفع نیازهای افراد ارائه می شوند. خدمات امنیتی برای محافظت از افراد، اموال و دارائیها .



:: بازدید از این مطلب : 505
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 مهر 1398 | نظرات ()