نوشته شده توسط : ali




بجنورد به عنوان مرکز استان خراسان شمالی، مهم‌ترین شهر این استان محسوب می‌شود. شهرستان‌های دیگر این استان شامل مانه و سملقان، اسفراین، جاجرم، شیروان، فاروج، گرمه و رازوجرگلان هستند. استان خراسان شمالی معادن طبیعی زیادی را در خود جای داده است که این امر به خاطر بافت طبیعی خاص خود است. صنایع و کارخانجات موجود در این استان نیز هم مرتبط به این معادن هستند و هم به جز معادن، به موارد دیگر نیز می‌پردازند. اگر ساکن استان خراسان شمالی هستید و یا می‌خواهید در بجنورد یا هر یک از شهرهای دیگر این استان به فعالیت تجاری یا غیرتجاری اما نظام‌مند بپردازید بهتر است به ثبت شرکت یا موسسه بپردازید و طبق قانون به فعالیت در زمینه‌ی مورد نظر خود بپردازید.

شرایط و مراحل شرکت با مسئولیت محدود در بجنورد

شرکت با مسئولیت محدود طبق قانون تجارت جمهوری اسلامی ایران به شرکتی گفته می‌شود که برای امور تجاری تشکیل می‌شود و در آن مسئولیت هر یک از شرکا فقط به مقدار میزان آورده‌ی خود در سرمایه‌ی شرکت است و بر خلاف شرکت‌های سهامی، سرمایه در این نوع از شرکت‌ها به قطعات سهام تقسیم نمی‌شود بلکه بر اساس مفهوم سهم‌الشرکه بین اعضا تقسیم می‌شود. این موضوع در ماده‌ی 94 قانون تجارت تصریح شده است.

شرایط ثبت شرکت با مسئولیت محدود در بجنورد

یکی از مهم‌ترین شرایط ثبت شرکت با مسئولیت محدود این است که نام هیچ یک از شرکا در نام شرکت ذکر نشود. مثلا نام یکی از شرکا علی محمدی باشد و نام شرکت نباید «شرکت تجاری علی محمدی» شود. زیرا در این صورت این فرد در برابر اشخاص ثالث باید مانند شریک ضامن در شرکت‌های تضامنی برخورد کند که این موضوع نیز در ماده‌ی نود و پنجم قانون تجارت آمده است. همچنین یکی از شرایط مهم شرکت با مسئولیت محدود در بجنورد این است که سرمایه باید حداقل به مبلغ یک میلیون ریال باشد. برای تشکیل این شرکت حداقل باید دو نفر نقش‌آفرینی کنند. در شرکت با مسئولیت محدود شما می‌توانید بازرس انتخاب کنید یا نکنید. این امر اختیاری و بر عهده‌ی موسسین شرکت است. در حالت عادی مدت مدیریت بر شرکت با مسئولیت محدود، به شکل نامحدود است مگر این که در اساسنامه شرایط مشخصی در این باره ذکر شود. همچنین انتخاب روزنامه‌ی کثیرالانتشار برای انتشار آگهی‌های مربوط به شرکت در شرکت با مسئولیت محدود اختیاری است. هیچ یک از شرکا را نمی‌توان برای افزایش سرمایه در هیچ شرایطی تحت فشار قرار داد و این موضوع خلاف قانون است. سرمایه در شرکت با مسئولیت محدود همان طور که گفتیم به سهام تقسیم نمی‌شود و هر فرد نسبت به میزان سرمایه‌ی خود مسئول قروض و تعهدات شرکت است. مدیر شرکت با مسئولیت محدود را می‌توان از میان شرکا و یا خارج از شرکا انتخاب کرد و در این زمینه قانون مسئله‌ی خاصی را تصریح نکرده است. تقویم سهم‌الشرکه‌ی غیرنقدی نیز در شرکت با مسئولیت محدود بر عهده‌ی خود شرکا است و نه کارشناس رسمی دادگستری. حق رای صاحبان سرمایه در شرکت با مسئولیت محدود نیز به میزان سرمایه‌ی آن‌ها بستگی دارد و می‌توان در اساسنامه ترتیب دیگری را ذکر کرد.

مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود در بجنورد

    ابتدا با مشاوران ما در ثبت شرکت تماس بگیرید.
    ما یکی از وکلای مجرب خود را به رایگان به محل کار شما اعزام می‌کنیم.
    شما باید پس از بررسی جوانب کار، قرارداد تنظیم‌شده‌ی ما را امضا کنید.
    شما باید مدارک لازم را تکمیل کنید.
    ثبت نام در سایت اداره‌ی ثبت شرکت‌ها مرحله‌ی بعدی است.
    نام شرکت باید تعیین شود، امضاداران مشخص گردند و فرم‌های لازم تهیه و امضا شوند.
    امور اداری تا مرحله‌ی گرفتن شماره ثبت شرکت از سوی ثبت شرکت دنبال می‌شود.
    نتیجه‌ی نهایی کار در دفتر کار شما تحویل داده خواهد شد.

مدارک ثبت شرکت با مسئولیت محدود در بجنورد

شما برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود در بجنورد فقط به فتوکپی مدارک شناسایی اعضای شرکت و گواهی عدم سوءپیشینه برای اعضای هیئت مدیره نیاز دارید. بقیه‌ی مدارک را می‌توانید با کمک ثبت شرکت فراهم کنید. مدارکی از قبیل اساسنامه، صورت‌جلسه‌ها و...

شرایط و مراحل ثبت موسسه در بجنورد

موسسه‌ی غیرتجاری در واقع محلی است که در آن فعالیتی غیرتجاری انجام می‌شود. برای راه‌اندازی چنین سازمانی مانند شرکت‌ها باید اقدام به ثبت موسسه کنید. موسسه‌ها بر اساس سوددهی به دو نوع تقسیم می‌شوند. اول موسسه‌هایی که با هدف کمک به مردم و بدون منفعت مالی تاسیس می‌شوند مانند خیریه‌ها و دوم موسسه‌هایی که برای فعالیت غیرتجاری اما با منفعت مالی تاسیس می‌شوند مانند کانون نویسندگان. البته باید توجه کرد که شرکت، همان طور که از نامش پیداست، با هدف شراکت دو یا چند نفر با هدف به دست آوردن سود تجاری تشکیل می‌شود اما موسسه هر چند سودآور باشد در اصل با هدف کمک به مردم تشکیل می‌شود. سرمایه‌ی موسسات را لزوما خود صاحبان و موسسان موسسه نباید تامین کنند و در این زمینه می‌توانند از کمک‌های دولتی یا مردمی استفاده کنند. آن چه در جامعه به نام بنگاه، کانون، نهاد و انجمن شناخته می‌شود در واقع انواع مختلفی از موسسه‌های غیرتجاری هستند.

شرایط ثبت موسسه در بجنورد

یکی از اصلی‌ترین شرایط ثبت موسسه در بجنورد این است که موسسان آن مدرک تحصیلی مرتبط با فعالیت خود داشته باشند. مثلا اگر موسسه در زمینه‌ی رایانه راه‌اندازی شده است، مدرک تحصیلی موسسان باید مرتبط با رایانه باشد مثلا مهندسی کامپیوتر، مهندسی فناوری اطلاعات، علوم کامپیوتر و مواردی از این دست. سرمایه‌ی موسسه به هر میزانی می‌تواند باشد. حداقل تعداد شرکای موسسه نباید از دو نفر کم‌تر باشد.

مدارک ثبت موسسه در بجنورد

مهم‌ترین مدارک لازم برای ثبت موسسه در بجنورد علاوه بر مدارک شناسایی اعضا و گواهی عدم سوءپیشینه، تقاضانمه‌ی موسسات غیرتجاری و اساسنامه‌ی موسسات غیرتجاری است. هر کدام از این موارد باید در دو نسخه تهیه شوند. همچنین مدارک شناسایی که شامل کارت ملی و شناسنامه است باید کپی برابر اصل گردد. همچنین جهت انجام امور اداری ثبت موسسه در بجنورد نیاز به وکالت‌نامه‌ای دارید که ثبت شرکت در تهیه‌ی آن به شما کمک لازم را خواهد کرد.

مراحل ثبت موسسه در بجنورد

    ابتدا باید مدارک و اطلاعات لازم برای موسسه‌ی خود را فراهم کنید. مدارک شامل مواردی است که در بالا توضیح داده شد. اطلاعات نیز شامل میزان سرمایه‌ای که برای شروع کار در نظر گرفته‌اید و نام دقیق اعضا و سمت مشخص هر کدام از آن‌ها است. همچنین باید پنج نام پیشنهادی برای موسسه‌ی خود در نظر داشته باشید. در این زمینه نیز ثبت شرکت می‌تواند به شما راهنمایی لازم را بکند.
    سپس نوبت به ثبت نام در سایت اداره‌ی کل ثبت شرکت‌ها می‌رسد. این کار شامل ورود اطلاعات لازم و بارگزاری مدارک گفته شده، است.
    پس از ثبت نام و تایید نام شرکت، مدارک ثبتی در دو نسخه به امضای شرکای موسسه رسیده و برای اداره‌ی کل ثبت شرکت‌ها ارسال می‌گردد.
    کار با ثبت آگهی مربوطه در روزنامه‌ی رسمی به پایان می‌رسد.



:: بازدید از این مطلب : 309
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali



اصفهان نصف جهان! استان اصفهان واقع در مرکز ایران به مرکزیت شهرستان اصفهان است. شهر اصفهان سومین شهر پرجمعیت بعد از تهران و مشهد به شمار می‌آید و تاریخ غنی آن باعث شده تا در بین مردم به پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی معروف شود. در طول تاریخ نیز این شهر چند بار به‌عنوان پایتخت ایران در ادوار مختلف قرارگرفته است. از مهم‌ترین آثار تاریخی اصفهان می‌توان به میدان نقش‌جهان اشاره نمود که ازلحاظ زیبایی در معماری و جاذبه منحصربه‌فردش توسط یونسکو در سازمان میراث فرهنگی جهانی ثبت گردیده است. استان اصفهان علاوه بر شهرستان اصفهان شامل 20 شهرستان دیگر به نام‌های: آران و بیدگل، اردستان، برخوار، بوئین و میاندشت، تیران و کرون، چادگان، خمینی‌شهر، خوانسار، خور و بیابانک، سمیرم، شاهین‌شهر و میمه، شهرضا، دهاقان، فریدن، فریدون‌شهر، فلاورجان، کاشان، گلپایگان، لنجان، مبارکه، نایین، نجف‌آباد و نطنز است. علاوه بر صنایع دستی زیبای اصفهان که جنبه صادراتی نیز دارند، اصفهان از حیث صنایع نیز فعال است؛ صنایعی چون ذوب‌آهن، مجتمع فولاد مبارکه، پالایشگاه، شرکت پلی‌اکریل اصفهان و همچنین کارخانجات متعدد سرامیک و کاشی‌سازی و معادن سنگ و سنگ‌بری در اصفهان مشغول به کار هستند.

با دید کلی که از اصفهان برای شما به وجود آمد و با توجه به آوازه این شهر ممکن است شما به فکر سرمایه‌گذاری از طریق ثبت شرکت و یا انجام امور علمی، ادبی، خیریه‌ای در اصفهان افتاده باشید؛ مطالب زیر می‌تواند برای شما مفید فایده باشد.

ثبت شرکت در اصفهان روند اداری خود را دارد. اداره ثبت شرکت اصفهان به‌منظور تسهیل امور ثبتی در هر یک از شهرستان‌های دیگر استان و یا شهرها و یا بخش‌های خود ادارات ثبت شرکت مربوط به آن منطقه را تأسیس کرده که همه این ادارات با نظارت اداره کل ثبت استان اصفهان که همان اداره ثبت شرکت اصفهان است فعالیت می‌کنند. شما در هر کجای اصفهان در هر یک از شهرستان‌های آن‌که می‌خواهید به ثبت شرکت بپردازید کافی است به اداره ثبت شرکت همان منطقه مراجعه کنید. طی سلسله‌مراتب اداری یادشده ثبت شرکت شما به اداره کل اصفهان می‌رسد. شما همچنین می‌توانید برای انی کار از ثبت شرکت کمک بگیرید. طبق قانون ثبت شرکت در سراسر کشور در 8 دسته صورت می‌گیرد؛ یعنی شرکت‌ها از حیث حیطه فعالیت دسته‌بندی‌شده و شما با توجه به حیطه فعالیت شرکتی که می‌خواهید تأسیس و ثبت کنید باید مراحل اداری مربوط به آن را سپری کنید. در ادامه ما به بررسی شرایط، مراحل و روند ثبت شرکتی می‌پردازیم که در آمار گرفته شده از اداره ثبت شرکت‌ها بیشترین درخواست ثبت را به خود اختصاص داده است. بدیهی است که دوستانی که نیازمند اطلاعاتی جامع و کلی در مورد روند ثبت دیگر شرکت‌ها و دیگر دسته‌ها باشند، می‌توانند با ثبت شرکت تماس بگیرند.

شرایط و مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود در اصفهان

در ابتدا باید توضیحی ازآنچه طبق قانون در مورد شرکت‌هایی با مسئولیت محدود ارائه‌شده را بیان کنیم. به شرکت‌هایی شرکت با مسئولیت محدود گفته می‌شود که اعضای آن جهت انجام امور تجاری آن را تأسیس کرده و سرمایه اولیه آن را تهیه و تأمین می‌کنند. سهام این شرکت تقسیم به قطعه سهام تخصیص به اشخاص نمی‌شود. سرمایه به صورت کلی محسوب می‌گردد اما حیطه مسئولیت هر فرد به میزان مبلغی است که در تأمین سرمایه دخیل بوده است. مبلغی که هر فرد برای تامین سرمایه پرداخت می‌کند سهم‌الشرکه نامیده می‌شود.

اگر در ابتدای راه سرمایه‌گذاری و ثبت شرکت هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم که این دسته را انتخاب کنید؛ زیرا شرایط، مدارک و روند اداری آن به نسبت دیگر دسته‌ها ساده‌تر است و مستلزم تجربه‌های قبلی نیست همچنین حیطه مسئولیت افراد نیز سنگین نیست و محدودتر است.

در ادامه با شرایط، مدارک لازم و همچنین روند اداری ثبت شرکت با مسئولیت محدود در اصفهان آشنا می‌شویم.

شرایط ثبت شرکت با مسئولیت محدود در اصفهان

به‌طورکلی برای اینکه شما بتوانید مجوز ثبت شرکت با مسئولیت محدود را داشته باشید قبل از آنکه به تهیه و تنظیم مدارک موردنیاز بپردازید باید مشمول شرایط اولیه آن‌که طبق قانون تعریف‌شده و برای همه اعمال می‌شود باشید. تا در روند اداری دچار مشکل نشوید. این شرایط به شرح زیر است:

    از بین اعضای اصلی شرکت، حداقل دو نفر باید به سن قانونی (18 سال تمام) رسیده باشند.

اینکه تعداد اعضای شرکت بیشتر از 2 نفر باشد مشکلی نیست مهم این است که حداقل 2 نفر به سن قانونی رسیده باشند اما اگر تنها با دو عضو می‌خواهید شرکت را به ثبت برسانید مستلزم آن است که هر دو عضو به سن قانونی رسیده باشند.

    حداقل دو عضو شرکت باید در تامین سرمایه دخیل باشند (مقدار سهم‌الشرکه مهم نیست).

بازهم در شرکت‌هایی که با بیش از دو عضو می‌خواهند به ثبت برسند تنها این موضوع که دو نفر از اعضا سرمایه را تأمین کرده باشند مدنظر است اما در شرکت‌هایی که تنها با دو عضو می‌خواهند به ثبت برسند باید در نظر داشته باشید که هر دو عضو باید در تأمین سرمایه دخیل باشند. این مبلغ برای شرکا مسئولیت تضامنی دارد.

    حداقل سرمایه‌ی شرکت باید 100 هزار تومان باشد.

قانون برای افرادی که با حداقل سرمایه می‌خواند وارد عرصه تجارت و ثبت شرکت شوند نیز مرزی تعیین کرده و این مرز با توجه به نیازهای سنجیده شده در موارد مختلف کاری شرکت تعیین گشته و هر شرکت مستلزم آن است که یا حداقل مرز تعیین‌شده و یا بیشتر از آن را در سرمایه خود تأمین کند.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد شرایط ثبت این نوع شرکت ساده هستند و به همین مواردی که در بالا اشاره و شرح داده شد خلاصه می‌شوند. البته جزئیاتی در این زمینه وجود دارد که در تماس با مشاوران ثبت شرکت متوجه آن‌ها خواهید شد. مثلا نحوه‌ی انتقال سهم‌الشرکه، شرایط مدیران شرکت با مسئولیت محدود، هیئت نظارت شرکت و...

مدارک ثبت شرکت با مسئولیت محدود در اصفهان

جهت ثبت شرکت در اصفهان همان‌گونه که پیش‌تر اشاره شد شما طبق چارچوب قانونی باید به اداره مربوط به همان منطقه مراجعه کنید و همین روندی که در ادامه آن را توضیح می‌دهیم را پیش ببرید که البته اکنون به شکل اینترنتی انجام می‌شود و در نهایت شرکت شما در اداره کل ثبت شرکت در اصفهان به ثبت می‌رسد.

در روند ثبت شرکت با مسئولیت محدود در اصفهان شما نیازمند مدارکی می‌شوید که برای ثبت این نوع شرکت لازم است این مدارک به‌اختصار به شرح زیر است:

مدارکی که مؤسسان شرکت باید فراهم کنند:

    کپی مدارک شناسایی اعضا
    گواهی عدم سوءپیشینه‌ی هیئت‌مدیره

مدارکی که می‌توانید با کمک ثبت شرکت فراهم کنید:

    دو برگ اظهارنامه‌ی شرکت با مسئولیت محدود
    دو جلد اساسنامه‌ی شرکت با مسئولیت محدود
    دو نسخه صورت‌جلسه‌ی مجمع عمومی مؤسسان
    دو نسخه صورت‌جلسه‌ی هیئت‌مدیره
    وکالت‌نامه

در باب اینکه هرکدام از این مدارک چیست‌اند و یا مدارکی که مؤسسان باید فراهم کنند با مدارکی که ثبت شرکت در تهیه آن‌ها کمک می‌کند چه تفاوتی دارند و یا چگونه می‌توان آن‌ها را تهیه و تنظیم کرد و یا هرگونه سؤال دیگر می‌توانید با «ثبت شرکت » تماس گرفته و از مشاوران ما سؤالات خود را بپرسید. آنچه ما در اینجا می‌آوریم تنها خلاصه‌ای از روند اداری است و طبیعتاً برای دوستانی که نیازمند اطلاعات جامع‌تری باشند «ثبت شرکت » آماده خدمت‌رسانی است.

مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود در اصفهان

در این قسمت ما به‌اختصار مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود در اصفهان را لیست می‌کنیم بدیهی است جهت دستیابی به اطلاعات جامع و کامل‌تر می‌توانید با ثبت شرکت تماس بگیرید.

    امضای قرارداد با ثبت شرکت
    کامل کردن مدارک لازم (کپی مدارک شناسایی، گواهی عدم سوءپیشینه، اطلاعات و هزینه‌های لازم)
    ثبت‌نام در سایت «اداره‌ی ثبت شرکت‌ها»
    مشخص کردن نام شرکت
    امضای فرم‌ها و مدارک
    ارسال مدارک به اداره‌ی ثبت شرکت‌ها
    واریز وجوه حق‌الثبت و حق‌الدرج به دست ثبت شرکت

پس از این شما کافی است برای انجام امور اداری توسط ثبت شرکت کمی صبر کنید و سپس در محل موسسه‌مدارک شرکت با مسئولیت محدود ثبت‌شده‌ی خود را تحویل بگیرید.

شرایط و مراحل ثبت موسسه در اصفهان

قبل از آنکه در مورد ثبت موسسه در اصفهان توضیح دهیم لازم است که بگوییم به‌طورکلی به چه نوع سازمان‌هایی با چه نوع فعالیت‌هایی موسسه گفته می‌شود؟

طبق تعریف قانون، مجموعه‌هایی که فعالیت تجاری نداشته باشند و جهت اموری مثل فعالیت‌های علمی، ادبی، خیریه‌ای و مواردی مشابه به این قسم فعالیت‌ها تأسیس و ثبت می‌گردند، موسسه اطلاق می‌شود.

اینکه مؤسسان این مجموعه‌ها از تأسیس و ثبت موسسه (غیرتجاری) منظور و قصد کسب منافعی را دارند یا خیر، آن‌ها را به دودسته مؤسسات انتفاعی و مؤسسات غیرانتفاعی تقسیم می‌کند.

شما با توجه به توضیح کوتاه و مختصری که ارائه شد از ماهیت کلی موسسه آگاه شدید؛ اما اگر نیازمند اطلاعات تکمیلی هستید می‌توانید با متخصصان «ثبت شرکت » تماس گرفته و پاسخ سؤالات خود را از آن‌ها جویا شوید.

در ذیل ثبت مؤسسات نیز قانون شرایطی را ارائه کرده که شما برای ثبت شرکت در اصفهان مستلزم مشمولیت آن‌ها هستید. این شرایط به شرح زیر است:

شرایط ثبت موسسه در اصفهان

    حداقل اعضای ثبت موسسه 2 نفر هستند.
    حداقل سرمایه‌ای جهت ثبت موسسه در قانون تعریف نشده است.
    دریافت تاییدیه ثبت موسسه دریافتی از اداره ثبت موسسه از اصفهان که از طریق نیروی انتظامی استعلام و دریافت می‌گردد.
    مؤسسات نیز مانند شرکت‌ها در تمامی استان‌ها در «ادارات ثبت شرکت» همان استان و منطقه ثبت می‌شوند.

شرایط کلی جهت ثبت موسسه موارد فوق بود ما در ادامه به مراحل ثبت موسسه در اداره ثبت شرکت اصفهان می‌پردازیم اما درزمینه ماهیت شرایط و دریافت اطلاعات بیشتر شما می‌توانید با متخصصان ما در «ثبت شرکت » تماس بگیرید.

مراحل ثبت موسسه در اصفهان

جهت انجام امور ثبت موسسه در اصفهان شما باید به اداره ثبت شرکت‌ها در منطقه موردنظر خود مراجعه کنید و طی سلسله‌مراتب اداری نهایت به ثبت در اداره کل ثبت استان اصفهان درآیید؛ اما در این روند شما مدارکی را نیازمندید که در ادامه به‌اختصار به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مدارک ثبت موسسه در اصفهان

    اخذ دو برگ تقاضانامه ثبت موسسه در اصفهان از اداره ثبت شرکت در اصفهان و تکمیل و امضای آن‌ها
    تهیه و تنظیم 2 جلد اساسنامه موسسه که تمامی صفحات آن به امضای کلیه شرکا رسیده
    تهیه و تنظیم 2 نسخه از صورت‌جلسه مؤسسین
    فتوکپی مدارک شناسایی مؤسسین برابر با اصل شده (کارت ملی و شناسنامه)
    اخذ مجوز (در صورت لزوم) در خصوص موضوع موسسه

مراحل ثبت موسسه (غیرتجاری) در اصفهان

    انتخاب پنج نام پیشنهادی برای موسسه
    تعیین اعضایی که می‌خواهید در موسسه مشارکت داشته باشند و سمت هر کدام از آن‌ها
    ثبت موسسه در سامانه اینترنتی ثبت شرکت‌ها و موسسه‌ها
    کارشناس مربوطه به بررسی نام‌های پیشنهادی برای شرکت می‌پردازد و تاییدیه یا رد می‌دهد.
    ارسال مدارک لازم برای ثبت موسسه
    انتشار آگهی ثبت موسسه در روزنامه‌ رسمی قوه قضائیه



:: بازدید از این مطلب : 305
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali




یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در مرکز ایران است. یاسوج آب و هوای سردی دارد و بارندگی برف در آن بسیار است. یاسوج به علت طبیعت زیبای خود مشهور است. استان کهگیلویه و بویراحمد 8 شهرستان دارد که عبارتند از بویراحمد، کهگیلویه، گچساران، دنا، بهمئی، چرام، باشت و لنده. همچنین 16 شهر این استان شامل یاسوج، دوگنبدان، دهدشت، لیکک، چرام، لنده، باشت، سی‌سخت، سوق، دیشموک، سرفاریاب، قلعه ریسی، مارگون، پاتاوه، چیتاب و گراب سفلی هستند. این استان را به آریو برزن سردار شجاع ایرانی می‌شناسند. نفت و گاز در این استان از جمله صنایع مهم به شمار می‌روند. معادن بوکسیت، مس، فسفات و گوگرد نیز از جمله فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌روند. در این مطلب می‌خواهیم با هم مروری داشته باشیم بر شرایط و مراحل ثبت شرکت در یاسوج.

شرایط و مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود در یاسوج

برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود در یاسوج ابتدا بهتر است کمی درباره‌ی خود شرکت با مسئولیت محدود صحبت کنیم. شرکتی که سرمایه‌ی آن به قطعات سهام تقسیم نشود و مسئولیت شرکای آن به میزان مشارکتشان در سرمایه بستگی داشته باشد، شرکت با مسئولیت محدود نامیده می‌شود.

شرکت با مسئولیت محدود باید حداقل از دو نفر تشکیل شود. اعضای هیئت مدیره‌ی این شرکت باید جزو تامین‌کنندگان سرمایه‌ی شرکت هم باشند. برای تامین سرمایه هم می‌توان از آورده‌ی نقدی استفاده کرد و هم از آورده‌ی غیرنقدی. آورده‌ی غیرنقدی باید توسط خود شرکا ارزش‌گذاری شود و مقدار ارزش آن در شرکت‌نامه ثبت شود. در این زمینه نیاز به کمک گرفتن از کارشناس رسمی دادگستری نیست. نقل و انتقال سهم‌الشرکه در دفاتر اسناد رسمی یا با تنظیم صورت‌جلسه و ارسال به اداره کل ثبت شرکت‌ها انجام می‌شود. تصمیم‌گیری‌های شرکت در مرحله‌ی اول بر اساس اکثریت سهم‌الشرکه‌های شرکت است. اصطلاح قانونی در این زمینه در ماده‌ی 106 قانون تجارت به این نحو آمده است که «تصمیمات راجع به شرکت باید با اکثریت لااقل نصف سرمایه اتخاذ شود».  البته می‌توان ترتیب دیگری در اساسنامه اتخاذ کرد.

حداقل سرمایه‌ لازم برای ثبت این نوع شرکت یک صد هزار تومان است. نیاز به واریز تمام یا بخشی از این سرمایه در حساب شرکت نیست. سرمایه‌ی شرکت را نوع و گستره‌ی فعالیت آن مشخص می‌کند و به عوامل گوناگونی بستگی دارد. سرمایه‌ی شرکت با مسئولیت محدود در تعهد شرکا است. میزان سرمایه بر دریافت تسهیلات از بانک‌ها، شرکت در نمایشگاه‌ها، اخذ نمایندگی رسمی از شرکت‌های بزرگ و بین‌المللی، بستن قراردادهای گوناگون و... موثر است.

عبارت با مسئولیت محدود پیش یا بدون فاصله پس از نام شرکت باید در همه‌ی اوراق رسمی ذکر شود. نام شرکا نباید در نام شرکت ذکر شود چرا که در این صورت با این شخص مانند شریک ضامن در شرکت تضامنی برخورد می‌شود.

این شرکت در جهان به نام Limited Liability Company یا به صورت مخفف LLC مشهور است و به علت شرایط آسان‌تر آن نسبت به دیگر انواع شرکت، در ایران یکی از گزینه‌هایی است که به کسانی که برای اولین بار قصد ثبت شرکت دارند پیشنهاد می‌شود.

در شرکت با مسئولیت محدود می‌توان مدیر را از داخل یا خارج شرکت انتخاب کرد و به او حقوق یا بخشی از سود شرکت را پرداخت کرد یا نه. همچنین مدت مدیریت را می‌توان نامحدود یا محدود به زمان مشخصی تعیین کرد و شرایط انتخاب مدیر را هم به نحو خاصی مشخص کرد. مدیر می‌تواند شخص حقیقی یا شخص حقوقی باشد. سن مدیر اهمیتی ندارد. همه‌ی این موارد را می‌توان در اساسنامه‌ی شرکت تعیین کرد. طبق ماده‌ی 104 قانون تجارت، مدیر می‌تواند موظف باشد یا نباشد. این یعنی مدیر می‌تواند حقوق دریافت کند یا نکند. حقوق مدیر گاه به صورت دستمزد مشخص و مبلغ معین است، گاه به صورت درصدی از میزان فروش و گاه به صورت درصدی از سود سالیانه و می‌توان ترکیبی از این سه مورد را به عنوان دستمزد مدیر تعیین کرد. انتخاب بازرس برای این نوع از شرکت اختیاری است.

برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود در یاسوج به مدارک زیر نیاز است:

    مدارک شناسایی همه‌ی اعضای اصلی شرکت که در دفاتر اسناد رسمی برابر با اصل شده باشد.
    گواهی عدم سوءپیشینه برای اعضای هیئت مدیره‌ی شرکت

همچنین مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود در یاسوج را می‌توان این گونه بیان کرد:

    تماس با ثبت شرکت و آگاهی از شرایط ثبت شرکت
    اعزام رایگان وکیل متخصص و مجرب به محل کار کارفرما
    انعقاد قرارداد
    کامل نمودن مدارک
    ثبت نام در سایت
    امضای فرم‌ها و تعیین نام و امضاداران شرکت
    انجام روند اداری ثبت شرکت توسط وکیل مجرب
    تحویل کار در محل موسسه و پایان کار

شرایط و مراحل ثبت شرکت سهامی خاص در یاسوج

شرکت سهامی خاص یک شرکت بازرگانی است که موسسان وظیفه‌ی تامین کامل سرمایه‌ی آن را در قالب سهام دارند. شرایط تاسیس این شرکت به این شرح است:

    موسسان نباید از سه نفر کم‌تر باشند.
    انتخاب دو بازرس اصلی و علی‌البدل اجباری است
    مسئولیت صاحبان سهام برابر با مبلغ اسمی سهام آن‌ها است.
    عنوان شرکت سهامی خاص باید قبل یا بعد از نام شرکت در اسناد رسمی ذکر شود.
    شرکت حداقل باید دو عضو هیئت مدیره داشته باشد که جزو سهام‌داران نیز باشند.
    بازرس‌ها نباید با اعضای هیئت مدیره نسبت نسبی داشته باشند.
    حداقل صد هزار تومان به عنوان سرمایه اولیه‌ی شرکت لازم است.
    باید سی و پنج درصد از سرمایه‌ی شرکت در حساب شرکت در شرف تاسیس واریز شود.
    هیئت مدیره نباید سوءپیشینه‌ی کیفری داشته باشند.

در شرکت سهامی خاص، شرایط سخت‌تری نسبت به شرکت با مسئولیت محدود حاکم است که باعث می‌شود کار شما از لحاظی منظم‌تر و دقیق‌تر پیش برود. مثلا مدیر شرکت سهامی خاص در یاسوج حتما باید برای دو سال انتخاب شود و البته این مقدار قابل تمدید است. نمی‌توان مدیر را برای مدت نامحدود انتخاب کرد. در شرکت سهامی خاص انتخاب روزنامه‌ی کثیرالانتشار برای درج آگهی‌های دعوت شرکت الزامی است. مجمع عمومی این نوع از شرکت را هیئت رئیسه شامل رئیس، دو ناظر و یک منشی از میان سهامداران اداره می‌کنند. مدیر شرکت سهامی خاص باید از بین سهامداران انتخاب شود. سهام این شرکت را نمی‌توان در بورس عرضه کرد. سود شرکت سهامی خاص نسبت به تعداد سهام تقسیم می‌شود. حق رای در این شرکت بنا به تعداد سهام است. مسئولیت قیمت‌گذاری و تقویم آورده‌های غیرنقدی نیز بر عهده‌ی کارشناس رسمی دادگستری است. افزایش سرمایه در شرکت سهامی خاص اختیاری است. این نوع از شرکت را نمی‌توان به شرکت با مسئولیت محدود تبدیل کرد اما می‌توان به شرکت سهامی عام تبدیل کرد. هیئت مدیره، مدیرعامل و بازرس‌های شرکت باید به سن قانونی رسیده باشند. سرمایه‌ی غیرنقدی شرکت سهامی خاص در یاسوج به معنی امتیاز، کار یا مالی است که یک شریک در قابل خرید سهام می‌تواند پرداخت کند. مثلا دادن کارخانه به شرکت.

برای ثبت شرکت سهامی خاص در یاسوج به مدارک زیر نیاز است:

    کپی کارت ملی و شناسنامه برای همه‌ی اعضای اصلی شرکت
    گواهی عدم سوءپیشینه‌ی کیفری برای اعضای هیئت مدیره
    گواهی واریز حداقل سی و پنج درصد از مبلغ کل سرمایه‌ی شرکت

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص در یاسوج این گونه است:

    تماس با ثبت شرکت
    اعزام رایگان یک وکیل متخصص به محل مورد نظر شما و بستن قرارداد
    تکمیل مدارک ذکرشده
    ثبت نام در سایت
    تعیین نام شرکت و امضاداران
    امضای فرم‌های مربوطه
    روال اداری ثبت شرکت توسط وکیل ثبت شرکت
    تحویل کار در موسسه‌

شرایط و مراحل ثبت موسسه در یاسوج

موسسه‌ غیرتجاری مجموعه‌ای است که با هدفی غیر از تجارت و معمولا برای منافع عمومی و اهداف عام‌المنفعه تشکیل می‌شود و می‌تواند سودآور باشد یا نباشد. موسسه‌هایی که سودآور باشند انتفاعی و آن‌هایی که سودآوری ملاک کارشان نباید غیرانتفاعی نام دارند مانند خیریه‌ها.

برای ثبت موسسه در یاسوج حداقل دو نفر باید مشارکت کنند و حداقل سرمایه‌ای وجود ندارد. اگر کار زیر نظر یک سازمان دیگر انجام شود باید از آن سازمان مجوز لازم را کسب کرد مثلا یک انتشاراتی برای ثبت موسسه باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم مجوز بگیرد. اگر موسسه غیرانتفاعی باشد باید از نیروی انتظامی محل استقرار خود مجوز فعالیت بگیرد. اگر کار موسسه یک کار تخصصی باشد موسسان آن باید مدرک مرتبط با کار خود را داشته باشند و ارائه کنند. معمولا سازمان‌هایی مانند کانون، بنگاه، انجمن و نهاد موسسه محسوب می‌شوند. برای ثبت موسسه علاوه بر مدارک شناسایی و گواهی عدم سوءپیشینه به تقاضانامه و اساسنامه و وکالت‌نامه نیز نیاز است. ثبت شرکت در تهیه‌ی این مدارک به شما کمک خواهد کرد.



:: بازدید از این مطلب : 278
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali





ایلام مرکز استان ایلام در غرب ایران است. شهری که مردمش به زبان کردی ایلامی سخن می‌گویند و تقریبا همه‌ی مردم به مذهب شیعه هستند. ایلام شهری با آب و هوای معتدل و کوهستانی است. دو دانشگاه مهم این شهر دانشگاه ایلام و دانشگاه علوم پزشکی ایلام هستند. علاوه بر این‌ها، ایلام شش دانشگاه و مرکز آموزش عالی دیگر نیز دارد. این شهر از نظر منابع گاز و نفت و همچنین گذرگاه بودن برای مسافران عراق فرصت‌های خوبی جهت سرمایه‌گذاری دارد. ایلام همچنین کارخانه‌های پالایشگاه گاز، پتروشیمی، صنایع سیمان، پویا نخ، زرجین بافت و سس سارگل را در خود جای داده است. استان ایلام علاوه بر کشاورزی، فرصت‌های خوبی برای پرورش زنبور عسل دارد و به علت پایانه‌ی مرزی مهران قابلیت مبادله‌ی کالا با عراق را نیز دارد. کانی‌های غیرفلزی نیز عمده منابع معدنی استان ایلام است. استان ایلام هفت شهرک صنعتی دارد که نزدیک به 450 واحد تولیدی و صنعتی در آن‌ها مشغول فعالیت هستند. این استان همچنین پانزده درصد از گاز کشور را تامین می‌کند. استان ایلام ده شهرستان به نام‌های ایلام، دهلران، چرداول، ایوان، آبدانان، دره‌شهر، مهران، ملک‌شاهی، بدره و سیروان دارد که شامل شهرهای ایلام، دره‌شهر، ایوان، دهلران، آبدانان، ارکواز، مهران، سرابله، آسمان‌آباد، چوار، پهله، دلگشا، بدره، مورموری، زرنه، لومار، موسیان، میمه، سراب‌باغ، صالح‌آباد و توحید هستند. شما برای ثبت شرکت در استان ایلام می‌توانید به یکی از مراجع ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری در ایلام، آبدانان، دهلران، شیروان و چرداول، دره‌شهر، ایوان یا مهران غرب مراجعه کنید و یا با کمک ثبت شرکت ثبت شرکت خود را راحت‌تر و سریع‌تر انجام دهید.

شرایط و مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود در ایلام

ثبت شرکت با مسئولیت محدود در ایلام شرایط و مراحل خاصی دارد که با هم دنبال می‌کنیم اما پیش از آن لازم است بدانید که شرکت با مسئولیت محدود که در جهان به نام ltd مشهور است شرکتی است که برای تشکیل آن نیاز به حداقل دو نفر وجود دارد. دو نفری که باید سرمایه‌ی شرکت را در قالب سهم‌الشرکه تامین کنند. سهم‌الشرکه در واقع مفهومی است که در شرکت با مسئولیت محدود وجود دارد. چون در این شرکت سهامی وجود ندارد و سرمایه به قطعات سهام تقسیم نمی‌شود برای آن که مقدار آورده‌ی نقدی یا غیرنقدی هر یک از شرکا مشخص شود از لفظ سهم‌الشرکه استفاده می‌کنیم. مدیر شرکت با مسئولیت محدود می‌تواند از میان شرکا یا از خارج آن‌ها تعیین شود و بنابر این می‌تواند حقوق بگیرد، بخشی از سود را دریافت کند و یا بدون حقوق کار کند. همچنین تقسیم سود می‌تواند بر اساس مقدار و میزان آورده‌های هر شریک باشد یا ترتیب دیگری برای آن تعیین شود. مدت مدیریت مدیر شرکت و شرایط و اختیارات آن نیز قابل انعطاف است. البته همه‌ی این مسائل باید در اساسنامه‌ی شرکت که باید به دقت تهیه شود، قید گردد.

برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود سه شرط مهم وجود دارد:

1- حداقل سرمایه‌ی لازم برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود در ایلام یک میلیون ریال است.

2- حداقل تعداد لازم برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود در ایلام دو نفر است که باید در تامین سرمایه با یکدیگر شراکت کنند.

3- عبارت با مسئولیت محدود قبل یا بلافاصله بعد از نام شرکت در همه‌ی اوراق رسمی باید ذکر شود.

برای آن که شرکت با مسئولیت محدود خود را ثبت کنید، باید از مدارک شناسایی همه‌ی اعضای اصلی شرکت کپی تهیه کنید و در دفاتر اسناد رسمی آن‌ها را برابر اصل کنید. همچنین باید برای همه‌ی اعضای هیئت مدیره‌ی شرکت از دفاتر پلیس+10 گواهی عدم سوءپیشینه تهیه کنید. به جز این‌ها شما باید اساسنامه‌ی شرکت، اظهارنامه، صورت‌جلسه‌ی مجمع عمومی و صورت‌جلسه‌ی هیئت موسس را در دو نسخه تهیه کنید همچنین اگر کار ثبت شرکت خود را به یک وکیل سپرده‌اید باید وکالت‌نامه را نیز به مدارک اضافه کنید.

برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود در ایلام ابتدا با ثبت شرکت تماس بگیرید. ثبت شرکت به رایگان وکیلی را به محل کار شما اعزام می‌کند تا قراردادی برای ثبت شرکت شما به ثبت برسد. پس از انعقاد قرارداد نوبت به تکمیل مدارک می‌رسد. پس از آن که مدارک کامل شد ثبت نام در سایت اداره‌ی کل ثبت شرکت‌ها شروع می‌شود که باید نام‌های پیشنهادی خود را نیز در این مرحله ارائه دهید. ثبت شرکت در این زمینه به شما کمک خواهد کرد. پس از این نوبت به تعیین نام و امضاداران و پر کردن فرم‌های لازم برای ثبت شرکت است. در مرحله‌ی بعد روند اداری ثبت شرکت آغاز می‌شود که توسط وکیل پایه یک ثبت شرکت انجام خواهد شد و در پایان شماره ثبت شرکت و مدارک ثبتی آن در محل موسسه به شما تحویل داده خواهد شد.

شرایط و مراحل ثبت شرکت سهامی خاص در ایلام

شرکت سهامی خاص شرکتی است که سرمایه‌ آن به قطعات سهام تقسیم می‌شود و هر شریک می‌تواند یک یا چند سهم را به خود اختصاص دهد. سهام شرکت سهامی خاص فقط باید بین اعضا تقسیم شود و کسی از بیرون شرکت نمی‌تواند سهام‌دار گردد. بنابر این امکان عرضه‌ی سهام شرکت در بازار بورس و پذیره‌نویسی وجود ندارد. مسئولیت صاحبان سهام در شرکت سهامی خاص در ایلام محدود به مبلغ اسمی سهام آن‌ها است. مبلغ اسمی سهام مبلغی است که روی برگه‌ی سهام درج شده و ربطی به ارزش واقعی سهام که در طول زمان ممکن است افزایش یا کاهش بیابد ندارد. همچنین در شرکت سهامی خاص عبارت سهامی خاص قبل یا بعد از نام شرکت (بدون فاصله از نام شرکت) باید در همه‌ی اوراق و آگهی‌ها و اسناد رسمی شرکت ذکر شود. در شرکت سهامی خاص انتخاب بازرس اجباری بوده (بر خلاف شرکت با مسئولیت محدود) و شما حتما باید دو نفر را به عنوان بازرس اصلی و بازرس علی‌البدل معرفی کنید. این دو نفر نباید با اعضای هیئت مدیره‌ی شرکت سهامی خاص نسبت نسبی داشته باشند. همچنین حداقل دو نفر باید به عنوان اعضای هیئت مدیره معرفی شوند و سهام‌داران نیز باید سه نفر باشند. با توجه به این که در شرکت سهامی خاص اعضای هیئت مدیره باید حداقل یک سهم در سرمایه‌ی شرکت داشته باشند پس به طور کلی حداقل پنج نفر برای ثبت این نوع از شرکت لازم است. دو نفر بازرس، یک نفر صرفا سهام‌دار و دو نفر عضو هیئت مدیره. اعضای هیئت مدیره نباید سوءپیشینه‌ی کیفری داشته باشند و سرمایه‌ی شرکت نیز حداقل باید صد هزار تومان باشد.

پس از بررسی شرایط ثبت شرکت سهامی خاص در ایلام به مدارک آن اشاره می‌کنیم. شما علاوه بر کپی مدارک شناسایی اعضای اصلی شرکت که باید برابر اصل شده باشد به گواهی عدم سوءپیشینه‌ی کیفری برای اعضای هیئت مدیره نیز نیاز است. همچنین حداقل سی و پنج درصد از سرمایه‌ی شرکت باید در حسابی به نام حساب در شرف تاسیس شرکت واریز شود و سند این واریز هم ارائه شود.

به جز این‌ها شما برای ثبت شرکت سهامی خاص به اساسنامه، اظهارنامه و صورت‌جلسه‌ی هیئت موسس و مجمع عمومی نیاز دارید. همچنین وکالت‌نامه نیز نیاز است.

پس از این که از تصمیم خود برای ثبت شرکت سهامی خاص در ایلام مطمئن شدید به ثبت شرکت زنگ بزنید و در این زمینه بیش‌تر مشاوره بگیرید. سپس برای شما یک وکیل مجرب را به رایگان اعزام می‌کند تا پس از بررسی حضوری مسائل یک قرارداد ثبت شرکت بین شما و ثبت شرکت منعقد شود. سپس در مراحل تکمیل مدارک، ثبت نام در سایت، امضای فرم‌ها، تعیین نام شرکت و...



:: بازدید از این مطلب : 315
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali




یزد شهر بادگیرها. یزد از شهرهای بزرگ و زیبای ایران است که مرکز استان یزد نیز به شمار می‌رود. یزد به سبب زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای که از حیث تاریخی و بافت سنتی و شهری خود دارد در سازمان جهانی یونسکو در لیست میراث جهانی نیز به ثبت رسیده است؛ به همین منظور این شهر، شهرت جهانی دارد. استان یزد شامل 10 شهرستان است که نام آن‌ها یزد، میبد، اردکان، بافق، مهریز، ابرکوه، تفت، اشکذر، خاتم و مهاباد است که در میان آن‌ها شهر یزد به‌عنوان مرکز استان انتخاب‌شده است. یزد پیشینه تاریخی غنی‌ای دارد که از نشانه‌های آن بافت شهر و وجود بناهای تاریخی منحصربه‌فرد در آن است؛ و تقریباً در همه ادوار حضورداشته است. به‌واسطه بافت کویری یزد معدن‌های آبی جهت انجام کشاورزی در این استان کفایت نمی‌کند و به همین جهت صنعت‌های دیگری به‌واسطه وجود معدن‌های متعدد در آن مشغول فعالیت هستند. معادن آهن، زغال‌سنگ و سنگ از معدن‌های موجود در حوزه استحفاظی یزد هستند و در حال حاضر در حال فعالیت‌اند. از صنایع دیگر این شهر می‌توان به نساجی فرش و پارچه اشاره نمود.

به همین تعریف کلی از شهر یزد بسنده می‌کنیم هرچند کلام در توصیف هر یک از شهرها ناتوان است؛ اما هدف ما در این مبحث و مقاله توضیح شیوه‌های سرمایه‌گذاری در یزد است و صرفاً خواستیم مقدمه‌ای از این شهر به شما بدهیم. در ادامه برای دوستانی که قصد سرمایه‌گذاری در یزد را دارند توصیه می‌کنیم مطالب زیر را از دست ندهند. اگر بخواهیم در مورد سرمایه‌گذاری در یزد صحبت کنیم و بخواهیم یکی از راه‌های اصلی آن را مثال بزنیم می‌توانیم به ثبت شرکت اشاره کنیم. درواقع یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری اقدام به ثبت شرکت است. در زمینه ثبت شرکت در یزد باید بدانید که روند اداری در اداره ثبت شرکت یزد صورت می‌گیرد؛ اما از دیگر وظایف این اداره نظارت بر مجموعه اداراتی است که دولت جهت سهولت کار شما در دیگر شهرستان‌های این استان احداث کرده و شما در هر نقطه از استان یزد که بخواهید به ثبت شرکت بپردازید می‌توانید به اداره مربوطه همان منطقه مراجعه کنید و از همان اداره جهت ثبت شرکت خود اقدام نمایید. تنها باید بدانید که این اداره زیرمجموعه اداره کل ثبت شرکت استان که همان اداره ثبت شرکت یزد به‌عنوان مرکز استان است صورت می‌گیرد.

اما قانون تجارت از حیث حیطه فعالیت‌ها و اختیارات شرکت‌ها در عرصه تجارت آن‌ها را در 8 دسته گنجانده و شرکت مدنظر شما باید دریکی از آن‌ها قرار بگیرد. با توجه به آمار اعلامی از سوی اداره کل ثبت شرکت کشور ما در اینجا به بررسی شرکت‌هایی می‌پردازیم که از عمومیت بالاتری به نسبت بقیه در زمینه تقاضای ثبت برخوردار است. بدیهی است ممکن است دوستانی در این میان باشند که بخواهند شرکت‌هایی با زمینه فعالیت تخصصی‌تر که در دیگر دسته‌ها گنجانده می‌رود تأسیس و به ثبت برسانند. به همین منظور ثبت شرکت متخصصانی را در زمینه هرکدام از دسته‌ها در اختیار دارد تا آماده خدمت‌رسانی هر چه بهتر و مفیدتر به شما عزیزان باشند. کافی است شما با این موسسه تماس برقرار کنید.

شرایط و مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود در یزد

شرکت‌هایی را شرکت با مسئولیت محدود می‌خوانند که به جهت انجام امور تجاری تأسیس‌شده باشند و اعضا خود به تأمین سرمایه شرکت اقدام کنند. سهام این شرکت نیز نمی‌تواند در قالب سهام بین اعضا تقسیم‌شده و سهامدارهای متعدد داشته باشد یعنی سهام شرکت به‌صورت سهم‌الشرکه‌های شرکت محسوب می‌گردد. حیطه مسئولیت افراد نیز منحصر به میزان سهمی است که در تأمین سرمایه داشته‌اند.

اکنون‌که با ماهیت شرکت با مسئولیت محدود آشنا شدیم لازم است به‌طور اختصاصی در زمینه ثبت شرکت با مسئولیت محدود در یزد برایتان توضیح دهیم. ثبت شرکت با مسئولیت محدود در یزد روند اداری مرسوم در کل کشور را دارد و شرایط، مدارک و مراحل تعریف‌شده خود را دارد.

در ابتدا لازم است برای کسانی که می‌خواهند ثبت شرکت با مسئولیت محدود در یزد را داشته باشند به شرح شرایط آن بپردازیم زیرا اگر مشمول شرایطی که در ذیل این توضیح می‌آید نشوید در واقع مجوزی برای اقدام به ثبت شرکت نخواهید داشت. این شرایط به‌اختصار به شرح زیر است:

شرایط لازم جهت ثبت شرکت با مسئولیت محدود را می‌توان در چند سطر خلاصه کرد. به‌عنوان‌مثال یکی از ابتدایی‌ترین شرط‌های ثبت این شرکت آن است که حداقل 2 نفر را به‌عنوان شریکان شرکت در هنگام ثبت باید معرفی کنید البته این دو نفر باید به سن قانونی رسیده باشند. همچنین هیچ‌یک از اعضا نباید سوءپیشینه کیفری داشته باشند. شروط دیگر در خصوص سرمایه این شرکت است. اولاً آنکه حداقل سرمایه‌ای که می‌خواهید به‌عنوان سرمایه اولیه تعریف کنید نباید کمتر از یک‌میلیون ریال باشد مازاد مبلغ اعلام‌شده مشکلی را ایجاد نخواهد کرد. دوما آنکه سرمایه شرکت حداقل باید توسط دو نفر از اعضای شرکت تأمین‌شده باشد یعنی نمی‌شود که تنها یک نفر از اعضا سرمایه اولیه را تهیه‌کرده باشد. اینکه هر یک از افراد چقدر از سرمایه را تأمین کرده نیز مدنظر نیست و تنها سهیم بودن دو نفر در تأمین آن مدنظر است. مدیر شرکت با مسئولیت محدود می‌تواند از بین سهام‌داران یا از خارج آنان انتخاب شود. مدیر می‌تواند به مدت محدود یا نامحدود انتخاب شود و اختیار این مسئله بر عهده‌ی اساسنامه است. همچنین این که مدیر حقوقی از شرکت دریافت کند یا در سود شرکت سهیم باشد می‌تواند در اساسنامه بیاید.

شرایط ثبت شرکت با مسئولیت محدود در یزد را با هم بررسی کردیم اکنون می‌خواهیم برای شما مدارکی می‌توانید خودتان جهت ثبت شرکت تأمین کنید را شرح دهیم. مدارک دیگری نیز علاوه بر موارد زیر موردنیاز است اما نگران نباشید زیرا در مراحل اداری با کمک نماینده حقوقی شما تهیه و تنظیم می‌گردند و این از خدماتی است که «ثبت شرکت » برای شما دارد.

مدارک لازم جهت ثبت شرکت با مسئولیت محدود در یزد که خودتان می‌توانید آن‌ها را تأمین کنید: الف) کپی مدارک شناسایی اعضای شرکت (کارت ملی و شناسنامه) و ب) دریافت گواهی عدم سو پیشینه کیفری هیئت‌مدیره شرکت. محدوده مدارکی که خودتان می‌توانید آن‌ها را تأمین کنید به همین‌جا ختم می‌شوند.

مراحلی که جهت ثبت شرکت با مسئولیت محدود در یزد باید سپری کنید، بدین شرح است: الف) تماس با مشاورین و وکلای ثبت شرکت جهت ثبت شرکت با مسئولیت محدود در یزد. ب) اعزام رایگان وکیل متخصص ثبت شرکت با مسئولیت محدود از طرف «ثبت شرکت » به محل شرکت. ج) امضاء قرارداد بین شما و «ثبت شرکت » که توسط وکیل بعد از به توافق رسیدن تنظیم می‌شود. د) تکمیل مدارک با کمک نماینده حقوقی شما بعد از عقد قرارداد. هـ) ثبت‌نام در سایت ثبت شرکت؛ و) تعیین نام شرکت،  امضاءداران و کامل کردن فرم‌های مربوطه. ز) انجام امور اداری ثبت شرکت و گرفتن شماره ثبت (توسط وکیل) که حداقل سه روز کاری زمان نیاز دارد. ح) اتمام کار و تحویل کار در موسسه به شما.

در اینجا بخش ثبت شرکت با مسئولیت محدود شما در یزد به پایان می‌رسد. در نظر داشته باشید که «ثبت شرکت » در زمینه ثبت شرکت‌ ها آماده پاسخ‌گویی و ارائه خدمات ثبتی به شما است.

شرایط و مراحل ثبت شرکت سهامی خاص در یزد

شرکت‌هایی را شرکت سهامی خاص می‌نامند که با هدف انجام امور تجاری تأسیس می‌شوند. سهام این شرکت‌ها برخلاف مورد قبلی قابلیت تقسیم و تخصیص به افراد را در قالب سهام دارد به همین سبب و با علم بر این مورد اعضای آن جهت تقسیم سهام به‌طور انحصاری بین خود اعضای شرکت، تنها خودشان به تأمین شرکت می‌پردازند. میزان تعهدات هرکس نسبت به مسئولیت‌های شرکت محدود به مبلغ اسمی سهام آن‌ها است. این شرکت نیز مانند دیگر شرکت‌ها برای متقاضیان خود شرایطی را دارد که هنگام ثبت شرکت باید مشمول آن‌ها شوند.

اگر بخواهیم مختصراً به شرح شرایط شرکت سهامی خاص در یزد بپردازیم و بخواهیم شرایط را در چند سطر شرح دهیم باید بگوییم: این شرکت جهت ثبت حداقل با 3 نفر عضو به ثبت می‌رسد همچنین باید 2 نفر را به‌عنوان بازرس و جانشین آن حین ثبت معرفی نمود. این دو نفر نباید رابطه خویشاوندی با هیئت‌مدیره آن‌که حداقل 2 نفر باید باشند داشته باشند. هیچ‌یک از اعضای هیئت مدیره‌ی شرکت نباید سو پیشینه کیفری داشته باشند؛ اما شروط مربوط به سرمایه این شرکت بدین شرح است که در ابتدا مرز حداقلی آن مانند شرکت با مسئولیت محدود، یک‌میلیون ریال معادل 100 هزار تومان در نظر گرفته‌شده است. هر کدام از اعضای هیئت‌مدیره باید حداقل یک سهم از سهام شرکت را داشته باشند و هنگام تعریف سرمایه شرکت، حداقل 35 درصد از آن باید به‌صورت نقدی در یک حساب بانکی تحت عنوان حساب شرکت واریزشده باشد.

اکنون‌که با شرایط ثبت شرکت سهامی خاص در یزد آشنا شدیم، می‌توانیم به بررسی مدارک و مراحل آن نیز بپردازیم؛ مانند قبل ما مدارکی را برای شما نام می‌بریم که خودتان به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را تهیه و تنظیم کنید و دیگر مدارک را بعد از عقد قرارداد با «ثبت شرکت » می‌توانید با کمک نماینده حقوقی تدارک ببینید و این ازجمله خدماتی است که «ثبت شرکت » برای شما در نظر گرفته است؛ اما مدارک لازم جهت ثبت شرکت سهامی خاص که مؤسسان باید تأمین کنند: الف) کپی مدارک شناسایی یعنی کارت ملی و شناسنامه همه اعضای اصلی شرکت و ب) تهیه گواهی سوءپیشینه کیفری برای اعضای هیئت مدیره.

بعدازآنکه این مدارک را تهیه کردید می‌توانید مراحل آن سپری کنید و مراحل ثبت شرکت سهامی خاص در یزد بدین شرح است: الف) تماس با مشاورین وکلای ثبت شرکت ب) اعزام وکیل متخصص به محل مورد نظر شما (رایگان). ج) امضاء قرارداد. د) تکمیل مدارک. هـ) ثبت‌نام در سایت و پذیرش اولیه؛ و) مشخص کردن نام و امضاء اوراق مربوطه. ز) انجام امور اداری در ثبت شرکت‌ها و گرفتن شماره ثبت توسط وکیل پایه‌یک در طی حداقل 30 روز کاری.



:: بازدید از این مطلب : 287
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali




زنجان از شهرستان‌های شمال غرب ایران است و مرکز استان زنجان به شمار می‌آید. استان زنجان شامل 8 شهرستان است که به شرح: زنجان، خدابنده، ابهر، خرمدره، طارم، ماهنشان، ایجرود و سلطانیه است. در میان شهرستان‌های یادشده همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم زنجان به‌عنوان مرکز استان برگزیده‌شده است. زنجان از شهرهای ترک‌زبان ایران است و پیشینه تاریخی مخصوص به خود را دارد. مردم، زنجان را به چاقوهای مرغوبش می‌شناسند و یکی از صنایع مهم این شهر که در واقع از راه‌های امرارمعاش مردم نیز محسوب می‌شود تولید چاقو است. صنعت‌های دیگری در زنجان مشغول فعالیت هستند که به‌اختصار می‌توان به معدن‌های موجود در آن اشاره کرد به‌عنوان‌مثال معدن سولفات منیزیم، آلونیت، منگنز، مس، آهن و ... از معدن‌های موجود در این شهر است.

مختصری از شهر زنجان در بالا آورده شد و تنها هدف پرداختن به مقدمه‌ای در مورد این شهر بود ما می‌خواهیم در مورد سرمایه‌گذاری در این شهر توضیح دهیم و اطلاعات لازم را در اختیار دوستانی قرار دهیم که قصد سرمایه‌گذاری در زنجان رادارند. یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری در عرصه تجارت، ثبت شرکت است. از منافع بی‌شمار ثبت شرکت می‌توان به فعالیت در حیطه قانون و داشتن اعتبار از این طریق اشاره کرد. شما می‌توانید جهت سرمایه‌گذاری در زنجان به ثبت شرکت در آن بپردازید. ثبت شرکت در زنجان در واقع یکی از راه‌های خوب سرمایه‌گذاری در این شهر است. شما می‌توانید در هر یک از شهرستان‌های این استان که هستید به اداره ثبت شرکت همان منطقه مراجعه کرده و به ثبت شرکت خود بپردازید. طی روند اداری درنهایت ثبت شرکت شما در اداره کل ثبت شرکت در استان یعنی اداره ثبت شرکت زنجان به ثبت می‌رسد. برای راحت‌تر شدن کار خود می‌توانید از خدمات ثبت شرکت نیز بهره‌مند شوید. کافی است هم‌اکنون با ما تماس بگیرید. به‌طورکلی شما می‌توانید در 8 زمینه اقدام به ثبت شرکت کنید. این 8 دسته با توجه به حیطه فعالیت‌ها و اختیاراتشان دسته‌بندی‌شده‌اند. بعضی از این دسته‌ها تخصصی‌تر و بعضی عمومی‌تر هستند و همچنین تقاضای ثبت شرکت در بعضی دسته‌ها آمار بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند. ما در اینجا به بررسی دسته‌هایی می‌پردازیم که عمومیت بالاتری را به خود اختصاص داده‌اند. اما در نظر داشته باشید که می‌توانید اطلاعات جامع را در زمینه ثبت دیگر شرکت‌ها از ثبت شرکت دریافت کنید.

شرایط و مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود در زنجان

قبل از آنکه در مورد شرایط ثبت شرکت با مسئولیت محدود در زنجان توضیح دهیم باید در زمینه ماهیت آن توضیحاتی را در اختیار شما قرار دهیم تا با دید بهتری جهت ثبت شرکت با مسئولیت محدود در زنجان اقدام نمایید.

شرکت‌هایی را شرکت با مسئولیت محدود می‌نامند که جهت انجام امور تجاری تأسیس می‌شوند و اعضای آن سرمایه اولیه آن را تأمین می‌کنند. سرمایه شرکت به‌صورت جمع سهم‌الشرکه‌ی هر شریک محاسبه می‌گردد و در واقع تقسیم سهام صورت نمی‌پذیرد و هر فرد سهام جداگانه ندارد (سرمایه در قالب سهم‌الشرکه بین افراد تقسیم شده است. هرکس می‌تواند به هر میزان که خواست در سرمایه‌ی شرکت به صورت نقدی یا غیرنقدی شریک شود و این مقدار را سهم‌الشرکه می‌نامند). همچنین حیطه مسئولیت افراد در شرکت نیز محدود به میزان سهم آن‌ها در تأمین سرمایه اولیه است.

اگر با این تعریف می‌خواهید اقدام به ثبت شرکت با مسئولیت محدود در زنجان بکنید تنها باید مدارک و مراحل آن را سپری کنید مشروط بر آن‌که مشمول شرایط تعریف‌شده برای آن شوید. به همین راحتی! اما لازم است در این قسمت برای شما این شرایط را شرح دهیم. شرایطی که قانون جهت اقدام به ثبت شرکت با مسئولیت محدود در زنجان در نظر گرفته بدین شرح است:

الف تعداد اعضا: این شرط در واقع حداقل میزان تعداد اعضا جهت اقدام به ثبت را اعلام می‌کند؛ این درحالی‌که است که مرز حداکثری برای آن در نظر نمی‌گیرد و صرفاً می‌گوید تعداد شرکا نباید کمتر از 2 نفر (که به سن قانونی رسیده باشند) باشد.

ب میزان سرمایه: در این قسمت نیز مرز حداقل تعیین‌شده ولی حداکثر آن مدنظر نیست. باید در نظر داشته باشید که برای ثبت شرکت حداقل سرمایه‌ای که باید تعریف کنید یک‌میلیون ریال معادل 100 هزار تومان است.

ج تأمین سرمایه: در مورد تأمین سرمایه نیز باید توجه داشته باشید که جهت تأمین آن باید حداقل 2 نفر از اعضا در آن سهیم باشند. طبق قانون نمی‌شود که تنها یک نفر سرمایه اولیه را تأمین کند؛ اما اینکه هر فردی به چه میزان سهم داشته باشد مهم نیست و صرفاً تعداد اعضای تأمین‌کننده مهم است.

این سه شرط از شروط اساسی ثبت شرکت با مسئولیت محدود در زنجان است. البته شما می‌توانید جهت دریافت اطلاعات کامل‌تر و توضیحات بیشتر با «ثبت شرکت » تماس گرفته و از مشاوران ما راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید. اکنون‌که شرایط را بررسی کردیم می‌توانیم مدارکی که جهت ثبت شرکت با مسئولیت محدود در زنجان تهیه و تنظیم نمایید را نام ببریم.

مدارک ثبت شرکت با مسئولیت محدود در زنجان

مدارکی که مؤسسان شرکت (خود شما) باید فراهم کنید:

    *کپی مدارک شناسایی اعضای اصلی شرکت
    *گواهی عدم سوءپیشینه هیئت‌مدیره

مدارکی که می‌توانید با کمک «ثبت شرکت » تهیه کنید عبارتند از:

    *دو برگ اظهارنامه شرکت با مسئولیت محدود
    *دو جلد اساسنامه شرکت با مسئولیت محدود
    *دو نسخه صورت‌جلسه مجمع عمومی مؤسسان
    *دو نسخه صورت‌جلسه هیئت‌مدیره
    *وکالت‌نامه

لازم است توضیحی من باب دسته‌بندی بالا بدهیم. در روند ثبت شرکت در صورتی‌که شما قراردادی با ثبت شرکت ببندید این شرکت متعهد می‌شود که ثبت شرکت شما را با تمام روند اداری آن به‌طور قانونی انجام دهد. همچنین تهیه و تنظیم مدارکی که ممکن است شما در تهیه آن‌ها دچار مشکلاتی شوید را طی روند قانونی، خود به عهده می‌گیرد و بعد از عقد قرارداد و طی یک‌زمان معین شرکت ثبت‌شده شما را معرفی کند. در بالا دسته‌بندی‌ها برحسب مدارکی است که شما خودتان می‌توانید بدون هیچ تجربه‌ای به دست آورید و همچنین مدارکی که ممکن است نیازمند تجربه باشد و به همین سبب ثبت شرکت برای به شما برای تهیه آن‌ها کمک می‌کند.

اکنون نوبت به بررسی مراحل ثبت شرکت رسیده است. این مراحل نیز به شرح زیر است:

1 امضای قرارداد با «ثبت شرکت » که توسط وکیل این شرکت صورت می‌گیرد.

2 کامل کردن مدارک لازم توسط نماینده حقوقی شما در «ثبت شرکت »

3 ثبت‌نام در سایت «اداره‌ی ثبت شرکت‌ها»

4 مشخص کردن نام شرکت

5 امضای برگه‌ها و مدارک مربوط به ثبت شرکت با مسئولیت محدود در زنجان که با کمک وکیل شما تهیه‌شده و به امضای شما می‌رسد.

6 ارسال مدارک به اداره‌ی ثبت شرکت‌ها

7 واریز وجوه حق‌الثبت و حق‌الدرج به دست «ثبت شرکت » و تحویل نهایی شرکت ثبت‌شده.

خلاصه‌ای ازآنچه شما جهت ثبت شرکت با مسئولیت محدود باید انجام دهید در بالا آورده شد. شما می‌توانید جهت دریافت اطلاعات دقیق‌تر و جامع‌تر با «ثبت شرکت » تماس بگیرید.

شرایط و مراحل ثبت شرکت سهامی خاص در زنجان

به شرکت‌هایی شرکت سهامی خاص می‌گویند که اعضا با هدف انجام امور تجاری و دستیابی به سود و بازدهی تأسیس می‌کنند. سهام این شرکت‌ها را اعضا خودشان به‌تنهایی (بدون پذیره‌نویسی و اقدام در بازار بورس) تأمین می‌کنند و به همین خاطر هنگام تقسیم سهام که قابلیت قطعه‌بندی و تخصیص به افراد را دارد، تنها خودشان سهامداران شرکت خواهند شد. به‌عبارت‌دیگر سهام شرکت در میان خود اعضا می‌ماند. برخی به دلیل این که با این کار کنترل بیش‌تری می‌توان روی سرمایه داشت، ثبت شرکت سهامی خاص در زنجان را پیشنهاد می‌کنند.

تعریف کلی ارائه‌شده از شرکت‌های سهامی خاص ممکن است شما را ترغیب به اقدام به ثبت شرکت سهامی خاص در زنجان کرده باشد. جهت این کار شما باید مدارک و مراحل آن را انجام دهید مشروط بر آن‌که مشمول شرایط تعریف‌شده آن شوید. به‌اختصار ما در اینجا شرایط تعیین‌شده آن را بازگو می‌کنیم. شرایط لازم جهت ثبت شرکت سهامی خاص در زنجان به شرح زیر است:

الف تعداد اعضا، بازرسین و هیئت‌مدیره: در خصوص تعداد اعضا حداقل افرادی که جهت ثبت باید معرفی کنید 3 نفر است که 2 نفر هم باید به‌عنوان بازرس و جانشین آن اعلام گردند. همچنین حداقل تعداد هیئت‌مدیره تعریف در هنگام ثبت حداقل باید 2 نفر باشد. نکته مهم آن است که میان بازرسین و هیئت‌مدیره نباید رابطه خویشاوندی نسبی باشد.

ب حیطه مسئولیت: در این شرکت بعد از تخصیص سهام، حیطه مسئولیت هر فرد به میزان مبلغ اسمی سهام او در تأمین سرمایه اولیه است. منظور از سهم اسمی، مبلغی است که روی کاغذ سهام درج شده و ارتباطی به ارزش واقعی سهام و سرمایه نقدی یا سرمایه غیر نقدی بودن ندارد.

ج سهامداران: در میان سهامداران شرکت، هر کدام از اعضای هیئت‌مدیره باید حداقل یک سهم در سهام شرکت داشته باشند.

د سرمایه اولیه: حداقل میزان سرمایه اولیه که باید توسط شما در هنگام ثبت شرکت تعریف شود، یک‌میلیون ریال معادل 100 هزار تومان است. همچنین باید در نظر داشته باشید که هنگام ثبت شما باید حداقل 35 درصد از سهام تعریفی را به‌صورت نقدی در یک حساب تحت عنوان حساب شرکت واریز کرده باشید و گواهی واریز آن را در میان مدارک به همراه داشته باشید.

شرایط ثبت شرکت سهامی خاص در هر نقطه از ایران مثل زنجان بدین شرح است. اکنون‌که شرایط را بررسی کردیم لازم است در خصوص مدارک و مراحل نیز مواردی را ذکر کنیم.

مدارک ثبت شرکت سهامی خاص در زنجان

مدارکی که مؤسسان شرکت (خودتان) باید فراهم کنند:

*کپی مدارک شناسایی اعضا

*گواهی عدم سوءپیشینه اعضا

*ارائه‌ی گواهی واریز حداقل 35 درصد سرمایه

مدارکی که «ثبت شرکت » در تهیه آن‌ها به شما کمک می‌کند:

* صورت‌جلسه هیئت‌مدیره

* اساسنامه شرکت سهامی خاص

* اظهارنامه شرکت سهامی خاص

* صورت‌جلسه مجمع عمومی مؤسسان

*وکالت‌نامه

بعد از بررسی مدارک لازم است با مراحل ثبت نیز آشنا شوید که ما به‌اختصار در ادامه به آن می‌پردازیم.

1 تماس با مشاورین وکلای ثبت شرکت جهت اقدام ثبت شرکت سهامی خاص در زنجان

2 اعزام رایگان وکیل متخصص «ثبت شرکت » به محل شما.

3 امضاء قرارداد پس از رسیدن به توافق.

4 تکمیل مدارک با کمک نماینده حقوقی شما در «ثبت شرکت ».

5 ثبت‌نام در سایت و پذیرش اولیه توسط نماینده حقوقی شما.

6 تعیین نام شرکت و دریافت تأییدیه آن از اداره مربوطه و امضاء اوراق مربوطه.

7 انجام امور اداری در ثبت شرکت‌ها و گرفتن شماره ثبت توسط وکیل پایه‌یک (که حداقل 30 روز کاری زمان می‌برد).

8 اتمام کار و تحویل مدارک در موسسه به کارفرما.



:: بازدید از این مطلب : 318
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

 

دفتر ثبت تجاری، دفتری است برای ثبت نام بازرگانان ، شرکت های تجاری و بنگاه های بازرگانی و اطلاعات راجع به آن ها.
به موجب ماده 16 قانون تجارت ، ” در نقاطی که وزارت عدلیه مقتضی دانسته و دفتر ثبت تجاری تاسیس کند، کلیه اشخاصی که در آن نقاط به شغل تجارت اشتغال دارند، اعم از ایرانی و خارجی، به استثنای کسبه جزء ، باید در مدت مقرر، اسم خود را در دفتر ثبت تجاری به ثبت برسانند، والا به جزای نقدی از دویست تا دو هزار ریال محکوم خواهند شد “.
ثبت اطلاعات مربوطه در دفتر ثبت تجاری بر اساس آنچه که تاجر یا شرکت تجاری اظهار می دارد، انجام می شود و اداره ثبت هیچگونه رسیدگی و تحقیق راجع به صحت اظهارات مزبور، به عمل نمی آورد و قانوناَ نیز چنین وظیفه ای برای او تعیین نشده است.
فوایدی که دفتر ثبت تجاری دارد :
1- تعیین تجاری است که با ثبت نام در دفتر تجاری، خود را تاجر معرفی می کنند.
2- تاجر به شمار رفتن کسی است که نام خود را در دفتر مذکور ثبت کرده است، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود و بالاخره دفتر مزبور ماخذی است برای اطلاعات راجع به وضع تجاری، بر طبق اعلام و اظهار خود تجار ، بدون اینکه راجع به صحت یا سقم آن ها تضمینی از طرف اداره ثبت وجود داشته باشد.
برای ثبت نام در دفتر ثبت تجاری، باید اظهارنامه ای در سه نسخه با تکمیل نمونه های چاپی که موجود است، تهیه شده و به دفتر مزبور تسلیم شود. در اظهارنامه نکات ذیل نوشته می شود :
– نام و نام خانوادگی بازرگان و رئیس بنگاه و مدیران شرکت و اسم تجارتخانه یا بنگاه یا شرکت.
– تاریخ و محل تولد، شماره شناسنامه و محل صدور آن ، تابعیت اصلی و تابعیت فعلی، در صورتی که تابعیت دیگری را تحصیل نموده باشد، تاریخ و طرز تحصیل تابعیت ثانوی باید قید شود، تاریخ ورود به ایران و شماره و محل صدور پروانه اقامت ، اگر اظهارکننده خارجی باشد.
– محل اقامت شخصی، محل تجارتخانه یا بنگاه ( نشانی کامل ) ، محل مرکز اصلی شرکت و شعبات آن ، میزان سرمایه ، در شرکت های تجاری ، شماره ثبت منگنه و پلمپ دفاتر تجاری.
– شماره تلفن ، عنوان تلگرافی ، رمز تجاری ( اگر داشته باشد ) ، رشته تجارت ، قید شماره ثبت علائم تجاری ( چنانچه داشته باشد ) .
متصدی دفتر ثبت تجاری مکلف است مفاد اظهارنامه را ظرف ده روز در دفتر خود ثبت و ذیل هر سه نسخه، شماره ثبت و تاریخ و اسم دفتر ثبت تجاری محل را قید و یک نسخه را با تصدیق به ایتکه اظهارنامه مزبور ثبت شده است، امضاء و مهر نموده به اظهارکننده تسلیم نماید و نسخه دیگر را به وزارت بازرگانی ارسال دارد. هر نوع تغییر و تبدیلی که در هر یک از مطالب به شرح فوق اظهارنامه، پس از ثبت به عمل می آید و همچنین در صورت وقف و انحلال، اظهارکننده مکلف است تغییرات حاصله را در سه نسخه تهیه و به دفتر ثبت تجاری قید و مراتب به وزارت بازرگانی اعلام گردد. در صورت تغییر محل مرکز اصلی شرکت یا شعبه آن و محل تجارتخانه یا بنگاه ، باید تغییر مزبور، به دفتر ثبت تجاری مربوط اطلاع داده شود و متصدی دفتر مذکور، پس از ثبت تغییر در ذیل ثبت اصلی، گواهینامه ای شامل اطلاعات مربوط به ثبت مزبور، به اظهارکننده تسلیم می نماید، که به دفتر ثبت محل منتقل الیه داده و در ثبت تجاری محل جدید، ثبت نماید. ضمناَ متصدی دفتر، وزارت بازرگانی را هم از آن تغییر آگاه خواهد نمود.
در صورتی که مدیر شرکت یا بازرگان یا رئیس بنگاه، فوت نماید قائم مقام او مکلف است منتها در ظرف شش ماه مراتب را به دفتر ثبت تجاری مربوط، اطلاع دهد. در این اطلاعنامه، باید درباره وضعیت شرکت یا تجارتخانه یا بنگاه بعد از فوت، تصریح و معین شود که در اثر فوت نسبت به هیات مدیره چه تصمیمی اتخاذ گردیده و آیا تجارتخانه تعطیل شده یا اینکه عملیات به وسیله وارث یا قائم مقام متوفی، تعقیب خواهد شد. در این صورت قائم مقام متوفی، باید خود را معرفی و اطلاعات لازم را در خصوص مطالب اظهارنامه قبلی، در اظهارنامه خود که در سه نسخه تنظیم می شود، توضیح دهد. متصدی دفتر ثبت تجاری، مراتب را ذیل ثبت اولیه تجارتخانه ثبت کرده، یک نسخه از اظهارنامه را با تصدیق به اینکه اظهارنامه مزبور ثبت شده است، امضاء و مهر نموده به اظهارکننده تسلیم نموده و نسخه دیگر را به وزارت بازرگانی ارسال می دارد.
هر بازرگان یا رئیس بنگاه بازرگانی و یا شرکتی که طبق مقررات این آیین نامه، اسم خود را ثبت می نماید، مکلف است در سرلوحه کاغذهای تجاری و سیاهه های فروش و یادداشت ها و برگ های سفارشی و هر نوع اسناد و مطبوعات تجاری که به کار می برد، ضمن درج عنوان تجاری، شماره ثبت دفتر ثبت تجاری را نیز قید نماید.
یادآوری می شود که اجرای مقررات این آیین نامه دفتر ثبت تجاری، در تهران به عهده ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی و در شهرستان ها به عهده اداره ثبت است.



:: بازدید از این مطلب : 295
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali



علامت ، به معنای نشان است و نشان عبارت است از آنچه که سبب شناختن کسی یا چیزی شود. با علامت تجاری، کالا یا محصول، نشان گذاری می شود تا بدین وسیله اسباب شناسایی آن فراهم شده و تمییز و تشخیص آن از کالاها یا محصولات مشابه، ممکن و به آسانی میسر شود.
حق استعمال علامت تجاری منوط به ثبت آن علامت است . به این معنی که اشخاصی که علامت خود را به ثبت نرسانند نمی توانند از استفاده اشخاص دیگر از آن علامت جلوگیری کنند و به این جهت کلیه تجار و موسسات تجاری برای حفظ علامت خود از تقلید و تقلب، علائم خود را به ثبت می رسانند.
ثبت علامت تجاری مستلزم تسلیم اظهارنامه به مرجع ثبت است. اظهارنامه عبارت است از برگ های چاپی که از طرف اداره کل مالکیت صنعتی، در اختیار متقاضیان گذاشته می شود و به وسیله آن ها تکمیل می گردد.
اظهارنامه یا تقاضانامه ثبت علامت تجاری ، باید به زبان فارسی در سه نسخه تنظیم شده و دارای تاریخ و امضاء متقاضی بوده و حاوی نکات ذیل باشد :
1- اسم، شماره ملی، نشانی، کد پستی و تابعیت متقاضی و در صورتی که متقاضی شخص حقوقی است، ذکر نام، نوع فعالیت،اقامتگاه، محل و شماره ثبت،تابعیت، مرکز اصلی و عنداللزوم هر شناسه دیگر آن الزامی است.
2- اسم، شماره ملی، نشانی و کدپستی نماینده قانونی متقاضی،در صورت وجود.
3- اسم، نشانی و کدپستی شخص یا اشخاصی که صلاحیت دریافت ابلاغ ها در ایران را دارند،در صورتی که متقاضی مقیم ایران نباشد.
4- الصاق نمونه ای از علامت در کادر مربوط
5- توصیف و تعیین اجزاء علامت و تعیین حروف مشخص در صورتی که علامت مورد درخواست ثبت مشتمل بر حروف خاص باشد.
6- ذکر کالاها و خدماتی که علامت برای تشخیص آن ها به کار می رود،با تعیین طبقه یا طبقات درخواست شده طبق طبقه بندی بین المللی
7- ذکر حق تقدم درصورت درخواست
8- رشته فعالیت مالک علامت
9- ذکر علامت جمعی در صورتی که ثبت آن مورد درخواست باشد.
10- در صورتی که علامت مشتمل بر کلمه یا کلماتی غیر از فارسی باشد،درج آوانویسی و ترجمه آن
11- ذکر رنگ،در صورتی که رنگ به عنوان صفت مشخصه و یا ویژگی خاص علامت باشد.
12- ذکر سه بعدی بودن علامت در صورت ثبت آن
13- تعیین ضمائم
تاریخ اظهارنامه همان تاریخ وصول اظهارنامه یا تاریخ داده پیام است، مشروط بر اینکه در زمان تسلیم حاوی اطلاعات ذیل باشد :
1- اسم متقاضی
2- نشانی که ابلاغ ها باید در آن جا صورت گیرد.
3- نمونه ای از علامت
4- کالاها و خدماتی که علامت برای تشخیص آن ها ثبت می شود.
5- پرداخت حق ثبت اظهارنامه.

چند نکته :
1- برای ثبت هر علامت باید از اظهارنامه جداگانه استفاده شود.
2- استفاده از یک اظهارنامه برای ثبت یک علامت جهت کالاها و خدمات مندرج در یک یا چند طبقه بلامانع است.
3- شخصی که تقاضای ثبت چندین علامت را به طور همزمان می نماید می بایست برای هر یک از آن ها ،اظهارنامه جداگانه ای تسلیم کند. در این صورت، اگر تقاضاها توسط نماینده قانونی به عمل آمده باشد،مدرک اصلی نمایندگی به یکی از اظهارنامه ها و یک رونوشت مصدق آن به هر یک از اظهارنامه های دیگر باید ضمیمه شود.



:: بازدید از این مطلب : 288
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

 

نفت خام مایعی غلیظ و افروختنی به رنگ سیاه یا قهوه ای است که در لایه های بالایی بخش هایی از پوسته کره زمین بوده وهمچنین گاز یک نوع سوحت فسیلی بوده که به عنوان تمییز ترین و مفید ترین شکل انرژی محسوب می گردد.

امروزه نفت وگاز طبیعی از جمله مهمترین منابع تامین انرژی بشریت بوده که نقش بسزایی در زندگی روز مره آنان ایفا نموده است.
شرکت انرژی و یا نفت و گاز، به شرکتی گفته می شود که موضوع فعالیت آن ( بند ۲ اساسنامه ) ، در رابطه با نفت و گاز باشد. از جمله موضوعات فعالیت شر کت های انرژی در حیطه نفت وگاز عبارت اند از: حفاری و استخراج نفت وگاز، زمین شناسی، بهینه سازی مصرف سوخت، طراحی مخازن، بهره برداری وتوسعه ، لوله کشی خطوط نفت وگاز وسایر موارد.

مجوز ثبت شرکت انرژی
با عنایت به قانون ملی شدن صنعت نفت و گاز و همچنین قانون اصلاح ملی شدن صنعت نفت و گاز مصوب سال 1390، موضوعات فعالیت مربوط به:
الف) استخراج و اکتشاف و بهره برداری از معادن نفت و گاز پتروشیمی،
ب) انجام فعالیت بالادستی،
ج) صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و حاکمیتی نفت
نیاز به اخذ مجوز از وزارت نفت رادارد. لازم به توضیح است، صنایع پایین دستی غیر حاکمیتی مانند لوله کشی نفت و گاز و مهندسی نفت و گاز نیازی به اخذ مجوز از دستگاه متبوعه ندارد.

ثبت شرکت انرژی
جهت ثبت شرکت انرژی در قدم اول می بایست نسبت به قالب شرکت ، نام شرکت ، میزان سرمایه شرکت ، صاحبان سهم و میزان سهم الشرکه هر یک از آنان تصمیم گیری نمایید.
شرکت های تجاری به انواع زیر تقسیم می شوند :
شرکت سهامی عام ، شرکت سهامی خاص، شرکت با مسئولیت محدود ، شرکت تضامنی، شرکت نسبی ، شرکت مختلط سهامی و شرکت مختلط غیرسهامی
در میان شرکت های تجاری، بیشتر شرکت هایی که در اداره ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت می رسند شرکت های سهامی خاص و با مسئولیت محدود هستند.
در رابطه با شرکت سهامی خاص نکات ذیل قابل توجه است:
حداقل سرمایه شرکت های سهامی خاص یک میلیون ریال است.
حداقل 35 درصد سرمایه می یایست نقداَ پرداخت شود.
تعداد مدیران حداقل سه نفر است.
تعداد سهامداران نباید از سه نفر کمتر باشد.
در شرکت سهامی خاص اوراق قرضه قابل انتشار نیست.
سهام شرکت سهامی خاص قابل عرضه در بورس نیست.
انتقال سهام در شرکت سهامی خاص موکول به موافقت سایر شرکاست.

مدارک لازم برای ثبت شرکت انرژی سهامی خاص:
1- کپی کارت ملی و شناسنامه ی کلیه اعضا
2- امضای اقرارنامه
3- اصل گواهی عدم سوپیشینه
4- اخذ مجوز در صورت مجوزی بودن موضوع
5- (تنظیم وکالتنامه بنام وکیل،چنانچه امور توسط وکیل انجام می شود)

شرایط مورد نیاز جهت ثبت شرکت انرژی با مسئولیت محدود شامل موارد ذیل می باشد:
1- حداقل2نفر عضو
2-حداقل سرمایه لازم 100.000ریال
3- تعهد به پرداخت کل سرمایه(35%نقدا پرداخت گردد).

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت انرژی با مسئولیت محدود شامل موارد ذیل می گردد:
1- کپی مدارک شناسایی(کارت ملی و شناسنامه)
2- امضای اقرار نامه
3- اصل گواهی عدم سوء پیشینه
4- مجوز در صورت مجوز بودن موضوع شرکت
5- تکمیل فرم های تقاضا نامه و اساسنامه و همچنین شرکتنامه که کلیه آنان باید در 2نسخه باشد.



:: بازدید از این مطلب : 297
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

مسئولیت در لغت به معنای آنچه که انسان از وظایف و اعمال و افعال عهده دار و مسئول آن باشد. مسئولیت به معنی موظف بودن به انجام دادن امری است و مسئول کسی است که تعهدی در قبال دیگری بر عهده دارد که اگر از ادای آن سرباز بزند از او بازخواست می شود.

سوالی که ممکن است مطرح شود این است که آیا شرکت های تجاری نیز مانند اشخاص حقیقی، می توانند دارای مسئولیت باشند یا خیر ؟ در این نوشتار به توضیح مختصری راجع به این مهم می پردازیم.


مسئولیت های شرکت تجاری
1- مسئولیت مدنی : یکی از مهم‌ترین بخش‌های حقوق مدنی با توجه به کاربردی که امروزه در عرصه‌ی دعاوی دارد، مسئولیت مدنی است. حوزه‌ی مزبور در عصر حاضر اهمیت روزافزونی یافته است. تعریف ساده از مسئولیت مدنی آن است که شخصی که با دیگری رابطه‌ی قراردادی ندارد . در واقع، در هر مورد که شخصی موظف به جبران خسارت دیگری باشد، می‌گویند در برابر او مسئولیت مدنی دارد یا ضامن است.
مسئولیت مدنی در نظام های مختلف حقوقی، در مقایسه با بسیاری از شاخه های حقوق، بیشترین همسانی را با یکدیگر داشته و با توجه به روند جهانی شدن حقوق و اقتصاد و راه یافتن علوم و فنون غربی به کشورهای جهان سوم،این همسانی روز به روز در حال افزایش است.
اهمیت مسئولیت مدنی تا آنجا است که «اصل ضرر نزدن به دیگری به لزوم جبران ضرر ناروا» را یکی از سه اصل موضوعه اخلاق و حقوق دانسته اند.تحولات اجتماعی و عوض شدن چهره تمدن بشری ،اهمیت مسئولیت مدنی را دو چندان کرده است.
شرکت های تجاری و سایر اشخاص حقوقی می توانند مانند اشخاص حقیقی ، دارای مسئولیت مدنی باشند. مسئولیت مدنی شرکت های تجاری تابع قواعد عام مسئولیت مدنی می باشد.
2- مسئولیت کیفری : به طور كلي بايد گفت الزام شخص به پاسخگويي در قبال تعرض به ديگران، خواه به جهت حمايت از حقوق فردي صورت گيرد و خواه به منظور دفاع از جامعه، تحت عنوان «مسئوليت كيفري» يا «مسئوليت جزايي» مطرح مي‌شود. با اين وجود، در هيچ يك از قوانين جزايي چه در گذشته و چه در حال حاضر، ماهيت حقوقي و تعريف مسئوليت كيفري به طور مشخص بيان نشده است. به هر حال، مسئوليت كيفري نوعي الزام شخصي به پاسخگويي آثار و نتايج نامطلوب پديدة جزايي يا جرم است .
شرکت های تجاری در موارد خاصی در قانون تصریح شده است. بنابراین وجود مسئولیت کیفری برای شرکت های تجاری در حقوق ما پذیرفته شده است. مانند ماده 220 ق. ت که شرکت مختلف را در مواردی به جزای نقدی محکوم می نماید. ذکر این نکته نیز لازم است که مسئولیت کیفری خود شرکت و مسئولیت کیفری مدیران و روسای آن، دو عنوان جداگانه می باشد. در صورتی مسئولیت کیفری متوجه خود شرکت است که مجازات متوجه خود شرکت باشد. بدیهی است که برخی مجازات ها مانند شلاق و حبس نسبت به اشخاص حقوقی قابل اعمال نیست، و اگر اعمال گردد نسبت به اعضاء حقیقی شرکت ها مانند مدیران ممکن است اعمال گردند.

حق مطالبه خسارات
سوال آن است که کدام دسته از خسارات نسبت به اشخاص حقوقی من جمله شرکت های تجاری قابل تصور است ؟
1- خسارات بدنی : بدیهی است که این خسارات نسبت به اشخاص حقوقی قابل تصور نیست.
2- خسارات مالی : این خسارات نسبت به اشخاص حقوقی قابل تصور است و از این رو قابل مطالبه است.
3- خسارات معنوی : خسارات معنوی خود بر دو دسته اند :
_ لطمه به عواطف و احساسات : بدیهی است که این خسارات نسبت به اشخاص حقوقی قابل تصور نیست.
_ لطمه به حیثیت : این خسارات نسبت به اشخاص حقوقی قابل تصور است و از این رو قابل مطالبه است.



:: بازدید از این مطلب : 288
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

 

امروزه بنا به دلایل متعدد، تمایل اشخاص حقیقی به انجام فعالیت های اقتصادی، در پناه شخصیت فرضی شرکت های تجاری افزایش یافته و بلکه در مورد فعالیت های بزرگ به یک ضرورت تبدیل شده است.

شما می توانید با ثبت شرکت زیست محیطی، ارزش و اعتبار فعالیت های خود را بالا برده و به فعالیت خود رسمیت ببخشید. از پرکاربردترین قالب های ثبت شرکت در این زمینه می توان به ثبت شرکت بامسئولیت محدود و سهامی خاص اشاره کرد.
جهت آشنایی شما عزیزان با چگونگی ثبت این شرکت ها، در این مقاله توضیحاتی در این رابطه آورده ایم.
شرکت سهامی خاص:
شرکت سهامی خاص شرکتی است بازرگانی که تمام سرمایه آن منحصراَ تامین گردیده و سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی آن هاست. و تعداد سهامداران نباید از سه نفر کمتر باشد. عنوان شرکت سهامی باید قبل از نام شرکت یا بعد از ان بدون فاصله با نام شرکت به طور روشن و خوانا قید شود.
شرایط ثبت شرکت زیست محیطی سهامی خاص :
1– مطابق ماده ۳ لایحه اصلاحی قانون تجارت :حداقل تعداد سهامداران در شرکت سهامی خاص ۳نفر می باشد.
( + 2 نفر بازرس که بازرسین نباید از اعضا باشند) ، حداقل ۳۵درصد سرمایه می بایست نقداَ پرداخت شود.
۲-حداقل سرمایه در شرکت سهامی خاص از یک میلیون ریال نباید کمتر باشد.( ماده ۵لایحه اصلاحی قانون تجارت )
مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت زیست محیطی سهامی خاص :
۱- دونسخه اظهار نامه تکمیل شده با امضاء موسسین
۲- دو نسخه اساسنامه تکمیل شده با امضاء موسسین
3- اصل گواهی بانکی مبنی بر پرداخت سرمایه تعهدی (حداقل ۳۵%سرمایه) در حساب شرکت در شرف تاسیس همراه با فیش پرداختی
4- اصل مجوز فعالیت از مراجع ذیربط در مواردی که ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد.
5- تصویر برابر با اصل مدارک احراز هویت از جمله صفحه اول شناسنامه وکارت ملی سهامداران، مدیران و بازرسان
6- گواهی عدم سوپیشینه جهت اعضاء هیات مدیره، مدیر عامل و بازرسان
7- دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین با امضاء موسسین
8- دو نسخه صورتجلسه هیأت مدیره با امضاء تمامی اعضاء هیأت مدیره
9- اصل وکالتنامه وکیل دادگستری در صورتی که ثبت شرکت توسط وکیل صورت پذیرد.
شرکت با مسئولیت محدود :
شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل شده و هر یک از شرکا بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد، فقط تامیزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت است.در اسم شرکت باید عبارت (با مسئولیت محدود) قید شود.
فایده ای که شرکتهای با مسئولیت محدود دارند این است که شرکت های سهامی غالبا احتیاج به سرمایه های مهم دارند و ناچارند شریک زیاد داشته باشند به این جهت مقررات زیادی درباره آنها وضع شده که رعایت تمام آنها از عهده اشخاصی که میخواهند شرکاء محدودی داشته باشندخارج است؛ این قبیل شرکت‌ها از اشخاصی تشکیل میشود که با یکدیگر دوست و یا همکارندو در حقیقت شرکت فامیلی است .
شرایط لازم جهت ثبت شرکت زیست محیطی با مسئولیت محدود:
۱- در شرکت با مسئولیت محدود تعداد شرکا حداقل ۲نفر میباشد
۲- حداقل سرمایه برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود یک میلیون ریال است.
۳- در شرکت با مسئولیت محدود باید کل سرمایه تحویل مدیر عامل شرکت شده و مدیر عامل اقراریه دریافت نماید.
مدارک مورد نیاز ثبت شرکت زیست محیطی با مسئولیت محدود به شرح ذیل میباشد :
۱- دو برگ تقاضا نامه شرکت با مسئولیت محدود و تکمیل آن و امضاء ذیل تقاضا نامه توسط کلیه سهامداران
۲- دوبرگ شرکتنامه شرکت با مسئولیت محدود و تکمیل آن و امضاء ذیل شرکتنامه توسط کلیه سهامداران
۳- دوجلد اساسنامه شرکت با مسئولیت محدود و امضاء ذیل تمام صفحات ان توسط کلیه سهامداران
۴- دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین و هیات مدیره که به امضاء سهامداران و بازرسین رسیده باشد
۵- دو نسخه صورتجلسه هیات مدیره که به امضاء مدیران منتخب مجمع رسیده باشد
۶- فتوکپی شناسنامه و کارت ملی برابر اصل شده کلیه سهامداران ودر صورتی که مدیر عامل خارج از اعضاء هیأت مدیره باشد (برابر اصل در مراجع قضایی یا دفاتر اسناد رسمی صور میگیرد)
۷- فتوکپی شناسنامه و کارت ملی بازرسین
۸- گواهی عدم سوءپیشینه
۹- معرفی نامه نمایندگان، در صورتی که سهامداران و اعضاء هیات مدیره از بین اشخاص حقوقی باشندو ارائه تصویر روزنامه رسمی اگهی تاسیس با آخرین تغییرات آن.
۱۰- تاییدیه هیأت مدیره اشخاص حقوقی سهامدار، مبنی بر غیر دولتی بودن آن
۱۱- اخذ مجوز در صورت نیاز بنا به تشخیص کارشناس اداره ثبت شرکت‌ها
٭شایان ذکر است، مراحل پذیرش ثبت تاسیس از طریق سامانه اداره ثبت شرکت‌ها قابل انجام است.



:: بازدید از این مطلب : 323
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali



کاهش سرمایه در شرکت های سهامی دارای تشریفاتی مختلف می باشد وعلل کاهش ممکن است به علت در شرف ورشکستگی ویا انحلال شرکت و هم چنین کاهش سرمایه ونقدینگی شرکت وپیشنهاد هیات مدیره به مجمع عمومی فوق العاده وگزارش بازرس دراین خصوص ویا پیچیدگی در اجرای موضوع فعالیت شرکت و همچنین درخواست سهامداران عمده جهت خروج سرمایه خود از شرکت باشد.

• کاهش سرمایه در شرکت های سهامی به طور کلی به سه دسته تقسیم می شود:
1_کاهش اجباری سرمایه
2_کاهش اختیاری سرمایه
3_کاهش قهری به موجب عدم پرداخت سرمایه تعهدی
_درادامه به تشریح جامع هر یک از این موارد می پردازیم.
• کاهش اجباری سرمایه :
کاهش اجباری سرمایه زمانی محقق می گردد که بیش از نصف سرمایه از بین می رود. در این صورت مجمع عمومی فوق العاده نسبت به انحلال ویا کاهش سرمایه تصمیم گیری می نماید؛ در صورتی که مجمع عمومی فوق العاده به کاهش سرمایه تصمیم گیری نماید، سرمایه شرکت به بیش از نصف کاهش ومراتب در اجرای ماده 106 و141 لایحه اصلاحی قانون تجارت می بایستی در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت برسد.
مطابق ماده 141 قانون مذکور ، اگر براثر زیان های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از میان برود ،هیات مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام را دعوت نماید تا موضوع انحلال یا بقاء شرکت مورد شور(بررسی) ورای واقع شود.
⃰ یکی از مشکلات اساسی پیش بینی نشده در شرکت های سهامی، عدم امکان خروج سهامدار می باشد. چنانچه سهامدار شرکت بخواهد از شرکت خارج شود ،ساز وکار مناسبی در قوانین در نظر گرفته نشده است، لذا سهامدار جهت خروج از شرکت یا می بایستی سهام خود را واگذار نماید ویا درخواست انحلال شرکت را بدهد که در صورت عدم وجود مشتری برای خرید سهام ویا عدم موافقت مدیران ، عملا خروج سهامدار امکان پذیر نمی باشد. زیرا در کاهش سرمایه ،یا کاهش مبلغ اسمی صورت می پذیرد یا کاهش تعداد سهام به نسبت مساوی، لذا سهامدار ندرتاً با کاهش سرمایه می تواند از شرکت سهامی خارج گردد.
• با عنایت به موارد فوق جهت کاهش اجباری سرمایه مدارک موردنیاز به مرجع ثبت شرکت ها جهت ثبت به شرح ذیل می باشد :
1_ارائه لیست سهامداران پس از کاهش سرمایه در جهت شناسایی میزان سرمایه وتکمیل بانک اطلاعاتی در مرجع ثبت شرکت ها
2_ارائه لیست حاضرین در مجمع عمومی فوق العاده در جهت تشخیص نصاب (مرجع) جلسه مجمع و رعایت ماده 99 لایحه اصلاحی قانون تجارت به امضاء سهامداران
3_ارائه برگ نمایندگی ، نمایندگان اشخاص حقوقی در صورتی که سهامداران شرکت اشخاص حقوقی می باشند.(جهت رعایت ماده 102 لایحه اصلاحی قانون تجارت)
4_ارائه اصل صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده مبنی بر تصمیم گیری نسبت به کاهش سرمایه با رعایت حد نصاب تشکیل مجمع عمومی واکثریت موافق در مجمع وامضاء اعضای هیات رئیسه ذیل صورت جلسه.
5_در صورتی که مجمع مذکور با حضور اکثریت سهامداران تشکیل شده باشد ، ارائه اصل آگهی دعوت.
6_در صورتی که مجمع ذکور دو نوبتی می باشد، ارائه صورتجلسه منفی نوبت اول واصل آگهی دعوت نوبت اول ودوم الزامی می باشد.
2_کاهش اختیاری سرمایه :
در برخی از موارد شرکت بنا به دلایلی نسبت به کاهش اختیاری سرمایه اقدام می نماید.
کاهش اختیاری سرمایه برخلاف کاهش اجباری که (از طریق کاهش تعداد یا مبلغ اسمی سهام صورت می گیرد) صرفا از طریق کاهش بهای اسمی سهام به نسبت متساوی و رد مبلغ کاهش یافته هر سهم به صاحب آن انجام می گیرد.
• جهت ثبت کاهش اختیاری سرمایه نزد مرجع ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری مدارک ومستندات ذیل الزامی می باشد :
– ارائه اصل صورت جلسه مجمع عمومی فوق العاده مبنی بر کاهش اختیاری سرمایه با ذکر مبلغ کاهش یافته ورعایت حد نصاب تصمیم گیری ودرج قرائت گزارش بازرس وهیات مدیره با امضاء هیات رئیسه
– ارائه لیست حاضرین در مجمع عمومی مذکور در جهت تشخیص نصاب جلسه مجمع وبرگ نمایندگی اشخاص حقوقی در صورتی که سهامداران شرکت، اشخاص حقوقی می باشند.
– ارائه یک نسخه روزنامه رسمی ویک نسخه روزنامه کثیر الانتشار که آگهی های مربوط به شرکت در آن درج می گردد.
– ارائه لیست سهامداران پس از کاهش سرمایه به امضاء کلیه سهامداران.
⃰ در صورتی که مجمع مذکور با حضور اکثریت سهامداران تشکیل شده باشد، ارائه اصل آگهی دعوت الزامی می باشد. هم چنین چنانچه مجمع مذکور دو نوبتی باشد ارائه صورت جلسه منفی نوبت اول واصل آگهی دعوت نوبت اول ودوم الزامی می باشد.
3- کاهش سرمایه قهری به موجب عدم پرداخت سرمایه تعهدی :
در شرکت های سهامی در زمان تاسیس شرکت معمولا 35% سرمایه توسط سهامداران پرداخت می شود ومابقی در تعهد سهامداران می باشد که به آن سرمایه تعهدی می گویند، معمولاً حداکثر ظرف مدت مقرر که نباید از 5 سال بیشتر باشد به سهامداران مهلت داده می شود نسبت به پرداخت سرمایه تهدی خود اقدام نمایند؛ که در شرکت های تجارتی برخی از سهامداران به تعهد خود مبنی بر پرداخت سرمایه تعهدی خود اقدام نمی نمایند.
در این صورت هیئت مدیره شرکت موظف است نسبت به دریافت آن اقدام نماید که پس از تشریفات قانونی وعدم پرداخت توسط سهامدار عملا دو را ه حل برای اعضای هیات مدیره امکان پذیر می باشد. روش نخست کاهش سرمایه شرکت و روش دوم فروش سهام پرداخت نشده ومزایده آن.
• لذا یکی از انواع کاهش سرمایه در شرکت های سهامی به علت عدم پرداخت سرمایه تعهدی می توان در نظر گرفت که روش اجرایی آن به شرح ذیل می باشد :
در هر موقع که شرکت بخواهد تمام یا قسمتی از مبلغ پرداخت نشده سهام را مطالبه کند، باید مراتب را از طریق نشر آگهی کثیر الانتشاری که آگهی های مربوط به شرکت در آن منتشر می شود به صاحبان فعلی سهام اطلاع دهد. مبلغ پرداخت نشده سهام هر شرکت سهامی باید ظرف مدت مقرر در اساسنامه مطالبه شود؛ در غیر این صورت هیأت مدیره شرکت باید مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام را به منظور تقلیل سرمایه شرکت تا میزان مبلغ پرداخت شده سرمایه دعوت کند وتشکیل دهد وگرنه هر ذینفع حق خواهد داشت که برای تقلیل سرمایه ثبت شده شرکت تا میزان مبلغ پرداخت شده به دادگاه رجوع کند.مطالبه مبلغ پرداخت نشده سهام یا هر مقدار از آن باید از کلیه صاحبان سهام وبدون تبعیض به عمل آید. (ماده 33 لایحه اصلاحی قانون تجارت)
لذا پس از رعایت تشریفات مذکور وعدم پرداخت سرمایه تعهدی توسط سهامداران مربوطه ، شرکت می بایستی مستندات ومدارک مذکور را جهت کاهش سرمایه به اداره ثبت مربوطه ارائه نمایند.



:: بازدید از این مطلب : 327
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali


شرکت نسبی شرکتی است بین دو یا چند شریک، به منظور امور تجاری که در آن، در صورتی که دارایی شرکت در زمان انحلال برای تادیه دیون کافی نباشد، هر شریک به نسبت سرمایه ای که در شرکت گذاشته است، مسئول تادیه دیون است و سرمایه شرکاء نیز برخلاف شرکت سهامی به قطعات سهم تقسیم نمی شود. ( ماده 183 ق. ت )
شرکت نسبی شباهت بسیار با شرکت تضامنی دارد. تنها تفاوت این دو قالب در آن است که مسئولیت شرکاء در شرکت تضامنی در مقابل طلبکاران، تضامنی و به میزان تمام طلب طلبکاران می باشد، اما در شرکت نسبی مسئولیت ایشان در مقابل طلبکاران به طور نسبی و به نسبت سهم الشرکه شان است.

تعداد شرکاء در شرکت نسبی
مانند شرکت تضامنی حداقل 2 نفر ( ماده 183 ق. ت )

اسم شرکت : ( ماده 184 ق. ت )
1- در اسم شرکت باید عبارت ” شرکت نسبی ” قید گردد.
2- اسم شرکت باید حداقل متضمن نام یکی از شرکاء باشد.
3- اگر اسم شرکت متضمن نام تمام شرکاء نیست ، پس از اسم شریک یا شرکایی که ذکر شده است، از عباراتی مانند ” و شرکاء ” یا ” و برادران ” استفاده شود.
قانون گذار در این مورد نیز مانند شرکت های تضامنی، برای فقدان هیچ یکی از شروط فوق الذکر ضمانت اجرایی اعم از مدنی یا کیفری پیش بینی ننموده است.

زمان تشکیل شرکت نسبی
دقیقاَ مانند شرکت بامسئولیت محدود و شرکت تضامنی است. یعنی زمانی است که : ( ماده 185 ق. ت )
1- تمام سرمایه نقدی تادیه گردد، بنابراین در این شرکت، برخلاف شرکت سهامی تعهد به پرداخت وجود ندارد و باید تمام سرمایه از همان ابتدا پرداخت گردد.
2- تمام سهم الشرکه غیرنقدی تقویم شده باشد و آن نیز از همان ابتدا تسلیم گردد.
3- در این شرکت نیز مانند شرکت سهامی تشکیل منوط به ثبت نیست و قبل از ثبت، شرکت تشکیل می گردد.
در تقویم آورده های غیرنقد باید توجه داشت که در شرکت نسبی نیز مانند شرکت بامسئولیت محدود و تضامنی، تقویم آورده های غیرنقد توسط خود شرکاء صورت می گیرد و نیاز به نظر کارشناس رسمی دادگستری نیست. ( ماده 185 ق. ت )
در تقویم آورده های غیرنقد باید توجه داشت که در شرکت نسبی نیز مانند شرکت بامسئولیت محدود و تضامنی، تقویم آورده های غیرنقد توسط خود شرکاء صورت می گیرد، و نیاز به نظر کارشناس رسمی دادگستری نیست. ( ماده 185 ق. ت )

نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکت نسبی
مانند شرکت تضامنی منوط به رضایت تمام شرکاء است. ( ماده 185 ق. ت )

مدیران در شرکت نسبی
همانند همان چیزی است که در مقالات پیشین درباره ی شرکت تضامنی گفتیم. یعنی :
1- تعداد مدیران : ممکن است یک یا چند نفر باشند.
2- مدت مدیریت : ممکن است محدود به مدتی خاص یا نامحدود باشد.
3- ممکن است از بین خود شرکاء یا از خارج از شرکت تعیین گردند.

شیوه اخذ تصمیمات در شرکت نسبی
نحوه تصمیم گیری در این شرکت و حد نصاب لازم برای تصمیم گیری دقیقاَ شبیه همان مطالبی است که در مورد شرکت تضامنی بیان شد.

نحوه تقسیم سود در شرکت نسبی
همانند شرکت تضامنی است. ( ماده 185 ق. ت )
یعنی :
1- در وهله اول مطابق ترتیبی عمل می گردد، که در شرکت نامه مقرر شده است.
2- اگر شرکت نامه حکم خاصی نداشته باشد، به نسبت سهمی که هر شریک در سرمایه شرکت دارد، به عمل می آید.
توجه داشته باشید که در شرکت های نسبی نیز مانند شرکت های تضامنی در صورتی که در نتیجه ضررهای وارده سهم الشرکه شرکاء کم شود، مادام که این کمبود جبران نشده است، تادیه هر نوع منفعت به شرکاء ممنوع است . فقط در همین یک مورد است که شرکت، شرکاء را به تکمیل سرمایه و تادیه مبلغی بیش از آن چه که در شرکت نامه درج شده است، ملزم می گرداند. ( م 133، 132 ،189 ق. ت )

نظار در شرکت نسبی
همچون شرکت تضامنی، در شرکت نسبی نیز الزامی به وجود چنین هیاتی در قانون پیش بینی نشده است.

انحلال شرکت نسبی
دقیقاَ مانند همان مباحثی است که در زمینه انحلال شرکت تضامنی بیان شد، با همان احکام و شرایط و استثنائات ( ماده 189 ق. ت )
سوالات خود را از ما بپرسید.



:: بازدید از این مطلب : 273
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

علامت، به معنای نشان است و نشان عبارت است از آنچه که سبب شناختن کسی یا چیزی شود. با علامت تجاری، کالا یا محصول، نشان گذاری می شود تا بدین وسیله اسباب شناسایی آن فراهم شده و تمییز و تشخیص آن از کالاها یا محصولات مشابه، ممکن و به آسانی میسر شود.

وفق ماده اول قانون ثبت علائم و اختراعات، “علامت تجاری عبارت از هر قسم علامتی است اعم از نقش، تصویر ، رقم ، حرف ، مهر و لفاف و غیر آن، که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی تجاری یا فلاحتی اختیار می شود. ممکن است یک علامت تجاری برای تشخیص و امتیاز محصول جماعتی از زارعین یا ارباب صنعت یا تجار یا محصول یک شهر یا یک ناحیه از مملکت اختیار شود”.
مرجع ثبت علائم تجاری و اختراعات، “اداره کل مالکیت صنعتی” است. ثبت کلیه علائم مزبور و اختراعات فقط در همین اداره به عمل می آید.
ثبت علامت مزایای بسیاری را به همراه دارد. از جمله این مزایا عبارت است از :
– برای محصولات و شرکت و خدمات شما ایجاد شهرت و وجه می کند.
– ممکن است برای دریافت وام مفید باشند.
– ثبت برند می تواند برای سهامداران نیز ایجاد ارزش افزوده ی سهام کند و باعث افزایش درآمد شرکت شود.
– جزء ضروری موافقت نامه های اعطای نمایندگی است .
– اجازه استفاده از آن ها به اشخاص ثالث داده می شود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها می باشند.
– ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکت ها هستند.
– شرکت ها را تشویق می کند در حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایه گذاری کنند.
– شرکت ها را قادر می سارد محصولاتشان را از یکدیگر متمایز سازند.
– علامت تجاری ثبت شده ، قابل نقل و انتقال است . لذا، می توان آن را انتقال داد.
– می توان تفویض اجازه ی استفاده از یک علامت تجاری ثبت شده را به شرکت های ثالث داد که می تواند مبنع درآمد بیشتری برای شرکت یا شخص به وجود آورد و یا اساس انعقاد یک موافقت نامه ی اعطای نمایندگی فروش باشد.
از همه مهم تر آن که ، علامت تجاری در صورتی که برابر ماده 2 قانون ثبت علایم و اختراعات به ثبت رسیده باشد انحصاری است یعنی مخصوص کسی است که آن را به ثبت رسانیده و تجار دیگر حق استفاده از آن را نخواهند داشت.
لازم به تذکر است که علامت تجاری ثبت شده گرچه انحصاری است ولی قابل انتقال به تجار دیگر می باشد و در ماده 249 قانون مجازات سابق و قوانین فعلی جعل و یا تقلید علایم تجاری ثبت شده مجاز نمی باشد و کسانی که آن را جعل و یا از آن تقلید نمایند قابل مجازات می باشند.
در ماده ( 5 ) قانون ثبت علایم و اختراعات ، به علائمی اشاره شده است که به عنوان علائم تجاری، قابلیت به کارگیری را ندارند :
1) پرچم کشور و سایر پرچم های دولتی، علائم هلال احمر و نشان ها، مدال ها و رنگ های دولتی .
2) کلمات یا عباراتی که توهم انتساب به مقامات رسمی کشور را فراهم کنند.
3) علامت های موسسات رسمی مانند ارتش و سپاه و غیره
4) علائمی که مخل انتظامات عمومی و یا منافی عفت عمومی باشند.
تفاوت عمده علامت تجاری و اسم تجاری در این مرحله عبارت از طول زمان استفاده انحصاری از آن ها است. این مدت برای اسم تجاری پنج سال و برای علامت تجاری ده سال بیان گردیده است. در حالی که تفاوت اصلی و اساسی در آن است که برخلاف اسم تجاری در مورد علامت تجاری، در پاره ای از موارد استفاده از آن الزامی است. این موارد ، طبق تصویبنامه مورخ سوم اردیبهشت ماه سال 1328 هیئت وزیران ، ثبت علامت تجاری اجباری است.
مواردی که داشتن علامت تجاری الزامی است :
1) دارو اعم از آن که مصرف انسانی داشته باشد ؛ یا مصرف حیوانی
2) مواد غذایی که در لفاف و ظروف مخصوص باشند.
3) آب های گازدار
4) لوازم آرایش که مصرف پوستی داشته باشد.
ضمناَ به موجب ماده ( 13 ) قانون مقررات پزشکی و دارویی مصوب 29 خرداد سال 1334 ثبت داروهای اختصاصی نیز اجباری می باشد.

مدارک ثبت برند و علائم تجاری
علامت تجاری ( برند ) به دو نوع حقیقی و حقوقی به ثبت می رسد. بین علامت تجاری حقیقی و حقوقی در مدارک مورد نیاز آن تفاوت است.برای شخص حقیقی همه ی مدارک باید به نام شخص و مرتبط به طبقه و فعالیت مورد نظر باشد و در مدارک لازم برای شخص حقوقی تمام مدارک ومجوزها باید به نام شخصیت حقوقی یعنی شرکت باشد و طبقه ی مورد نظر برای ثبت باید در موضوع شرکت ذکر شده باشد.
مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند به قرار ذیل است :
الف) شخص حقیقی:
1. مدارک مثبت هویت متقاضی ( کپی شناسنامه و کپی کارت ملی )
2. کپی کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)
3. کپی مجوز فعالیت (جواز تاسیس، پروانه ی بهره برداری، پروانه ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)
4. نمونه علامت تجاری در کادر 10 در 10
ب) شخص حقوقی:
1. مدارک مثبت هویت مدیر عامل شرکت ( کپی شناسنامه و کپی کارت ملی )
2. کپی روزنامه ی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت (از آخرین تغییرات شرکت نباید بیش از دو سال گذشته باشد)
3. ارائه مدارک دال بر فعالیت در رشته مربوط به عنوان مثال جواز اعلامیه تاسیس از صنایع یا پروانه بهره برداری صنایع یا پروانه ساخت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی یا پروانه کسب و …
4. کپی کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)
5. ده نمونه گرافیکی یا کپی یا تصویر علامت درخواستی حداکثر در ابعاد ده در ده سانتی متر
6. در صورت سه بعدی بودن علامت ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.
7. استفاده از حق تقدم : در صورتی که متقاضی یا متقاضیان ثبت بخواهند به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج از کشور از مزایای حق تقدم ( حداکثر 6 ماه ) استفاده نمایند می بایست مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ تسلیم کنند.
8. نسخه ای از ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی و تاییدیه مقام صلاحیت دار
9. رسید مربوط به پرداخت هزینه های قانونی
الف) پرداخت هزینه اظهارنامه اشخاص حقیقی و حقوقی
ب) معادل ارزی کلیه هزینه ها و تعرفه ای ثبتی علامت بر مبنای فرانک سوئیس می بایست به شماره حساب ارزی بانک ملی به نام خدمات ثبتی اداره کل مالکیت صنعتی واریز گردد.

حق الثبت علامت تجاری
برابر بند ” د ” ماده یک قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب 28 / 12 / 1373 حق الثبت علایم و اختراعات مصوب سال 1310 به ترتیب ذیل دریافت می گردد .
1- حق الثبت اظهارنامه علامت برای متقاضیان ایرانی بدون احتساب بهای ورقه دوازده هزار ( 12000) ریال
2- حق الثبت اظهارنامه علامت برای متقاضیان غیر ایرانی بدون احتساب بهای ورقه یکصد هزار (100.000) ریال
3- حق الثبت علامت قطع نظر از عده طبقات محصول برای متقاضیان ایرانی مقطوعاَ بیست و هشت هزار (28000) ریال
4- حق الثبت علامت قطع نظر از عده طبقات محصول برای متقاضیان غیرایرانی مقطوعاَ یک میلیون و دویست هزار (000. 200. 1) ریال
5- برای هر طبقه محصول اگر چه منحصر به فرد باشد بابت هر طبقه اضافی برای متقاضیان ایرانی علاوه بر حق الثبت اظهارنامه و حق الثبت علامت پنج هزار (5000) ریال.
6- برای هر طبقه محصول اگر چه منحصر به فرد باشد بایت هر طبقه اضافی برای متقاضیان غیرایرانی علاوه بر حق الثبت اظهارنامه و حق الثبت علامت سی هزار (000. 30) ریال.
به این ترتیب ملاحظه می گردد که برای ثبت علایم تجاری اعم از اظهارنامه و طبقات محصول به موجب قانون مبالغی تعیین گردیده که باید به حساب دولت واریز گردد.
نکته :
– علاوه بر هزینه های واریزی ، هر علامت تجاری چاپ دو آگهی در روزنامه ی رسمی کشور را نیز دارد که با توجه به تعداد خطوط و ابعاد علامت تجاری و سیاه سفید یا رنگی بودن آن هزینه خواهد داشت که معمولاَ هزینه ی هر روزنامه ی رسمی بالای یکصد هزار تومان می باشد.

نحوه ثبت علامت تجاری
ثبت تجاری مستلزم انجام اقدامات زیر است:
1- تکمیل و تسلیم فرم اظهارنامه ثبت علامت تجاری به اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی در تهران و به اداره ثبت محل فعالیت در شهرستان ها مشتمل بر مشخصات متقاضی و نوع علامت و کالا یا خدمت مورد نظر که در سه نسخه تنظیم می شود.
2- عدم ثبت یا تشابه علامت مورد نظر تحت اسم دیگر
3- عدم مغایرت با ضوابط و مقررات قانونی
علامت پیشنهادی جهت ثبت در صورت احراز شرایط فوق در روزنامه رسمی کشور منتشر می شود و چنانچه ظرف مدت یک ماه از انتشار آگهی،دعوی یا اعتراضی نسبت به علامت کلمه یا عباراتی که به همراه علامت تجاری بکار برده می شود باید به زبان فارسی نوشته شود.استفاده از حروف لاتین نیز بشرطی مجاز است که اندازه آن ها از اندازه حروف فارسی کوچکتر باشد.
ثبت علامت تجاری با قید نکات ذیل در دفتر مخصوصی انجام می شود .
1- تاریخ و شماره ترتیب اظهارنامه
2- تاریخ و شماره ثبت علامت و مشخصات و اقامتگاه و تابعیت صاحب علامت
3- الصاق یک نمونه از علامت به محلی که به این امر اختصاص داده شده است.
4- اخذ حق الثبت و حقوق دریافتی برای هر طبقه
5- امضاء درخواست کننده یا قائم مقام او به طوری که قسمتی از امضاء در روی صفحه و قسمتی دیگر روی علامت باشد.
جهت ثبت علامت تجاری با ما تماس بگیرید.



:: بازدید از این مطلب : 255
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

علامت، به معنای نشان است و نشان عبارت است از آنچه که سبب شناختن کسی یا چیزی شود. با علامت تجاری، کالا یا محصول، نشان گذاری می شود تا بدین وسیله اسباب شناسایی آن فراهم شده و تمییز و تشخیص آن از کالاها یا محصولات مشابه، ممکن و به آسانی میسر شود.

وفق ماده اول قانون ثبت علائم و اختراعات، “علامت تجاری عبارت از هر قسم علامتی است اعم از نقش، تصویر ، رقم ، حرف ، مهر و لفاف و غیر آن، که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی تجاری یا فلاحتی اختیار می شود. ممکن است یک علامت تجاری برای تشخیص و امتیاز محصول جماعتی از زارعین یا ارباب صنعت یا تجار یا محصول یک شهر یا یک ناحیه از مملکت اختیار شود”.
مرجع ثبت علائم تجاری و اختراعات، “اداره کل مالکیت صنعتی” است. ثبت کلیه علائم مزبور و اختراعات فقط در همین اداره به عمل می آید.
ثبت علامت مزایای بسیاری را به همراه دارد. از جمله این مزایا عبارت است از :
– برای محصولات و شرکت و خدمات شما ایجاد شهرت و وجه می کند.
– ممکن است برای دریافت وام مفید باشند.
– ثبت برند می تواند برای سهامداران نیز ایجاد ارزش افزوده ی سهام کند و باعث افزایش درآمد شرکت شود.
– جزء ضروری موافقت نامه های اعطای نمایندگی است .
– اجازه استفاده از آن ها به اشخاص ثالث داده می شود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها می باشند.
– ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکت ها هستند.
– شرکت ها را تشویق می کند در حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایه گذاری کنند.
– شرکت ها را قادر می سارد محصولاتشان را از یکدیگر متمایز سازند.
– علامت تجاری ثبت شده ، قابل نقل و انتقال است . لذا، می توان آن را انتقال داد.
– می توان تفویض اجازه ی استفاده از یک علامت تجاری ثبت شده را به شرکت های ثالث داد که می تواند مبنع درآمد بیشتری برای شرکت یا شخص به وجود آورد و یا اساس انعقاد یک موافقت نامه ی اعطای نمایندگی فروش باشد.
از همه مهم تر آن که ، علامت تجاری در صورتی که برابر ماده 2 قانون ثبت علایم و اختراعات به ثبت رسیده باشد انحصاری است یعنی مخصوص کسی است که آن را به ثبت رسانیده و تجار دیگر حق استفاده از آن را نخواهند داشت.
لازم به تذکر است که علامت تجاری ثبت شده گرچه انحصاری است ولی قابل انتقال به تجار دیگر می باشد و در ماده 249 قانون مجازات سابق و قوانین فعلی جعل و یا تقلید علایم تجاری ثبت شده مجاز نمی باشد و کسانی که آن را جعل و یا از آن تقلید نمایند قابل مجازات می باشند.
در ماده ( 5 ) قانون ثبت علایم و اختراعات ، به علائمی اشاره شده است که به عنوان علائم تجاری، قابلیت به کارگیری را ندارند :
1) پرچم کشور و سایر پرچم های دولتی، علائم هلال احمر و نشان ها، مدال ها و رنگ های دولتی .
2) کلمات یا عباراتی که توهم انتساب به مقامات رسمی کشور را فراهم کنند.
3) علامت های موسسات رسمی مانند ارتش و سپاه و غیره
4) علائمی که مخل انتظامات عمومی و یا منافی عفت عمومی باشند.
تفاوت عمده علامت تجاری و اسم تجاری در این مرحله عبارت از طول زمان استفاده انحصاری از آن ها است. این مدت برای اسم تجاری پنج سال و برای علامت تجاری ده سال بیان گردیده است. در حالی که تفاوت اصلی و اساسی در آن است که برخلاف اسم تجاری در مورد علامت تجاری، در پاره ای از موارد استفاده از آن الزامی است. این موارد ، طبق تصویبنامه مورخ سوم اردیبهشت ماه سال 1328 هیئت وزیران ، ثبت علامت تجاری اجباری است.
مواردی که داشتن علامت تجاری الزامی است :
1) دارو اعم از آن که مصرف انسانی داشته باشد ؛ یا مصرف حیوانی
2) مواد غذایی که در لفاف و ظروف مخصوص باشند.
3) آب های گازدار
4) لوازم آرایش که مصرف پوستی داشته باشد.
ضمناَ به موجب ماده ( 13 ) قانون مقررات پزشکی و دارویی مصوب 29 خرداد سال 1334 ثبت داروهای اختصاصی نیز اجباری می باشد.

مدارک ثبت برند و علائم تجاری
علامت تجاری ( برند ) به دو نوع حقیقی و حقوقی به ثبت می رسد. بین علامت تجاری حقیقی و حقوقی در مدارک مورد نیاز آن تفاوت است.برای شخص حقیقی همه ی مدارک باید به نام شخص و مرتبط به طبقه و فعالیت مورد نظر باشد و در مدارک لازم برای شخص حقوقی تمام مدارک ومجوزها باید به نام شخصیت حقوقی یعنی شرکت باشد و طبقه ی مورد نظر برای ثبت باید در موضوع شرکت ذکر شده باشد.
مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند به قرار ذیل است :
الف) شخص حقیقی:
1. مدارک مثبت هویت متقاضی ( کپی شناسنامه و کپی کارت ملی )
2. کپی کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)
3. کپی مجوز فعالیت (جواز تاسیس، پروانه ی بهره برداری، پروانه ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)
4. نمونه علامت تجاری در کادر 10 در 10
ب) شخص حقوقی:
1. مدارک مثبت هویت مدیر عامل شرکت ( کپی شناسنامه و کپی کارت ملی )
2. کپی روزنامه ی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت (از آخرین تغییرات شرکت نباید بیش از دو سال گذشته باشد)
3. ارائه مدارک دال بر فعالیت در رشته مربوط به عنوان مثال جواز اعلامیه تاسیس از صنایع یا پروانه بهره برداری صنایع یا پروانه ساخت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی یا پروانه کسب و …
4. کپی کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)
5. ده نمونه گرافیکی یا کپی یا تصویر علامت درخواستی حداکثر در ابعاد ده در ده سانتی متر
6. در صورت سه بعدی بودن علامت ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.
7. استفاده از حق تقدم : در صورتی که متقاضی یا متقاضیان ثبت بخواهند به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج از کشور از مزایای حق تقدم ( حداکثر 6 ماه ) استفاده نمایند می بایست مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ تسلیم کنند.
8. نسخه ای از ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی و تاییدیه مقام صلاحیت دار
9. رسید مربوط به پرداخت هزینه های قانونی
الف) پرداخت هزینه اظهارنامه اشخاص حقیقی و حقوقی
ب) معادل ارزی کلیه هزینه ها و تعرفه ای ثبتی علامت بر مبنای فرانک سوئیس می بایست به شماره حساب ارزی بانک ملی به نام خدمات ثبتی اداره کل مالکیت صنعتی واریز گردد.

حق الثبت علامت تجاری
برابر بند ” د ” ماده یک قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب 28 / 12 / 1373 حق الثبت علایم و اختراعات مصوب سال 1310 به ترتیب ذیل دریافت می گردد .
1- حق الثبت اظهارنامه علامت برای متقاضیان ایرانی بدون احتساب بهای ورقه دوازده هزار ( 12000) ریال
2- حق الثبت اظهارنامه علامت برای متقاضیان غیر ایرانی بدون احتساب بهای ورقه یکصد هزار (100.000) ریال
3- حق الثبت علامت قطع نظر از عده طبقات محصول برای متقاضیان ایرانی مقطوعاَ بیست و هشت هزار (28000) ریال
4- حق الثبت علامت قطع نظر از عده طبقات محصول برای متقاضیان غیرایرانی مقطوعاَ یک میلیون و دویست هزار (000. 200. 1) ریال
5- برای هر طبقه محصول اگر چه منحصر به فرد باشد بابت هر طبقه اضافی برای متقاضیان ایرانی علاوه بر حق الثبت اظهارنامه و حق الثبت علامت پنج هزار (5000) ریال.
6- برای هر طبقه محصول اگر چه منحصر به فرد باشد بایت هر طبقه اضافی برای متقاضیان غیرایرانی علاوه بر حق الثبت اظهارنامه و حق الثبت علامت سی هزار (000. 30) ریال.
به این ترتیب ملاحظه می گردد که برای ثبت علایم تجاری اعم از اظهارنامه و طبقات محصول به موجب قانون مبالغی تعیین گردیده که باید به حساب دولت واریز گردد.
نکته :
– علاوه بر هزینه های واریزی ، هر علامت تجاری چاپ دو آگهی در روزنامه ی رسمی کشور را نیز دارد که با توجه به تعداد خطوط و ابعاد علامت تجاری و سیاه سفید یا رنگی بودن آن هزینه خواهد داشت که معمولاَ هزینه ی هر روزنامه ی رسمی بالای یکصد هزار تومان می باشد.

نحوه ثبت علامت تجاری
ثبت تجاری مستلزم انجام اقدامات زیر است:
1- تکمیل و تسلیم فرم اظهارنامه ثبت علامت تجاری به اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی در تهران و به اداره ثبت محل فعالیت در شهرستان ها مشتمل بر مشخصات متقاضی و نوع علامت و کالا یا خدمت مورد نظر که در سه نسخه تنظیم می شود.
2- عدم ثبت یا تشابه علامت مورد نظر تحت اسم دیگر
3- عدم مغایرت با ضوابط و مقررات قانونی
علامت پیشنهادی جهت ثبت در صورت احراز شرایط فوق در روزنامه رسمی کشور منتشر می شود و چنانچه ظرف مدت یک ماه از انتشار آگهی،دعوی یا اعتراضی نسبت به علامت کلمه یا عباراتی که به همراه علامت تجاری بکار برده می شود باید به زبان فارسی نوشته شود.استفاده از حروف لاتین نیز بشرطی مجاز است که اندازه آن ها از اندازه حروف فارسی کوچکتر باشد.
ثبت علامت تجاری با قید نکات ذیل در دفتر مخصوصی انجام می شود .
1- تاریخ و شماره ترتیب اظهارنامه
2- تاریخ و شماره ثبت علامت و مشخصات و اقامتگاه و تابعیت صاحب علامت
3- الصاق یک نمونه از علامت به محلی که به این امر اختصاص داده شده است.
4- اخذ حق الثبت و حقوق دریافتی برای هر طبقه
5- امضاء درخواست کننده یا قائم مقام او به طوری که قسمتی از امضاء در روی صفحه و قسمتی دیگر روی علامت باشد.
جهت ثبت علامت تجاری با ما تماس بگیرید.



:: بازدید از این مطلب : 266
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

علامت، به معنای نشان است و نشان عبارت است از آنچه که سبب شناختن کسی یا چیزی شود. با علامت تجاری، کالا یا محصول، نشان گذاری می شود تا بدین وسیله اسباب شناسایی آن فراهم شده و تمییز و تشخیص آن از کالاها یا محصولات مشابه، ممکن و به آسانی میسر شود.

وفق ماده اول قانون ثبت علائم و اختراعات، “علامت تجاری عبارت از هر قسم علامتی است اعم از نقش، تصویر ، رقم ، حرف ، مهر و لفاف و غیر آن، که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی تجاری یا فلاحتی اختیار می شود. ممکن است یک علامت تجاری برای تشخیص و امتیاز محصول جماعتی از زارعین یا ارباب صنعت یا تجار یا محصول یک شهر یا یک ناحیه از مملکت اختیار شود”.
مرجع ثبت علائم تجاری و اختراعات، “اداره کل مالکیت صنعتی” است. ثبت کلیه علائم مزبور و اختراعات فقط در همین اداره به عمل می آید.
ثبت علامت مزایای بسیاری را به همراه دارد. از جمله این مزایا عبارت است از :
– برای محصولات و شرکت و خدمات شما ایجاد شهرت و وجه می کند.
– ممکن است برای دریافت وام مفید باشند.
– ثبت برند می تواند برای سهامداران نیز ایجاد ارزش افزوده ی سهام کند و باعث افزایش درآمد شرکت شود.
– جزء ضروری موافقت نامه های اعطای نمایندگی است .
– اجازه استفاده از آن ها به اشخاص ثالث داده می شود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها می باشند.
– ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکت ها هستند.
– شرکت ها را تشویق می کند در حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایه گذاری کنند.
– شرکت ها را قادر می سارد محصولاتشان را از یکدیگر متمایز سازند.
– علامت تجاری ثبت شده ، قابل نقل و انتقال است . لذا، می توان آن را انتقال داد.
– می توان تفویض اجازه ی استفاده از یک علامت تجاری ثبت شده را به شرکت های ثالث داد که می تواند مبنع درآمد بیشتری برای شرکت یا شخص به وجود آورد و یا اساس انعقاد یک موافقت نامه ی اعطای نمایندگی فروش باشد.
از همه مهم تر آن که ، علامت تجاری در صورتی که برابر ماده 2 قانون ثبت علایم و اختراعات به ثبت رسیده باشد انحصاری است یعنی مخصوص کسی است که آن را به ثبت رسانیده و تجار دیگر حق استفاده از آن را نخواهند داشت.
لازم به تذکر است که علامت تجاری ثبت شده گرچه انحصاری است ولی قابل انتقال به تجار دیگر می باشد و در ماده 249 قانون مجازات سابق و قوانین فعلی جعل و یا تقلید علایم تجاری ثبت شده مجاز نمی باشد و کسانی که آن را جعل و یا از آن تقلید نمایند قابل مجازات می باشند.
در ماده ( 5 ) قانون ثبت علایم و اختراعات ، به علائمی اشاره شده است که به عنوان علائم تجاری، قابلیت به کارگیری را ندارند :
1) پرچم کشور و سایر پرچم های دولتی، علائم هلال احمر و نشان ها، مدال ها و رنگ های دولتی .
2) کلمات یا عباراتی که توهم انتساب به مقامات رسمی کشور را فراهم کنند.
3) علامت های موسسات رسمی مانند ارتش و سپاه و غیره
4) علائمی که مخل انتظامات عمومی و یا منافی عفت عمومی باشند.
تفاوت عمده علامت تجاری و اسم تجاری در این مرحله عبارت از طول زمان استفاده انحصاری از آن ها است. این مدت برای اسم تجاری پنج سال و برای علامت تجاری ده سال بیان گردیده است. در حالی که تفاوت اصلی و اساسی در آن است که برخلاف اسم تجاری در مورد علامت تجاری، در پاره ای از موارد استفاده از آن الزامی است. این موارد ، طبق تصویبنامه مورخ سوم اردیبهشت ماه سال 1328 هیئت وزیران ، ثبت علامت تجاری اجباری است.
مواردی که داشتن علامت تجاری الزامی است :
1) دارو اعم از آن که مصرف انسانی داشته باشد ؛ یا مصرف حیوانی
2) مواد غذایی که در لفاف و ظروف مخصوص باشند.
3) آب های گازدار
4) لوازم آرایش که مصرف پوستی داشته باشد.
ضمناَ به موجب ماده ( 13 ) قانون مقررات پزشکی و دارویی مصوب 29 خرداد سال 1334 ثبت داروهای اختصاصی نیز اجباری می باشد.

مدارک ثبت برند و علائم تجاری
علامت تجاری ( برند ) به دو نوع حقیقی و حقوقی به ثبت می رسد. بین علامت تجاری حقیقی و حقوقی در مدارک مورد نیاز آن تفاوت است.برای شخص حقیقی همه ی مدارک باید به نام شخص و مرتبط به طبقه و فعالیت مورد نظر باشد و در مدارک لازم برای شخص حقوقی تمام مدارک ومجوزها باید به نام شخصیت حقوقی یعنی شرکت باشد و طبقه ی مورد نظر برای ثبت باید در موضوع شرکت ذکر شده باشد.
مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند به قرار ذیل است :
الف) شخص حقیقی:
1. مدارک مثبت هویت متقاضی ( کپی شناسنامه و کپی کارت ملی )
2. کپی کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)
3. کپی مجوز فعالیت (جواز تاسیس، پروانه ی بهره برداری، پروانه ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)
4. نمونه علامت تجاری در کادر 10 در 10
ب) شخص حقوقی:
1. مدارک مثبت هویت مدیر عامل شرکت ( کپی شناسنامه و کپی کارت ملی )
2. کپی روزنامه ی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت (از آخرین تغییرات شرکت نباید بیش از دو سال گذشته باشد)
3. ارائه مدارک دال بر فعالیت در رشته مربوط به عنوان مثال جواز اعلامیه تاسیس از صنایع یا پروانه بهره برداری صنایع یا پروانه ساخت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی یا پروانه کسب و …
4. کپی کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)
5. ده نمونه گرافیکی یا کپی یا تصویر علامت درخواستی حداکثر در ابعاد ده در ده سانتی متر
6. در صورت سه بعدی بودن علامت ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.
7. استفاده از حق تقدم : در صورتی که متقاضی یا متقاضیان ثبت بخواهند به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج از کشور از مزایای حق تقدم ( حداکثر 6 ماه ) استفاده نمایند می بایست مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ تسلیم کنند.
8. نسخه ای از ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی و تاییدیه مقام صلاحیت دار
9. رسید مربوط به پرداخت هزینه های قانونی
الف) پرداخت هزینه اظهارنامه اشخاص حقیقی و حقوقی
ب) معادل ارزی کلیه هزینه ها و تعرفه ای ثبتی علامت بر مبنای فرانک سوئیس می بایست به شماره حساب ارزی بانک ملی به نام خدمات ثبتی اداره کل مالکیت صنعتی واریز گردد.

حق الثبت علامت تجاری
برابر بند ” د ” ماده یک قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب 28 / 12 / 1373 حق الثبت علایم و اختراعات مصوب سال 1310 به ترتیب ذیل دریافت می گردد .
1- حق الثبت اظهارنامه علامت برای متقاضیان ایرانی بدون احتساب بهای ورقه دوازده هزار ( 12000) ریال
2- حق الثبت اظهارنامه علامت برای متقاضیان غیر ایرانی بدون احتساب بهای ورقه یکصد هزار (100.000) ریال
3- حق الثبت علامت قطع نظر از عده طبقات محصول برای متقاضیان ایرانی مقطوعاَ بیست و هشت هزار (28000) ریال
4- حق الثبت علامت قطع نظر از عده طبقات محصول برای متقاضیان غیرایرانی مقطوعاَ یک میلیون و دویست هزار (000. 200. 1) ریال
5- برای هر طبقه محصول اگر چه منحصر به فرد باشد بابت هر طبقه اضافی برای متقاضیان ایرانی علاوه بر حق الثبت اظهارنامه و حق الثبت علامت پنج هزار (5000) ریال.
6- برای هر طبقه محصول اگر چه منحصر به فرد باشد بایت هر طبقه اضافی برای متقاضیان غیرایرانی علاوه بر حق الثبت اظهارنامه و حق الثبت علامت سی هزار (000. 30) ریال.
به این ترتیب ملاحظه می گردد که برای ثبت علایم تجاری اعم از اظهارنامه و طبقات محصول به موجب قانون مبالغی تعیین گردیده که باید به حساب دولت واریز گردد.
نکته :
– علاوه بر هزینه های واریزی ، هر علامت تجاری چاپ دو آگهی در روزنامه ی رسمی کشور را نیز دارد که با توجه به تعداد خطوط و ابعاد علامت تجاری و سیاه سفید یا رنگی بودن آن هزینه خواهد داشت که معمولاَ هزینه ی هر روزنامه ی رسمی بالای یکصد هزار تومان می باشد.

نحوه ثبت علامت تجاری
ثبت تجاری مستلزم انجام اقدامات زیر است:
1- تکمیل و تسلیم فرم اظهارنامه ثبت علامت تجاری به اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی در تهران و به اداره ثبت محل فعالیت در شهرستان ها مشتمل بر مشخصات متقاضی و نوع علامت و کالا یا خدمت مورد نظر که در سه نسخه تنظیم می شود.
2- عدم ثبت یا تشابه علامت مورد نظر تحت اسم دیگر
3- عدم مغایرت با ضوابط و مقررات قانونی
علامت پیشنهادی جهت ثبت در صورت احراز شرایط فوق در روزنامه رسمی کشور منتشر می شود و چنانچه ظرف مدت یک ماه از انتشار آگهی،دعوی یا اعتراضی نسبت به علامت کلمه یا عباراتی که به همراه علامت تجاری بکار برده می شود باید به زبان فارسی نوشته شود.استفاده از حروف لاتین نیز بشرطی مجاز است که اندازه آن ها از اندازه حروف فارسی کوچکتر باشد.
ثبت علامت تجاری با قید نکات ذیل در دفتر مخصوصی انجام می شود .
1- تاریخ و شماره ترتیب اظهارنامه
2- تاریخ و شماره ثبت علامت و مشخصات و اقامتگاه و تابعیت صاحب علامت
3- الصاق یک نمونه از علامت به محلی که به این امر اختصاص داده شده است.
4- اخذ حق الثبت و حقوق دریافتی برای هر طبقه
5- امضاء درخواست کننده یا قائم مقام او به طوری که قسمتی از امضاء در روی صفحه و قسمتی دیگر روی علامت باشد.
جهت ثبت علامت تجاری با ما تماس بگیرید.



:: بازدید از این مطلب : 293
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

علامت، به معنای نشان است و نشان عبارت است از آنچه که سبب شناختن کسی یا چیزی شود. با علامت تجاری، کالا یا محصول، نشان گذاری می شود تا بدین وسیله اسباب شناسایی آن فراهم شده و تمییز و تشخیص آن از کالاها یا محصولات مشابه، ممکن و به آسانی میسر شود.

وفق ماده اول قانون ثبت علائم و اختراعات، “علامت تجاری عبارت از هر قسم علامتی است اعم از نقش، تصویر ، رقم ، حرف ، مهر و لفاف و غیر آن، که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی تجاری یا فلاحتی اختیار می شود. ممکن است یک علامت تجاری برای تشخیص و امتیاز محصول جماعتی از زارعین یا ارباب صنعت یا تجار یا محصول یک شهر یا یک ناحیه از مملکت اختیار شود”.
مرجع ثبت علائم تجاری و اختراعات، “اداره کل مالکیت صنعتی” است. ثبت کلیه علائم مزبور و اختراعات فقط در همین اداره به عمل می آید.
ثبت علامت مزایای بسیاری را به همراه دارد. از جمله این مزایا عبارت است از :
– برای محصولات و شرکت و خدمات شما ایجاد شهرت و وجه می کند.
– ممکن است برای دریافت وام مفید باشند.
– ثبت برند می تواند برای سهامداران نیز ایجاد ارزش افزوده ی سهام کند و باعث افزایش درآمد شرکت شود.
– جزء ضروری موافقت نامه های اعطای نمایندگی است .
– اجازه استفاده از آن ها به اشخاص ثالث داده می شود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها می باشند.
– ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکت ها هستند.
– شرکت ها را تشویق می کند در حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایه گذاری کنند.
– شرکت ها را قادر می سارد محصولاتشان را از یکدیگر متمایز سازند.
– علامت تجاری ثبت شده ، قابل نقل و انتقال است . لذا، می توان آن را انتقال داد.
– می توان تفویض اجازه ی استفاده از یک علامت تجاری ثبت شده را به شرکت های ثالث داد که می تواند مبنع درآمد بیشتری برای شرکت یا شخص به وجود آورد و یا اساس انعقاد یک موافقت نامه ی اعطای نمایندگی فروش باشد.
از همه مهم تر آن که ، علامت تجاری در صورتی که برابر ماده 2 قانون ثبت علایم و اختراعات به ثبت رسیده باشد انحصاری است یعنی مخصوص کسی است که آن را به ثبت رسانیده و تجار دیگر حق استفاده از آن را نخواهند داشت.
لازم به تذکر است که علامت تجاری ثبت شده گرچه انحصاری است ولی قابل انتقال به تجار دیگر می باشد و در ماده 249 قانون مجازات سابق و قوانین فعلی جعل و یا تقلید علایم تجاری ثبت شده مجاز نمی باشد و کسانی که آن را جعل و یا از آن تقلید نمایند قابل مجازات می باشند.
در ماده ( 5 ) قانون ثبت علایم و اختراعات ، به علائمی اشاره شده است که به عنوان علائم تجاری، قابلیت به کارگیری را ندارند :
1) پرچم کشور و سایر پرچم های دولتی، علائم هلال احمر و نشان ها، مدال ها و رنگ های دولتی .
2) کلمات یا عباراتی که توهم انتساب به مقامات رسمی کشور را فراهم کنند.
3) علامت های موسسات رسمی مانند ارتش و سپاه و غیره
4) علائمی که مخل انتظامات عمومی و یا منافی عفت عمومی باشند.
تفاوت عمده علامت تجاری و اسم تجاری در این مرحله عبارت از طول زمان استفاده انحصاری از آن ها است. این مدت برای اسم تجاری پنج سال و برای علامت تجاری ده سال بیان گردیده است. در حالی که تفاوت اصلی و اساسی در آن است که برخلاف اسم تجاری در مورد علامت تجاری، در پاره ای از موارد استفاده از آن الزامی است. این موارد ، طبق تصویبنامه مورخ سوم اردیبهشت ماه سال 1328 هیئت وزیران ، ثبت علامت تجاری اجباری است.
مواردی که داشتن علامت تجاری الزامی است :
1) دارو اعم از آن که مصرف انسانی داشته باشد ؛ یا مصرف حیوانی
2) مواد غذایی که در لفاف و ظروف مخصوص باشند.
3) آب های گازدار
4) لوازم آرایش که مصرف پوستی داشته باشد.
ضمناَ به موجب ماده ( 13 ) قانون مقررات پزشکی و دارویی مصوب 29 خرداد سال 1334 ثبت داروهای اختصاصی نیز اجباری می باشد.

مدارک ثبت برند و علائم تجاری
علامت تجاری ( برند ) به دو نوع حقیقی و حقوقی به ثبت می رسد. بین علامت تجاری حقیقی و حقوقی در مدارک مورد نیاز آن تفاوت است.برای شخص حقیقی همه ی مدارک باید به نام شخص و مرتبط به طبقه و فعالیت مورد نظر باشد و در مدارک لازم برای شخص حقوقی تمام مدارک ومجوزها باید به نام شخصیت حقوقی یعنی شرکت باشد و طبقه ی مورد نظر برای ثبت باید در موضوع شرکت ذکر شده باشد.
مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند به قرار ذیل است :
الف) شخص حقیقی:
1. مدارک مثبت هویت متقاضی ( کپی شناسنامه و کپی کارت ملی )
2. کپی کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)
3. کپی مجوز فعالیت (جواز تاسیس، پروانه ی بهره برداری، پروانه ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)
4. نمونه علامت تجاری در کادر 10 در 10
ب) شخص حقوقی:
1. مدارک مثبت هویت مدیر عامل شرکت ( کپی شناسنامه و کپی کارت ملی )
2. کپی روزنامه ی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت (از آخرین تغییرات شرکت نباید بیش از دو سال گذشته باشد)
3. ارائه مدارک دال بر فعالیت در رشته مربوط به عنوان مثال جواز اعلامیه تاسیس از صنایع یا پروانه بهره برداری صنایع یا پروانه ساخت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی یا پروانه کسب و …
4. کپی کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)
5. ده نمونه گرافیکی یا کپی یا تصویر علامت درخواستی حداکثر در ابعاد ده در ده سانتی متر
6. در صورت سه بعدی بودن علامت ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.
7. استفاده از حق تقدم : در صورتی که متقاضی یا متقاضیان ثبت بخواهند به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج از کشور از مزایای حق تقدم ( حداکثر 6 ماه ) استفاده نمایند می بایست مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ تسلیم کنند.
8. نسخه ای از ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی و تاییدیه مقام صلاحیت دار
9. رسید مربوط به پرداخت هزینه های قانونی
الف) پرداخت هزینه اظهارنامه اشخاص حقیقی و حقوقی
ب) معادل ارزی کلیه هزینه ها و تعرفه ای ثبتی علامت بر مبنای فرانک سوئیس می بایست به شماره حساب ارزی بانک ملی به نام خدمات ثبتی اداره کل مالکیت صنعتی واریز گردد.

حق الثبت علامت تجاری
برابر بند ” د ” ماده یک قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب 28 / 12 / 1373 حق الثبت علایم و اختراعات مصوب سال 1310 به ترتیب ذیل دریافت می گردد .
1- حق الثبت اظهارنامه علامت برای متقاضیان ایرانی بدون احتساب بهای ورقه دوازده هزار ( 12000) ریال
2- حق الثبت اظهارنامه علامت برای متقاضیان غیر ایرانی بدون احتساب بهای ورقه یکصد هزار (100.000) ریال
3- حق الثبت علامت قطع نظر از عده طبقات محصول برای متقاضیان ایرانی مقطوعاَ بیست و هشت هزار (28000) ریال
4- حق الثبت علامت قطع نظر از عده طبقات محصول برای متقاضیان غیرایرانی مقطوعاَ یک میلیون و دویست هزار (000. 200. 1) ریال
5- برای هر طبقه محصول اگر چه منحصر به فرد باشد بابت هر طبقه اضافی برای متقاضیان ایرانی علاوه بر حق الثبت اظهارنامه و حق الثبت علامت پنج هزار (5000) ریال.
6- برای هر طبقه محصول اگر چه منحصر به فرد باشد بایت هر طبقه اضافی برای متقاضیان غیرایرانی علاوه بر حق الثبت اظهارنامه و حق الثبت علامت سی هزار (000. 30) ریال.
به این ترتیب ملاحظه می گردد که برای ثبت علایم تجاری اعم از اظهارنامه و طبقات محصول به موجب قانون مبالغی تعیین گردیده که باید به حساب دولت واریز گردد.
نکته :
– علاوه بر هزینه های واریزی ، هر علامت تجاری چاپ دو آگهی در روزنامه ی رسمی کشور را نیز دارد که با توجه به تعداد خطوط و ابعاد علامت تجاری و سیاه سفید یا رنگی بودن آن هزینه خواهد داشت که معمولاَ هزینه ی هر روزنامه ی رسمی بالای یکصد هزار تومان می باشد.

نحوه ثبت علامت تجاری
ثبت تجاری مستلزم انجام اقدامات زیر است:
1- تکمیل و تسلیم فرم اظهارنامه ثبت علامت تجاری به اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی در تهران و به اداره ثبت محل فعالیت در شهرستان ها مشتمل بر مشخصات متقاضی و نوع علامت و کالا یا خدمت مورد نظر که در سه نسخه تنظیم می شود.
2- عدم ثبت یا تشابه علامت مورد نظر تحت اسم دیگر
3- عدم مغایرت با ضوابط و مقررات قانونی
علامت پیشنهادی جهت ثبت در صورت احراز شرایط فوق در روزنامه رسمی کشور منتشر می شود و چنانچه ظرف مدت یک ماه از انتشار آگهی،دعوی یا اعتراضی نسبت به علامت کلمه یا عباراتی که به همراه علامت تجاری بکار برده می شود باید به زبان فارسی نوشته شود.استفاده از حروف لاتین نیز بشرطی مجاز است که اندازه آن ها از اندازه حروف فارسی کوچکتر باشد.
ثبت علامت تجاری با قید نکات ذیل در دفتر مخصوصی انجام می شود .
1- تاریخ و شماره ترتیب اظهارنامه
2- تاریخ و شماره ثبت علامت و مشخصات و اقامتگاه و تابعیت صاحب علامت
3- الصاق یک نمونه از علامت به محلی که به این امر اختصاص داده شده است.
4- اخذ حق الثبت و حقوق دریافتی برای هر طبقه
5- امضاء درخواست کننده یا قائم مقام او به طوری که قسمتی از امضاء در روی صفحه و قسمتی دیگر روی علامت باشد.
جهت ثبت علامت تجاری با ما تماس بگیرید.



:: بازدید از این مطلب : 298
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

علامت، به معنای نشان است و نشان عبارت است از آنچه که سبب شناختن کسی یا چیزی شود. با علامت تجاری، کالا یا محصول، نشان گذاری می شود تا بدین وسیله اسباب شناسایی آن فراهم شده و تمییز و تشخیص آن از کالاها یا محصولات مشابه، ممکن و به آسانی میسر شود.

وفق ماده اول قانون ثبت علائم و اختراعات، “علامت تجاری عبارت از هر قسم علامتی است اعم از نقش، تصویر ، رقم ، حرف ، مهر و لفاف و غیر آن، که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی تجاری یا فلاحتی اختیار می شود. ممکن است یک علامت تجاری برای تشخیص و امتیاز محصول جماعتی از زارعین یا ارباب صنعت یا تجار یا محصول یک شهر یا یک ناحیه از مملکت اختیار شود”.
مرجع ثبت علائم تجاری و اختراعات، “اداره کل مالکیت صنعتی” است. ثبت کلیه علائم مزبور و اختراعات فقط در همین اداره به عمل می آید.
ثبت علامت مزایای بسیاری را به همراه دارد. از جمله این مزایا عبارت است از :
– برای محصولات و شرکت و خدمات شما ایجاد شهرت و وجه می کند.
– ممکن است برای دریافت وام مفید باشند.
– ثبت برند می تواند برای سهامداران نیز ایجاد ارزش افزوده ی سهام کند و باعث افزایش درآمد شرکت شود.
– جزء ضروری موافقت نامه های اعطای نمایندگی است .
– اجازه استفاده از آن ها به اشخاص ثالث داده می شود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها می باشند.
– ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکت ها هستند.
– شرکت ها را تشویق می کند در حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایه گذاری کنند.
– شرکت ها را قادر می سارد محصولاتشان را از یکدیگر متمایز سازند.
– علامت تجاری ثبت شده ، قابل نقل و انتقال است . لذا، می توان آن را انتقال داد.
– می توان تفویض اجازه ی استفاده از یک علامت تجاری ثبت شده را به شرکت های ثالث داد که می تواند مبنع درآمد بیشتری برای شرکت یا شخص به وجود آورد و یا اساس انعقاد یک موافقت نامه ی اعطای نمایندگی فروش باشد.
از همه مهم تر آن که ، علامت تجاری در صورتی که برابر ماده 2 قانون ثبت علایم و اختراعات به ثبت رسیده باشد انحصاری است یعنی مخصوص کسی است که آن را به ثبت رسانیده و تجار دیگر حق استفاده از آن را نخواهند داشت.
لازم به تذکر است که علامت تجاری ثبت شده گرچه انحصاری است ولی قابل انتقال به تجار دیگر می باشد و در ماده 249 قانون مجازات سابق و قوانین فعلی جعل و یا تقلید علایم تجاری ثبت شده مجاز نمی باشد و کسانی که آن را جعل و یا از آن تقلید نمایند قابل مجازات می باشند.
در ماده ( 5 ) قانون ثبت علایم و اختراعات ، به علائمی اشاره شده است که به عنوان علائم تجاری، قابلیت به کارگیری را ندارند :
1) پرچم کشور و سایر پرچم های دولتی، علائم هلال احمر و نشان ها، مدال ها و رنگ های دولتی .
2) کلمات یا عباراتی که توهم انتساب به مقامات رسمی کشور را فراهم کنند.
3) علامت های موسسات رسمی مانند ارتش و سپاه و غیره
4) علائمی که مخل انتظامات عمومی و یا منافی عفت عمومی باشند.
تفاوت عمده علامت تجاری و اسم تجاری در این مرحله عبارت از طول زمان استفاده انحصاری از آن ها است. این مدت برای اسم تجاری پنج سال و برای علامت تجاری ده سال بیان گردیده است. در حالی که تفاوت اصلی و اساسی در آن است که برخلاف اسم تجاری در مورد علامت تجاری، در پاره ای از موارد استفاده از آن الزامی است. این موارد ، طبق تصویبنامه مورخ سوم اردیبهشت ماه سال 1328 هیئت وزیران ، ثبت علامت تجاری اجباری است.
مواردی که داشتن علامت تجاری الزامی است :
1) دارو اعم از آن که مصرف انسانی داشته باشد ؛ یا مصرف حیوانی
2) مواد غذایی که در لفاف و ظروف مخصوص باشند.
3) آب های گازدار
4) لوازم آرایش که مصرف پوستی داشته باشد.
ضمناَ به موجب ماده ( 13 ) قانون مقررات پزشکی و دارویی مصوب 29 خرداد سال 1334 ثبت داروهای اختصاصی نیز اجباری می باشد.

مدارک ثبت برند و علائم تجاری
علامت تجاری ( برند ) به دو نوع حقیقی و حقوقی به ثبت می رسد. بین علامت تجاری حقیقی و حقوقی در مدارک مورد نیاز آن تفاوت است.برای شخص حقیقی همه ی مدارک باید به نام شخص و مرتبط به طبقه و فعالیت مورد نظر باشد و در مدارک لازم برای شخص حقوقی تمام مدارک ومجوزها باید به نام شخصیت حقوقی یعنی شرکت باشد و طبقه ی مورد نظر برای ثبت باید در موضوع شرکت ذکر شده باشد.
مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند به قرار ذیل است :
الف) شخص حقیقی:
1. مدارک مثبت هویت متقاضی ( کپی شناسنامه و کپی کارت ملی )
2. کپی کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)
3. کپی مجوز فعالیت (جواز تاسیس، پروانه ی بهره برداری، پروانه ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)
4. نمونه علامت تجاری در کادر 10 در 10
ب) شخص حقوقی:
1. مدارک مثبت هویت مدیر عامل شرکت ( کپی شناسنامه و کپی کارت ملی )
2. کپی روزنامه ی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت (از آخرین تغییرات شرکت نباید بیش از دو سال گذشته باشد)
3. ارائه مدارک دال بر فعالیت در رشته مربوط به عنوان مثال جواز اعلامیه تاسیس از صنایع یا پروانه بهره برداری صنایع یا پروانه ساخت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی یا پروانه کسب و …
4. کپی کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)
5. ده نمونه گرافیکی یا کپی یا تصویر علامت درخواستی حداکثر در ابعاد ده در ده سانتی متر
6. در صورت سه بعدی بودن علامت ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.
7. استفاده از حق تقدم : در صورتی که متقاضی یا متقاضیان ثبت بخواهند به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج از کشور از مزایای حق تقدم ( حداکثر 6 ماه ) استفاده نمایند می بایست مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ تسلیم کنند.
8. نسخه ای از ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی و تاییدیه مقام صلاحیت دار
9. رسید مربوط به پرداخت هزینه های قانونی
الف) پرداخت هزینه اظهارنامه اشخاص حقیقی و حقوقی
ب) معادل ارزی کلیه هزینه ها و تعرفه ای ثبتی علامت بر مبنای فرانک سوئیس می بایست به شماره حساب ارزی بانک ملی به نام خدمات ثبتی اداره کل مالکیت صنعتی واریز گردد.

حق الثبت علامت تجاری
برابر بند ” د ” ماده یک قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب 28 / 12 / 1373 حق الثبت علایم و اختراعات مصوب سال 1310 به ترتیب ذیل دریافت می گردد .
1- حق الثبت اظهارنامه علامت برای متقاضیان ایرانی بدون احتساب بهای ورقه دوازده هزار ( 12000) ریال
2- حق الثبت اظهارنامه علامت برای متقاضیان غیر ایرانی بدون احتساب بهای ورقه یکصد هزار (100.000) ریال
3- حق الثبت علامت قطع نظر از عده طبقات محصول برای متقاضیان ایرانی مقطوعاَ بیست و هشت هزار (28000) ریال
4- حق الثبت علامت قطع نظر از عده طبقات محصول برای متقاضیان غیرایرانی مقطوعاَ یک میلیون و دویست هزار (000. 200. 1) ریال
5- برای هر طبقه محصول اگر چه منحصر به فرد باشد بابت هر طبقه اضافی برای متقاضیان ایرانی علاوه بر حق الثبت اظهارنامه و حق الثبت علامت پنج هزار (5000) ریال.
6- برای هر طبقه محصول اگر چه منحصر به فرد باشد بایت هر طبقه اضافی برای متقاضیان غیرایرانی علاوه بر حق الثبت اظهارنامه و حق الثبت علامت سی هزار (000. 30) ریال.
به این ترتیب ملاحظه می گردد که برای ثبت علایم تجاری اعم از اظهارنامه و طبقات محصول به موجب قانون مبالغی تعیین گردیده که باید به حساب دولت واریز گردد.
نکته :
– علاوه بر هزینه های واریزی ، هر علامت تجاری چاپ دو آگهی در روزنامه ی رسمی کشور را نیز دارد که با توجه به تعداد خطوط و ابعاد علامت تجاری و سیاه سفید یا رنگی بودن آن هزینه خواهد داشت که معمولاَ هزینه ی هر روزنامه ی رسمی بالای یکصد هزار تومان می باشد.

نحوه ثبت علامت تجاری
ثبت تجاری مستلزم انجام اقدامات زیر است:
1- تکمیل و تسلیم فرم اظهارنامه ثبت علامت تجاری به اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی در تهران و به اداره ثبت محل فعالیت در شهرستان ها مشتمل بر مشخصات متقاضی و نوع علامت و کالا یا خدمت مورد نظر که در سه نسخه تنظیم می شود.
2- عدم ثبت یا تشابه علامت مورد نظر تحت اسم دیگر
3- عدم مغایرت با ضوابط و مقررات قانونی
علامت پیشنهادی جهت ثبت در صورت احراز شرایط فوق در روزنامه رسمی کشور منتشر می شود و چنانچه ظرف مدت یک ماه از انتشار آگهی،دعوی یا اعتراضی نسبت به علامت کلمه یا عباراتی که به همراه علامت تجاری بکار برده می شود باید به زبان فارسی نوشته شود.استفاده از حروف لاتین نیز بشرطی مجاز است که اندازه آن ها از اندازه حروف فارسی کوچکتر باشد.
ثبت علامت تجاری با قید نکات ذیل در دفتر مخصوصی انجام می شود .
1- تاریخ و شماره ترتیب اظهارنامه
2- تاریخ و شماره ثبت علامت و مشخصات و اقامتگاه و تابعیت صاحب علامت
3- الصاق یک نمونه از علامت به محلی که به این امر اختصاص داده شده است.
4- اخذ حق الثبت و حقوق دریافتی برای هر طبقه
5- امضاء درخواست کننده یا قائم مقام او به طوری که قسمتی از امضاء در روی صفحه و قسمتی دیگر روی علامت باشد.
جهت ثبت علامت تجاری با ما تماس بگیرید.



:: بازدید از این مطلب : 316
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

علامت، به معنای نشان است و نشان عبارت است از آنچه که سبب شناختن کسی یا چیزی شود. با علامت تجاری، کالا یا محصول، نشان گذاری می شود تا بدین وسیله اسباب شناسایی آن فراهم شده و تمییز و تشخیص آن از کالاها یا محصولات مشابه، ممکن و به آسانی میسر شود.

وفق ماده اول قانون ثبت علائم و اختراعات، “علامت تجاری عبارت از هر قسم علامتی است اعم از نقش، تصویر ، رقم ، حرف ، مهر و لفاف و غیر آن، که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی تجاری یا فلاحتی اختیار می شود. ممکن است یک علامت تجاری برای تشخیص و امتیاز محصول جماعتی از زارعین یا ارباب صنعت یا تجار یا محصول یک شهر یا یک ناحیه از مملکت اختیار شود”.
مرجع ثبت علائم تجاری و اختراعات، “اداره کل مالکیت صنعتی” است. ثبت کلیه علائم مزبور و اختراعات فقط در همین اداره به عمل می آید.
ثبت علامت مزایای بسیاری را به همراه دارد. از جمله این مزایا عبارت است از :
– برای محصولات و شرکت و خدمات شما ایجاد شهرت و وجه می کند.
– ممکن است برای دریافت وام مفید باشند.
– ثبت برند می تواند برای سهامداران نیز ایجاد ارزش افزوده ی سهام کند و باعث افزایش درآمد شرکت شود.
– جزء ضروری موافقت نامه های اعطای نمایندگی است .
– اجازه استفاده از آن ها به اشخاص ثالث داده می شود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها می باشند.
– ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکت ها هستند.
– شرکت ها را تشویق می کند در حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایه گذاری کنند.
– شرکت ها را قادر می سارد محصولاتشان را از یکدیگر متمایز سازند.
– علامت تجاری ثبت شده ، قابل نقل و انتقال است . لذا، می توان آن را انتقال داد.
– می توان تفویض اجازه ی استفاده از یک علامت تجاری ثبت شده را به شرکت های ثالث داد که می تواند مبنع درآمد بیشتری برای شرکت یا شخص به وجود آورد و یا اساس انعقاد یک موافقت نامه ی اعطای نمایندگی فروش باشد.
از همه مهم تر آن که ، علامت تجاری در صورتی که برابر ماده 2 قانون ثبت علایم و اختراعات به ثبت رسیده باشد انحصاری است یعنی مخصوص کسی است که آن را به ثبت رسانیده و تجار دیگر حق استفاده از آن را نخواهند داشت.
لازم به تذکر است که علامت تجاری ثبت شده گرچه انحصاری است ولی قابل انتقال به تجار دیگر می باشد و در ماده 249 قانون مجازات سابق و قوانین فعلی جعل و یا تقلید علایم تجاری ثبت شده مجاز نمی باشد و کسانی که آن را جعل و یا از آن تقلید نمایند قابل مجازات می باشند.
در ماده ( 5 ) قانون ثبت علایم و اختراعات ، به علائمی اشاره شده است که به عنوان علائم تجاری، قابلیت به کارگیری را ندارند :
1) پرچم کشور و سایر پرچم های دولتی، علائم هلال احمر و نشان ها، مدال ها و رنگ های دولتی .
2) کلمات یا عباراتی که توهم انتساب به مقامات رسمی کشور را فراهم کنند.
3) علامت های موسسات رسمی مانند ارتش و سپاه و غیره
4) علائمی که مخل انتظامات عمومی و یا منافی عفت عمومی باشند.
تفاوت عمده علامت تجاری و اسم تجاری در این مرحله عبارت از طول زمان استفاده انحصاری از آن ها است. این مدت برای اسم تجاری پنج سال و برای علامت تجاری ده سال بیان گردیده است. در حالی که تفاوت اصلی و اساسی در آن است که برخلاف اسم تجاری در مورد علامت تجاری، در پاره ای از موارد استفاده از آن الزامی است. این موارد ، طبق تصویبنامه مورخ سوم اردیبهشت ماه سال 1328 هیئت وزیران ، ثبت علامت تجاری اجباری است.
مواردی که داشتن علامت تجاری الزامی است :
1) دارو اعم از آن که مصرف انسانی داشته باشد ؛ یا مصرف حیوانی
2) مواد غذایی که در لفاف و ظروف مخصوص باشند.
3) آب های گازدار
4) لوازم آرایش که مصرف پوستی داشته باشد.
ضمناَ به موجب ماده ( 13 ) قانون مقررات پزشکی و دارویی مصوب 29 خرداد سال 1334 ثبت داروهای اختصاصی نیز اجباری می باشد.

مدارک ثبت برند و علائم تجاری
علامت تجاری ( برند ) به دو نوع حقیقی و حقوقی به ثبت می رسد. بین علامت تجاری حقیقی و حقوقی در مدارک مورد نیاز آن تفاوت است.برای شخص حقیقی همه ی مدارک باید به نام شخص و مرتبط به طبقه و فعالیت مورد نظر باشد و در مدارک لازم برای شخص حقوقی تمام مدارک ومجوزها باید به نام شخصیت حقوقی یعنی شرکت باشد و طبقه ی مورد نظر برای ثبت باید در موضوع شرکت ذکر شده باشد.
مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند به قرار ذیل است :
الف) شخص حقیقی:
1. مدارک مثبت هویت متقاضی ( کپی شناسنامه و کپی کارت ملی )
2. کپی کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)
3. کپی مجوز فعالیت (جواز تاسیس، پروانه ی بهره برداری، پروانه ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)
4. نمونه علامت تجاری در کادر 10 در 10
ب) شخص حقوقی:
1. مدارک مثبت هویت مدیر عامل شرکت ( کپی شناسنامه و کپی کارت ملی )
2. کپی روزنامه ی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت (از آخرین تغییرات شرکت نباید بیش از دو سال گذشته باشد)
3. ارائه مدارک دال بر فعالیت در رشته مربوط به عنوان مثال جواز اعلامیه تاسیس از صنایع یا پروانه بهره برداری صنایع یا پروانه ساخت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی یا پروانه کسب و …
4. کپی کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)
5. ده نمونه گرافیکی یا کپی یا تصویر علامت درخواستی حداکثر در ابعاد ده در ده سانتی متر
6. در صورت سه بعدی بودن علامت ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.
7. استفاده از حق تقدم : در صورتی که متقاضی یا متقاضیان ثبت بخواهند به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج از کشور از مزایای حق تقدم ( حداکثر 6 ماه ) استفاده نمایند می بایست مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ تسلیم کنند.
8. نسخه ای از ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی و تاییدیه مقام صلاحیت دار
9. رسید مربوط به پرداخت هزینه های قانونی
الف) پرداخت هزینه اظهارنامه اشخاص حقیقی و حقوقی
ب) معادل ارزی کلیه هزینه ها و تعرفه ای ثبتی علامت بر مبنای فرانک سوئیس می بایست به شماره حساب ارزی بانک ملی به نام خدمات ثبتی اداره کل مالکیت صنعتی واریز گردد.

حق الثبت علامت تجاری
برابر بند ” د ” ماده یک قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب 28 / 12 / 1373 حق الثبت علایم و اختراعات مصوب سال 1310 به ترتیب ذیل دریافت می گردد .
1- حق الثبت اظهارنامه علامت برای متقاضیان ایرانی بدون احتساب بهای ورقه دوازده هزار ( 12000) ریال
2- حق الثبت اظهارنامه علامت برای متقاضیان غیر ایرانی بدون احتساب بهای ورقه یکصد هزار (100.000) ریال
3- حق الثبت علامت قطع نظر از عده طبقات محصول برای متقاضیان ایرانی مقطوعاَ بیست و هشت هزار (28000) ریال
4- حق الثبت علامت قطع نظر از عده طبقات محصول برای متقاضیان غیرایرانی مقطوعاَ یک میلیون و دویست هزار (000. 200. 1) ریال
5- برای هر طبقه محصول اگر چه منحصر به فرد باشد بابت هر طبقه اضافی برای متقاضیان ایرانی علاوه بر حق الثبت اظهارنامه و حق الثبت علامت پنج هزار (5000) ریال.
6- برای هر طبقه محصول اگر چه منحصر به فرد باشد بایت هر طبقه اضافی برای متقاضیان غیرایرانی علاوه بر حق الثبت اظهارنامه و حق الثبت علامت سی هزار (000. 30) ریال.
به این ترتیب ملاحظه می گردد که برای ثبت علایم تجاری اعم از اظهارنامه و طبقات محصول به موجب قانون مبالغی تعیین گردیده که باید به حساب دولت واریز گردد.
نکته :
– علاوه بر هزینه های واریزی ، هر علامت تجاری چاپ دو آگهی در روزنامه ی رسمی کشور را نیز دارد که با توجه به تعداد خطوط و ابعاد علامت تجاری و سیاه سفید یا رنگی بودن آن هزینه خواهد داشت که معمولاَ هزینه ی هر روزنامه ی رسمی بالای یکصد هزار تومان می باشد.

نحوه ثبت علامت تجاری
ثبت تجاری مستلزم انجام اقدامات زیر است:
1- تکمیل و تسلیم فرم اظهارنامه ثبت علامت تجاری به اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی در تهران و به اداره ثبت محل فعالیت در شهرستان ها مشتمل بر مشخصات متقاضی و نوع علامت و کالا یا خدمت مورد نظر که در سه نسخه تنظیم می شود.
2- عدم ثبت یا تشابه علامت مورد نظر تحت اسم دیگر
3- عدم مغایرت با ضوابط و مقررات قانونی
علامت پیشنهادی جهت ثبت در صورت احراز شرایط فوق در روزنامه رسمی کشور منتشر می شود و چنانچه ظرف مدت یک ماه از انتشار آگهی،دعوی یا اعتراضی نسبت به علامت کلمه یا عباراتی که به همراه علامت تجاری بکار برده می شود باید به زبان فارسی نوشته شود.استفاده از حروف لاتین نیز بشرطی مجاز است که اندازه آن ها از اندازه حروف فارسی کوچکتر باشد.
ثبت علامت تجاری با قید نکات ذیل در دفتر مخصوصی انجام می شود .
1- تاریخ و شماره ترتیب اظهارنامه
2- تاریخ و شماره ثبت علامت و مشخصات و اقامتگاه و تابعیت صاحب علامت
3- الصاق یک نمونه از علامت به محلی که به این امر اختصاص داده شده است.
4- اخذ حق الثبت و حقوق دریافتی برای هر طبقه
5- امضاء درخواست کننده یا قائم مقام او به طوری که قسمتی از امضاء در روی صفحه و قسمتی دیگر روی علامت باشد.
جهت ثبت علامت تجاری با ما تماس بگیرید.



:: بازدید از این مطلب : 278
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

علامت، به معنای نشان است و نشان عبارت است از آنچه که سبب شناختن کسی یا چیزی شود. با علامت تجاری، کالا یا محصول، نشان گذاری می شود تا بدین وسیله اسباب شناسایی آن فراهم شده و تمییز و تشخیص آن از کالاها یا محصولات مشابه، ممکن و به آسانی میسر شود.

وفق ماده اول قانون ثبت علائم و اختراعات، “علامت تجاری عبارت از هر قسم علامتی است اعم از نقش، تصویر ، رقم ، حرف ، مهر و لفاف و غیر آن، که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی تجاری یا فلاحتی اختیار می شود. ممکن است یک علامت تجاری برای تشخیص و امتیاز محصول جماعتی از زارعین یا ارباب صنعت یا تجار یا محصول یک شهر یا یک ناحیه از مملکت اختیار شود”.
مرجع ثبت علائم تجاری و اختراعات، “اداره کل مالکیت صنعتی” است. ثبت کلیه علائم مزبور و اختراعات فقط در همین اداره به عمل می آید.
ثبت علامت مزایای بسیاری را به همراه دارد. از جمله این مزایا عبارت است از :
– برای محصولات و شرکت و خدمات شما ایجاد شهرت و وجه می کند.
– ممکن است برای دریافت وام مفید باشند.
– ثبت برند می تواند برای سهامداران نیز ایجاد ارزش افزوده ی سهام کند و باعث افزایش درآمد شرکت شود.
– جزء ضروری موافقت نامه های اعطای نمایندگی است .
– اجازه استفاده از آن ها به اشخاص ثالث داده می شود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها می باشند.
– ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکت ها هستند.
– شرکت ها را تشویق می کند در حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایه گذاری کنند.
– شرکت ها را قادر می سارد محصولاتشان را از یکدیگر متمایز سازند.
– علامت تجاری ثبت شده ، قابل نقل و انتقال است . لذا، می توان آن را انتقال داد.
– می توان تفویض اجازه ی استفاده از یک علامت تجاری ثبت شده را به شرکت های ثالث داد که می تواند مبنع درآمد بیشتری برای شرکت یا شخص به وجود آورد و یا اساس انعقاد یک موافقت نامه ی اعطای نمایندگی فروش باشد.
از همه مهم تر آن که ، علامت تجاری در صورتی که برابر ماده 2 قانون ثبت علایم و اختراعات به ثبت رسیده باشد انحصاری است یعنی مخصوص کسی است که آن را به ثبت رسانیده و تجار دیگر حق استفاده از آن را نخواهند داشت.
لازم به تذکر است که علامت تجاری ثبت شده گرچه انحصاری است ولی قابل انتقال به تجار دیگر می باشد و در ماده 249 قانون مجازات سابق و قوانین فعلی جعل و یا تقلید علایم تجاری ثبت شده مجاز نمی باشد و کسانی که آن را جعل و یا از آن تقلید نمایند قابل مجازات می باشند.
در ماده ( 5 ) قانون ثبت علایم و اختراعات ، به علائمی اشاره شده است که به عنوان علائم تجاری، قابلیت به کارگیری را ندارند :
1) پرچم کشور و سایر پرچم های دولتی، علائم هلال احمر و نشان ها، مدال ها و رنگ های دولتی .
2) کلمات یا عباراتی که توهم انتساب به مقامات رسمی کشور را فراهم کنند.
3) علامت های موسسات رسمی مانند ارتش و سپاه و غیره
4) علائمی که مخل انتظامات عمومی و یا منافی عفت عمومی باشند.
تفاوت عمده علامت تجاری و اسم تجاری در این مرحله عبارت از طول زمان استفاده انحصاری از آن ها است. این مدت برای اسم تجاری پنج سال و برای علامت تجاری ده سال بیان گردیده است. در حالی که تفاوت اصلی و اساسی در آن است که برخلاف اسم تجاری در مورد علامت تجاری، در پاره ای از موارد استفاده از آن الزامی است. این موارد ، طبق تصویبنامه مورخ سوم اردیبهشت ماه سال 1328 هیئت وزیران ، ثبت علامت تجاری اجباری است.
مواردی که داشتن علامت تجاری الزامی است :
1) دارو اعم از آن که مصرف انسانی داشته باشد ؛ یا مصرف حیوانی
2) مواد غذایی که در لفاف و ظروف مخصوص باشند.
3) آب های گازدار
4) لوازم آرایش که مصرف پوستی داشته باشد.
ضمناَ به موجب ماده ( 13 ) قانون مقررات پزشکی و دارویی مصوب 29 خرداد سال 1334 ثبت داروهای اختصاصی نیز اجباری می باشد.

مدارک ثبت برند و علائم تجاری
علامت تجاری ( برند ) به دو نوع حقیقی و حقوقی به ثبت می رسد. بین علامت تجاری حقیقی و حقوقی در مدارک مورد نیاز آن تفاوت است.برای شخص حقیقی همه ی مدارک باید به نام شخص و مرتبط به طبقه و فعالیت مورد نظر باشد و در مدارک لازم برای شخص حقوقی تمام مدارک ومجوزها باید به نام شخصیت حقوقی یعنی شرکت باشد و طبقه ی مورد نظر برای ثبت باید در موضوع شرکت ذکر شده باشد.
مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند به قرار ذیل است :
الف) شخص حقیقی:
1. مدارک مثبت هویت متقاضی ( کپی شناسنامه و کپی کارت ملی )
2. کپی کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)
3. کپی مجوز فعالیت (جواز تاسیس، پروانه ی بهره برداری، پروانه ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)
4. نمونه علامت تجاری در کادر 10 در 10
ب) شخص حقوقی:
1. مدارک مثبت هویت مدیر عامل شرکت ( کپی شناسنامه و کپی کارت ملی )
2. کپی روزنامه ی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت (از آخرین تغییرات شرکت نباید بیش از دو سال گذشته باشد)
3. ارائه مدارک دال بر فعالیت در رشته مربوط به عنوان مثال جواز اعلامیه تاسیس از صنایع یا پروانه بهره برداری صنایع یا پروانه ساخت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی یا پروانه کسب و …
4. کپی کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)
5. ده نمونه گرافیکی یا کپی یا تصویر علامت درخواستی حداکثر در ابعاد ده در ده سانتی متر
6. در صورت سه بعدی بودن علامت ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.
7. استفاده از حق تقدم : در صورتی که متقاضی یا متقاضیان ثبت بخواهند به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج از کشور از مزایای حق تقدم ( حداکثر 6 ماه ) استفاده نمایند می بایست مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ تسلیم کنند.
8. نسخه ای از ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی و تاییدیه مقام صلاحیت دار
9. رسید مربوط به پرداخت هزینه های قانونی
الف) پرداخت هزینه اظهارنامه اشخاص حقیقی و حقوقی
ب) معادل ارزی کلیه هزینه ها و تعرفه ای ثبتی علامت بر مبنای فرانک سوئیس می بایست به شماره حساب ارزی بانک ملی به نام خدمات ثبتی اداره کل مالکیت صنعتی واریز گردد.

حق الثبت علامت تجاری
برابر بند ” د ” ماده یک قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب 28 / 12 / 1373 حق الثبت علایم و اختراعات مصوب سال 1310 به ترتیب ذیل دریافت می گردد .
1- حق الثبت اظهارنامه علامت برای متقاضیان ایرانی بدون احتساب بهای ورقه دوازده هزار ( 12000) ریال
2- حق الثبت اظهارنامه علامت برای متقاضیان غیر ایرانی بدون احتساب بهای ورقه یکصد هزار (100.000) ریال
3- حق الثبت علامت قطع نظر از عده طبقات محصول برای متقاضیان ایرانی مقطوعاَ بیست و هشت هزار (28000) ریال
4- حق الثبت علامت قطع نظر از عده طبقات محصول برای متقاضیان غیرایرانی مقطوعاَ یک میلیون و دویست هزار (000. 200. 1) ریال
5- برای هر طبقه محصول اگر چه منحصر به فرد باشد بابت هر طبقه اضافی برای متقاضیان ایرانی علاوه بر حق الثبت اظهارنامه و حق الثبت علامت پنج هزار (5000) ریال.
6- برای هر طبقه محصول اگر چه منحصر به فرد باشد بایت هر طبقه اضافی برای متقاضیان غیرایرانی علاوه بر حق الثبت اظهارنامه و حق الثبت علامت سی هزار (000. 30) ریال.
به این ترتیب ملاحظه می گردد که برای ثبت علایم تجاری اعم از اظهارنامه و طبقات محصول به موجب قانون مبالغی تعیین گردیده که باید به حساب دولت واریز گردد.
نکته :
– علاوه بر هزینه های واریزی ، هر علامت تجاری چاپ دو آگهی در روزنامه ی رسمی کشور را نیز دارد که با توجه به تعداد خطوط و ابعاد علامت تجاری و سیاه سفید یا رنگی بودن آن هزینه خواهد داشت که معمولاَ هزینه ی هر روزنامه ی رسمی بالای یکصد هزار تومان می باشد.

نحوه ثبت علامت تجاری
ثبت تجاری مستلزم انجام اقدامات زیر است:
1- تکمیل و تسلیم فرم اظهارنامه ثبت علامت تجاری به اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی در تهران و به اداره ثبت محل فعالیت در شهرستان ها مشتمل بر مشخصات متقاضی و نوع علامت و کالا یا خدمت مورد نظر که در سه نسخه تنظیم می شود.
2- عدم ثبت یا تشابه علامت مورد نظر تحت اسم دیگر
3- عدم مغایرت با ضوابط و مقررات قانونی
علامت پیشنهادی جهت ثبت در صورت احراز شرایط فوق در روزنامه رسمی کشور منتشر می شود و چنانچه ظرف مدت یک ماه از انتشار آگهی،دعوی یا اعتراضی نسبت به علامت کلمه یا عباراتی که به همراه علامت تجاری بکار برده می شود باید به زبان فارسی نوشته شود.استفاده از حروف لاتین نیز بشرطی مجاز است که اندازه آن ها از اندازه حروف فارسی کوچکتر باشد.
ثبت علامت تجاری با قید نکات ذیل در دفتر مخصوصی انجام می شود .
1- تاریخ و شماره ترتیب اظهارنامه
2- تاریخ و شماره ثبت علامت و مشخصات و اقامتگاه و تابعیت صاحب علامت
3- الصاق یک نمونه از علامت به محلی که به این امر اختصاص داده شده است.
4- اخذ حق الثبت و حقوق دریافتی برای هر طبقه
5- امضاء درخواست کننده یا قائم مقام او به طوری که قسمتی از امضاء در روی صفحه و قسمتی دیگر روی علامت باشد.
جهت ثبت علامت تجاری با ما تماس بگیرید.



:: بازدید از این مطلب : 303
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

علامت، به معنای نشان است و نشان عبارت است از آنچه که سبب شناختن کسی یا چیزی شود. با علامت تجاری، کالا یا محصول، نشان گذاری می شود تا بدین وسیله اسباب شناسایی آن فراهم شده و تمییز و تشخیص آن از کالاها یا محصولات مشابه، ممکن و به آسانی میسر شود.

وفق ماده اول قانون ثبت علائم و اختراعات، “علامت تجاری عبارت از هر قسم علامتی است اعم از نقش، تصویر ، رقم ، حرف ، مهر و لفاف و غیر آن، که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی تجاری یا فلاحتی اختیار می شود. ممکن است یک علامت تجاری برای تشخیص و امتیاز محصول جماعتی از زارعین یا ارباب صنعت یا تجار یا محصول یک شهر یا یک ناحیه از مملکت اختیار شود”.
مرجع ثبت علائم تجاری و اختراعات، “اداره کل مالکیت صنعتی” است. ثبت کلیه علائم مزبور و اختراعات فقط در همین اداره به عمل می آید.
ثبت علامت مزایای بسیاری را به همراه دارد. از جمله این مزایا عبارت است از :
– برای محصولات و شرکت و خدمات شما ایجاد شهرت و وجه می کند.
– ممکن است برای دریافت وام مفید باشند.
– ثبت برند می تواند برای سهامداران نیز ایجاد ارزش افزوده ی سهام کند و باعث افزایش درآمد شرکت شود.
– جزء ضروری موافقت نامه های اعطای نمایندگی است .
– اجازه استفاده از آن ها به اشخاص ثالث داده می شود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها می باشند.
– ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکت ها هستند.
– شرکت ها را تشویق می کند در حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایه گذاری کنند.
– شرکت ها را قادر می سارد محصولاتشان را از یکدیگر متمایز سازند.
– علامت تجاری ثبت شده ، قابل نقل و انتقال است . لذا، می توان آن را انتقال داد.
– می توان تفویض اجازه ی استفاده از یک علامت تجاری ثبت شده را به شرکت های ثالث داد که می تواند مبنع درآمد بیشتری برای شرکت یا شخص به وجود آورد و یا اساس انعقاد یک موافقت نامه ی اعطای نمایندگی فروش باشد.
از همه مهم تر آن که ، علامت تجاری در صورتی که برابر ماده 2 قانون ثبت علایم و اختراعات به ثبت رسیده باشد انحصاری است یعنی مخصوص کسی است که آن را به ثبت رسانیده و تجار دیگر حق استفاده از آن را نخواهند داشت.
لازم به تذکر است که علامت تجاری ثبت شده گرچه انحصاری است ولی قابل انتقال به تجار دیگر می باشد و در ماده 249 قانون مجازات سابق و قوانین فعلی جعل و یا تقلید علایم تجاری ثبت شده مجاز نمی باشد و کسانی که آن را جعل و یا از آن تقلید نمایند قابل مجازات می باشند.
در ماده ( 5 ) قانون ثبت علایم و اختراعات ، به علائمی اشاره شده است که به عنوان علائم تجاری، قابلیت به کارگیری را ندارند :
1) پرچم کشور و سایر پرچم های دولتی، علائم هلال احمر و نشان ها، مدال ها و رنگ های دولتی .
2) کلمات یا عباراتی که توهم انتساب به مقامات رسمی کشور را فراهم کنند.
3) علامت های موسسات رسمی مانند ارتش و سپاه و غیره
4) علائمی که مخل انتظامات عمومی و یا منافی عفت عمومی باشند.
تفاوت عمده علامت تجاری و اسم تجاری در این مرحله عبارت از طول زمان استفاده انحصاری از آن ها است. این مدت برای اسم تجاری پنج سال و برای علامت تجاری ده سال بیان گردیده است. در حالی که تفاوت اصلی و اساسی در آن است که برخلاف اسم تجاری در مورد علامت تجاری، در پاره ای از موارد استفاده از آن الزامی است. این موارد ، طبق تصویبنامه مورخ سوم اردیبهشت ماه سال 1328 هیئت وزیران ، ثبت علامت تجاری اجباری است.
مواردی که داشتن علامت تجاری الزامی است :
1) دارو اعم از آن که مصرف انسانی داشته باشد ؛ یا مصرف حیوانی
2) مواد غذایی که در لفاف و ظروف مخصوص باشند.
3) آب های گازدار
4) لوازم آرایش که مصرف پوستی داشته باشد.
ضمناَ به موجب ماده ( 13 ) قانون مقررات پزشکی و دارویی مصوب 29 خرداد سال 1334 ثبت داروهای اختصاصی نیز اجباری می باشد.

مدارک ثبت برند و علائم تجاری
علامت تجاری ( برند ) به دو نوع حقیقی و حقوقی به ثبت می رسد. بین علامت تجاری حقیقی و حقوقی در مدارک مورد نیاز آن تفاوت است.برای شخص حقیقی همه ی مدارک باید به نام شخص و مرتبط به طبقه و فعالیت مورد نظر باشد و در مدارک لازم برای شخص حقوقی تمام مدارک ومجوزها باید به نام شخصیت حقوقی یعنی شرکت باشد و طبقه ی مورد نظر برای ثبت باید در موضوع شرکت ذکر شده باشد.
مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند به قرار ذیل است :
الف) شخص حقیقی:
1. مدارک مثبت هویت متقاضی ( کپی شناسنامه و کپی کارت ملی )
2. کپی کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)
3. کپی مجوز فعالیت (جواز تاسیس، پروانه ی بهره برداری، پروانه ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)
4. نمونه علامت تجاری در کادر 10 در 10
ب) شخص حقوقی:
1. مدارک مثبت هویت مدیر عامل شرکت ( کپی شناسنامه و کپی کارت ملی )
2. کپی روزنامه ی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت (از آخرین تغییرات شرکت نباید بیش از دو سال گذشته باشد)
3. ارائه مدارک دال بر فعالیت در رشته مربوط به عنوان مثال جواز اعلامیه تاسیس از صنایع یا پروانه بهره برداری صنایع یا پروانه ساخت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی یا پروانه کسب و …
4. کپی کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)
5. ده نمونه گرافیکی یا کپی یا تصویر علامت درخواستی حداکثر در ابعاد ده در ده سانتی متر
6. در صورت سه بعدی بودن علامت ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.
7. استفاده از حق تقدم : در صورتی که متقاضی یا متقاضیان ثبت بخواهند به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج از کشور از مزایای حق تقدم ( حداکثر 6 ماه ) استفاده نمایند می بایست مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ تسلیم کنند.
8. نسخه ای از ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی و تاییدیه مقام صلاحیت دار
9. رسید مربوط به پرداخت هزینه های قانونی
الف) پرداخت هزینه اظهارنامه اشخاص حقیقی و حقوقی
ب) معادل ارزی کلیه هزینه ها و تعرفه ای ثبتی علامت بر مبنای فرانک سوئیس می بایست به شماره حساب ارزی بانک ملی به نام خدمات ثبتی اداره کل مالکیت صنعتی واریز گردد.

حق الثبت علامت تجاری
برابر بند ” د ” ماده یک قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب 28 / 12 / 1373 حق الثبت علایم و اختراعات مصوب سال 1310 به ترتیب ذیل دریافت می گردد .
1- حق الثبت اظهارنامه علامت برای متقاضیان ایرانی بدون احتساب بهای ورقه دوازده هزار ( 12000) ریال
2- حق الثبت اظهارنامه علامت برای متقاضیان غیر ایرانی بدون احتساب بهای ورقه یکصد هزار (100.000) ریال
3- حق الثبت علامت قطع نظر از عده طبقات محصول برای متقاضیان ایرانی مقطوعاَ بیست و هشت هزار (28000) ریال
4- حق الثبت علامت قطع نظر از عده طبقات محصول برای متقاضیان غیرایرانی مقطوعاَ یک میلیون و دویست هزار (000. 200. 1) ریال
5- برای هر طبقه محصول اگر چه منحصر به فرد باشد بابت هر طبقه اضافی برای متقاضیان ایرانی علاوه بر حق الثبت اظهارنامه و حق الثبت علامت پنج هزار (5000) ریال.
6- برای هر طبقه محصول اگر چه منحصر به فرد باشد بایت هر طبقه اضافی برای متقاضیان غیرایرانی علاوه بر حق الثبت اظهارنامه و حق الثبت علامت سی هزار (000. 30) ریال.
به این ترتیب ملاحظه می گردد که برای ثبت علایم تجاری اعم از اظهارنامه و طبقات محصول به موجب قانون مبالغی تعیین گردیده که باید به حساب دولت واریز گردد.
نکته :
– علاوه بر هزینه های واریزی ، هر علامت تجاری چاپ دو آگهی در روزنامه ی رسمی کشور را نیز دارد که با توجه به تعداد خطوط و ابعاد علامت تجاری و سیاه سفید یا رنگی بودن آن هزینه خواهد داشت که معمولاَ هزینه ی هر روزنامه ی رسمی بالای یکصد هزار تومان می باشد.

نحوه ثبت علامت تجاری
ثبت تجاری مستلزم انجام اقدامات زیر است:
1- تکمیل و تسلیم فرم اظهارنامه ثبت علامت تجاری به اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی در تهران و به اداره ثبت محل فعالیت در شهرستان ها مشتمل بر مشخصات متقاضی و نوع علامت و کالا یا خدمت مورد نظر که در سه نسخه تنظیم می شود.
2- عدم ثبت یا تشابه علامت مورد نظر تحت اسم دیگر
3- عدم مغایرت با ضوابط و مقررات قانونی
علامت پیشنهادی جهت ثبت در صورت احراز شرایط فوق در روزنامه رسمی کشور منتشر می شود و چنانچه ظرف مدت یک ماه از انتشار آگهی،دعوی یا اعتراضی نسبت به علامت کلمه یا عباراتی که به همراه علامت تجاری بکار برده می شود باید به زبان فارسی نوشته شود.استفاده از حروف لاتین نیز بشرطی مجاز است که اندازه آن ها از اندازه حروف فارسی کوچکتر باشد.
ثبت علامت تجاری با قید نکات ذیل در دفتر مخصوصی انجام می شود .
1- تاریخ و شماره ترتیب اظهارنامه
2- تاریخ و شماره ثبت علامت و مشخصات و اقامتگاه و تابعیت صاحب علامت
3- الصاق یک نمونه از علامت به محلی که به این امر اختصاص داده شده است.
4- اخذ حق الثبت و حقوق دریافتی برای هر طبقه
5- امضاء درخواست کننده یا قائم مقام او به طوری که قسمتی از امضاء در روی صفحه و قسمتی دیگر روی علامت باشد.
جهت ثبت علامت تجاری با ما تماس بگیرید.



:: بازدید از این مطلب : 234
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

علامت، به معنای نشان است و نشان عبارت است از آنچه که سبب شناختن کسی یا چیزی شود. با علامت تجاری، کالا یا محصول، نشان گذاری می شود تا بدین وسیله اسباب شناسایی آن فراهم شده و تمییز و تشخیص آن از کالاها یا محصولات مشابه، ممکن و به آسانی میسر شود.

وفق ماده اول قانون ثبت علائم و اختراعات، “علامت تجاری عبارت از هر قسم علامتی است اعم از نقش، تصویر ، رقم ، حرف ، مهر و لفاف و غیر آن، که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی تجاری یا فلاحتی اختیار می شود. ممکن است یک علامت تجاری برای تشخیص و امتیاز محصول جماعتی از زارعین یا ارباب صنعت یا تجار یا محصول یک شهر یا یک ناحیه از مملکت اختیار شود”.
مرجع ثبت علائم تجاری و اختراعات، “اداره کل مالکیت صنعتی” است. ثبت کلیه علائم مزبور و اختراعات فقط در همین اداره به عمل می آید.
ثبت علامت مزایای بسیاری را به همراه دارد. از جمله این مزایا عبارت است از :
– برای محصولات و شرکت و خدمات شما ایجاد شهرت و وجه می کند.
– ممکن است برای دریافت وام مفید باشند.
– ثبت برند می تواند برای سهامداران نیز ایجاد ارزش افزوده ی سهام کند و باعث افزایش درآمد شرکت شود.
– جزء ضروری موافقت نامه های اعطای نمایندگی است .
– اجازه استفاده از آن ها به اشخاص ثالث داده می شود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها می باشند.
– ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکت ها هستند.
– شرکت ها را تشویق می کند در حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایه گذاری کنند.
– شرکت ها را قادر می سارد محصولاتشان را از یکدیگر متمایز سازند.
– علامت تجاری ثبت شده ، قابل نقل و انتقال است . لذا، می توان آن را انتقال داد.
– می توان تفویض اجازه ی استفاده از یک علامت تجاری ثبت شده را به شرکت های ثالث داد که می تواند مبنع درآمد بیشتری برای شرکت یا شخص به وجود آورد و یا اساس انعقاد یک موافقت نامه ی اعطای نمایندگی فروش باشد.
از همه مهم تر آن که ، علامت تجاری در صورتی که برابر ماده 2 قانون ثبت علایم و اختراعات به ثبت رسیده باشد انحصاری است یعنی مخصوص کسی است که آن را به ثبت رسانیده و تجار دیگر حق استفاده از آن را نخواهند داشت.
لازم به تذکر است که علامت تجاری ثبت شده گرچه انحصاری است ولی قابل انتقال به تجار دیگر می باشد و در ماده 249 قانون مجازات سابق و قوانین فعلی جعل و یا تقلید علایم تجاری ثبت شده مجاز نمی باشد و کسانی که آن را جعل و یا از آن تقلید نمایند قابل مجازات می باشند.
در ماده ( 5 ) قانون ثبت علایم و اختراعات ، به علائمی اشاره شده است که به عنوان علائم تجاری، قابلیت به کارگیری را ندارند :
1) پرچم کشور و سایر پرچم های دولتی، علائم هلال احمر و نشان ها، مدال ها و رنگ های دولتی .
2) کلمات یا عباراتی که توهم انتساب به مقامات رسمی کشور را فراهم کنند.
3) علامت های موسسات رسمی مانند ارتش و سپاه و غیره
4) علائمی که مخل انتظامات عمومی و یا منافی عفت عمومی باشند.
تفاوت عمده علامت تجاری و اسم تجاری در این مرحله عبارت از طول زمان استفاده انحصاری از آن ها است. این مدت برای اسم تجاری پنج سال و برای علامت تجاری ده سال بیان گردیده است. در حالی که تفاوت اصلی و اساسی در آن است که برخلاف اسم تجاری در مورد علامت تجاری، در پاره ای از موارد استفاده از آن الزامی است. این موارد ، طبق تصویبنامه مورخ سوم اردیبهشت ماه سال 1328 هیئت وزیران ، ثبت علامت تجاری اجباری است.
مواردی که داشتن علامت تجاری الزامی است :
1) دارو اعم از آن که مصرف انسانی داشته باشد ؛ یا مصرف حیوانی
2) مواد غذایی که در لفاف و ظروف مخصوص باشند.
3) آب های گازدار
4) لوازم آرایش که مصرف پوستی داشته باشد.
ضمناَ به موجب ماده ( 13 ) قانون مقررات پزشکی و دارویی مصوب 29 خرداد سال 1334 ثبت داروهای اختصاصی نیز اجباری می باشد.

مدارک ثبت برند و علائم تجاری
علامت تجاری ( برند ) به دو نوع حقیقی و حقوقی به ثبت می رسد. بین علامت تجاری حقیقی و حقوقی در مدارک مورد نیاز آن تفاوت است.برای شخص حقیقی همه ی مدارک باید به نام شخص و مرتبط به طبقه و فعالیت مورد نظر باشد و در مدارک لازم برای شخص حقوقی تمام مدارک ومجوزها باید به نام شخصیت حقوقی یعنی شرکت باشد و طبقه ی مورد نظر برای ثبت باید در موضوع شرکت ذکر شده باشد.
مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند به قرار ذیل است :
الف) شخص حقیقی:
1. مدارک مثبت هویت متقاضی ( کپی شناسنامه و کپی کارت ملی )
2. کپی کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)
3. کپی مجوز فعالیت (جواز تاسیس، پروانه ی بهره برداری، پروانه ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)
4. نمونه علامت تجاری در کادر 10 در 10
ب) شخص حقوقی:
1. مدارک مثبت هویت مدیر عامل شرکت ( کپی شناسنامه و کپی کارت ملی )
2. کپی روزنامه ی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت (از آخرین تغییرات شرکت نباید بیش از دو سال گذشته باشد)
3. ارائه مدارک دال بر فعالیت در رشته مربوط به عنوان مثال جواز اعلامیه تاسیس از صنایع یا پروانه بهره برداری صنایع یا پروانه ساخت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی یا پروانه کسب و …
4. کپی کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)
5. ده نمونه گرافیکی یا کپی یا تصویر علامت درخواستی حداکثر در ابعاد ده در ده سانتی متر
6. در صورت سه بعدی بودن علامت ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.
7. استفاده از حق تقدم : در صورتی که متقاضی یا متقاضیان ثبت بخواهند به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج از کشور از مزایای حق تقدم ( حداکثر 6 ماه ) استفاده نمایند می بایست مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ تسلیم کنند.
8. نسخه ای از ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی و تاییدیه مقام صلاحیت دار
9. رسید مربوط به پرداخت هزینه های قانونی
الف) پرداخت هزینه اظهارنامه اشخاص حقیقی و حقوقی
ب) معادل ارزی کلیه هزینه ها و تعرفه ای ثبتی علامت بر مبنای فرانک سوئیس می بایست به شماره حساب ارزی بانک ملی به نام خدمات ثبتی اداره کل مالکیت صنعتی واریز گردد.

حق الثبت علامت تجاری
برابر بند ” د ” ماده یک قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب 28 / 12 / 1373 حق الثبت علایم و اختراعات مصوب سال 1310 به ترتیب ذیل دریافت می گردد .
1- حق الثبت اظهارنامه علامت برای متقاضیان ایرانی بدون احتساب بهای ورقه دوازده هزار ( 12000) ریال
2- حق الثبت اظهارنامه علامت برای متقاضیان غیر ایرانی بدون احتساب بهای ورقه یکصد هزار (100.000) ریال
3- حق الثبت علامت قطع نظر از عده طبقات محصول برای متقاضیان ایرانی مقطوعاَ بیست و هشت هزار (28000) ریال
4- حق الثبت علامت قطع نظر از عده طبقات محصول برای متقاضیان غیرایرانی مقطوعاَ یک میلیون و دویست هزار (000. 200. 1) ریال
5- برای هر طبقه محصول اگر چه منحصر به فرد باشد بابت هر طبقه اضافی برای متقاضیان ایرانی علاوه بر حق الثبت اظهارنامه و حق الثبت علامت پنج هزار (5000) ریال.
6- برای هر طبقه محصول اگر چه منحصر به فرد باشد بایت هر طبقه اضافی برای متقاضیان غیرایرانی علاوه بر حق الثبت اظهارنامه و حق الثبت علامت سی هزار (000. 30) ریال.
به این ترتیب ملاحظه می گردد که برای ثبت علایم تجاری اعم از اظهارنامه و طبقات محصول به موجب قانون مبالغی تعیین گردیده که باید به حساب دولت واریز گردد.
نکته :
– علاوه بر هزینه های واریزی ، هر علامت تجاری چاپ دو آگهی در روزنامه ی رسمی کشور را نیز دارد که با توجه به تعداد خطوط و ابعاد علامت تجاری و سیاه سفید یا رنگی بودن آن هزینه خواهد داشت که معمولاَ هزینه ی هر روزنامه ی رسمی بالای یکصد هزار تومان می باشد.

نحوه ثبت علامت تجاری
ثبت تجاری مستلزم انجام اقدامات زیر است:
1- تکمیل و تسلیم فرم اظهارنامه ثبت علامت تجاری به اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی در تهران و به اداره ثبت محل فعالیت در شهرستان ها مشتمل بر مشخصات متقاضی و نوع علامت و کالا یا خدمت مورد نظر که در سه نسخه تنظیم می شود.
2- عدم ثبت یا تشابه علامت مورد نظر تحت اسم دیگر
3- عدم مغایرت با ضوابط و مقررات قانونی
علامت پیشنهادی جهت ثبت در صورت احراز شرایط فوق در روزنامه رسمی کشور منتشر می شود و چنانچه ظرف مدت یک ماه از انتشار آگهی،دعوی یا اعتراضی نسبت به علامت کلمه یا عباراتی که به همراه علامت تجاری بکار برده می شود باید به زبان فارسی نوشته شود.استفاده از حروف لاتین نیز بشرطی مجاز است که اندازه آن ها از اندازه حروف فارسی کوچکتر باشد.
ثبت علامت تجاری با قید نکات ذیل در دفتر مخصوصی انجام می شود .
1- تاریخ و شماره ترتیب اظهارنامه
2- تاریخ و شماره ثبت علامت و مشخصات و اقامتگاه و تابعیت صاحب علامت
3- الصاق یک نمونه از علامت به محلی که به این امر اختصاص داده شده است.
4- اخذ حق الثبت و حقوق دریافتی برای هر طبقه
5- امضاء درخواست کننده یا قائم مقام او به طوری که قسمتی از امضاء در روی صفحه و قسمتی دیگر روی علامت باشد.
جهت ثبت علامت تجاری با ما تماس بگیرید.



:: بازدید از این مطلب : 320
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

علامت، به معنای نشان است و نشان عبارت است از آنچه که سبب شناختن کسی یا چیزی شود. با علامت تجاری، کالا یا محصول، نشان گذاری می شود تا بدین وسیله اسباب شناسایی آن فراهم شده و تمییز و تشخیص آن از کالاها یا محصولات مشابه، ممکن و به آسانی میسر شود.

وفق ماده اول قانون ثبت علائم و اختراعات، “علامت تجاری عبارت از هر قسم علامتی است اعم از نقش، تصویر ، رقم ، حرف ، مهر و لفاف و غیر آن، که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی تجاری یا فلاحتی اختیار می شود. ممکن است یک علامت تجاری برای تشخیص و امتیاز محصول جماعتی از زارعین یا ارباب صنعت یا تجار یا محصول یک شهر یا یک ناحیه از مملکت اختیار شود”.
مرجع ثبت علائم تجاری و اختراعات، “اداره کل مالکیت صنعتی” است. ثبت کلیه علائم مزبور و اختراعات فقط در همین اداره به عمل می آید.
ثبت علامت مزایای بسیاری را به همراه دارد. از جمله این مزایا عبارت است از :
– برای محصولات و شرکت و خدمات شما ایجاد شهرت و وجه می کند.
– ممکن است برای دریافت وام مفید باشند.
– ثبت برند می تواند برای سهامداران نیز ایجاد ارزش افزوده ی سهام کند و باعث افزایش درآمد شرکت شود.
– جزء ضروری موافقت نامه های اعطای نمایندگی است .
– اجازه استفاده از آن ها به اشخاص ثالث داده می شود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها می باشند.
– ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکت ها هستند.
– شرکت ها را تشویق می کند در حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایه گذاری کنند.
– شرکت ها را قادر می سارد محصولاتشان را از یکدیگر متمایز سازند.
– علامت تجاری ثبت شده ، قابل نقل و انتقال است . لذا، می توان آن را انتقال داد.
– می توان تفویض اجازه ی استفاده از یک علامت تجاری ثبت شده را به شرکت های ثالث داد که می تواند مبنع درآمد بیشتری برای شرکت یا شخص به وجود آورد و یا اساس انعقاد یک موافقت نامه ی اعطای نمایندگی فروش باشد.
از همه مهم تر آن که ، علامت تجاری در صورتی که برابر ماده 2 قانون ثبت علایم و اختراعات به ثبت رسیده باشد انحصاری است یعنی مخصوص کسی است که آن را به ثبت رسانیده و تجار دیگر حق استفاده از آن را نخواهند داشت.
لازم به تذکر است که علامت تجاری ثبت شده گرچه انحصاری است ولی قابل انتقال به تجار دیگر می باشد و در ماده 249 قانون مجازات سابق و قوانین فعلی جعل و یا تقلید علایم تجاری ثبت شده مجاز نمی باشد و کسانی که آن را جعل و یا از آن تقلید نمایند قابل مجازات می باشند.
در ماده ( 5 ) قانون ثبت علایم و اختراعات ، به علائمی اشاره شده است که به عنوان علائم تجاری، قابلیت به کارگیری را ندارند :
1) پرچم کشور و سایر پرچم های دولتی، علائم هلال احمر و نشان ها، مدال ها و رنگ های دولتی .
2) کلمات یا عباراتی که توهم انتساب به مقامات رسمی کشور را فراهم کنند.
3) علامت های موسسات رسمی مانند ارتش و سپاه و غیره
4) علائمی که مخل انتظامات عمومی و یا منافی عفت عمومی باشند.
تفاوت عمده علامت تجاری و اسم تجاری در این مرحله عبارت از طول زمان استفاده انحصاری از آن ها است. این مدت برای اسم تجاری پنج سال و برای علامت تجاری ده سال بیان گردیده است. در حالی که تفاوت اصلی و اساسی در آن است که برخلاف اسم تجاری در مورد علامت تجاری، در پاره ای از موارد استفاده از آن الزامی است. این موارد ، طبق تصویبنامه مورخ سوم اردیبهشت ماه سال 1328 هیئت وزیران ، ثبت علامت تجاری اجباری است.
مواردی که داشتن علامت تجاری الزامی است :
1) دارو اعم از آن که مصرف انسانی داشته باشد ؛ یا مصرف حیوانی
2) مواد غذایی که در لفاف و ظروف مخصوص باشند.
3) آب های گازدار
4) لوازم آرایش که مصرف پوستی داشته باشد.
ضمناَ به موجب ماده ( 13 ) قانون مقررات پزشکی و دارویی مصوب 29 خرداد سال 1334 ثبت داروهای اختصاصی نیز اجباری می باشد.

مدارک ثبت برند و علائم تجاری
علامت تجاری ( برند ) به دو نوع حقیقی و حقوقی به ثبت می رسد. بین علامت تجاری حقیقی و حقوقی در مدارک مورد نیاز آن تفاوت است.برای شخص حقیقی همه ی مدارک باید به نام شخص و مرتبط به طبقه و فعالیت مورد نظر باشد و در مدارک لازم برای شخص حقوقی تمام مدارک ومجوزها باید به نام شخصیت حقوقی یعنی شرکت باشد و طبقه ی مورد نظر برای ثبت باید در موضوع شرکت ذکر شده باشد.
مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند به قرار ذیل است :
الف) شخص حقیقی:
1. مدارک مثبت هویت متقاضی ( کپی شناسنامه و کپی کارت ملی )
2. کپی کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)
3. کپی مجوز فعالیت (جواز تاسیس، پروانه ی بهره برداری، پروانه ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)
4. نمونه علامت تجاری در کادر 10 در 10
ب) شخص حقوقی:
1. مدارک مثبت هویت مدیر عامل شرکت ( کپی شناسنامه و کپی کارت ملی )
2. کپی روزنامه ی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت (از آخرین تغییرات شرکت نباید بیش از دو سال گذشته باشد)
3. ارائه مدارک دال بر فعالیت در رشته مربوط به عنوان مثال جواز اعلامیه تاسیس از صنایع یا پروانه بهره برداری صنایع یا پروانه ساخت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی یا پروانه کسب و …
4. کپی کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)
5. ده نمونه گرافیکی یا کپی یا تصویر علامت درخواستی حداکثر در ابعاد ده در ده سانتی متر
6. در صورت سه بعدی بودن علامت ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.
7. استفاده از حق تقدم : در صورتی که متقاضی یا متقاضیان ثبت بخواهند به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج از کشور از مزایای حق تقدم ( حداکثر 6 ماه ) استفاده نمایند می بایست مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ تسلیم کنند.
8. نسخه ای از ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی و تاییدیه مقام صلاحیت دار
9. رسید مربوط به پرداخت هزینه های قانونی
الف) پرداخت هزینه اظهارنامه اشخاص حقیقی و حقوقی
ب) معادل ارزی کلیه هزینه ها و تعرفه ای ثبتی علامت بر مبنای فرانک سوئیس می بایست به شماره حساب ارزی بانک ملی به نام خدمات ثبتی اداره کل مالکیت صنعتی واریز گردد.

حق الثبت علامت تجاری
برابر بند ” د ” ماده یک قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب 28 / 12 / 1373 حق الثبت علایم و اختراعات مصوب سال 1310 به ترتیب ذیل دریافت می گردد .
1- حق الثبت اظهارنامه علامت برای متقاضیان ایرانی بدون احتساب بهای ورقه دوازده هزار ( 12000) ریال
2- حق الثبت اظهارنامه علامت برای متقاضیان غیر ایرانی بدون احتساب بهای ورقه یکصد هزار (100.000) ریال
3- حق الثبت علامت قطع نظر از عده طبقات محصول برای متقاضیان ایرانی مقطوعاَ بیست و هشت هزار (28000) ریال
4- حق الثبت علامت قطع نظر از عده طبقات محصول برای متقاضیان غیرایرانی مقطوعاَ یک میلیون و دویست هزار (000. 200. 1) ریال
5- برای هر طبقه محصول اگر چه منحصر به فرد باشد بابت هر طبقه اضافی برای متقاضیان ایرانی علاوه بر حق الثبت اظهارنامه و حق الثبت علامت پنج هزار (5000) ریال.
6- برای هر طبقه محصول اگر چه منحصر به فرد باشد بایت هر طبقه اضافی برای متقاضیان غیرایرانی علاوه بر حق الثبت اظهارنامه و حق الثبت علامت سی هزار (000. 30) ریال.
به این ترتیب ملاحظه می گردد که برای ثبت علایم تجاری اعم از اظهارنامه و طبقات محصول به موجب قانون مبالغی تعیین گردیده که باید به حساب دولت واریز گردد.
نکته :
– علاوه بر هزینه های واریزی ، هر علامت تجاری چاپ دو آگهی در روزنامه ی رسمی کشور را نیز دارد که با توجه به تعداد خطوط و ابعاد علامت تجاری و سیاه سفید یا رنگی بودن آن هزینه خواهد داشت که معمولاَ هزینه ی هر روزنامه ی رسمی بالای یکصد هزار تومان می باشد.

نحوه ثبت علامت تجاری
ثبت تجاری مستلزم انجام اقدامات زیر است:
1- تکمیل و تسلیم فرم اظهارنامه ثبت علامت تجاری به اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی در تهران و به اداره ثبت محل فعالیت در شهرستان ها مشتمل بر مشخصات متقاضی و نوع علامت و کالا یا خدمت مورد نظر که در سه نسخه تنظیم می شود.
2- عدم ثبت یا تشابه علامت مورد نظر تحت اسم دیگر
3- عدم مغایرت با ضوابط و مقررات قانونی
علامت پیشنهادی جهت ثبت در صورت احراز شرایط فوق در روزنامه رسمی کشور منتشر می شود و چنانچه ظرف مدت یک ماه از انتشار آگهی،دعوی یا اعتراضی نسبت به علامت کلمه یا عباراتی که به همراه علامت تجاری بکار برده می شود باید به زبان فارسی نوشته شود.استفاده از حروف لاتین نیز بشرطی مجاز است که اندازه آن ها از اندازه حروف فارسی کوچکتر باشد.
ثبت علامت تجاری با قید نکات ذیل در دفتر مخصوصی انجام می شود .
1- تاریخ و شماره ترتیب اظهارنامه
2- تاریخ و شماره ثبت علامت و مشخصات و اقامتگاه و تابعیت صاحب علامت
3- الصاق یک نمونه از علامت به محلی که به این امر اختصاص داده شده است.
4- اخذ حق الثبت و حقوق دریافتی برای هر طبقه
5- امضاء درخواست کننده یا قائم مقام او به طوری که قسمتی از امضاء در روی صفحه و قسمتی دیگر روی علامت باشد.
جهت ثبت علامت تجاری با ما تماس بگیرید.



:: بازدید از این مطلب : 293
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

علامت، به معنای نشان است و نشان عبارت است از آنچه که سبب شناختن کسی یا چیزی شود. با علامت تجاری، کالا یا محصول، نشان گذاری می شود تا بدین وسیله اسباب شناسایی آن فراهم شده و تمییز و تشخیص آن از کالاها یا محصولات مشابه، ممکن و به آسانی میسر شود.

وفق ماده اول قانون ثبت علائم و اختراعات، “علامت تجاری عبارت از هر قسم علامتی است اعم از نقش، تصویر ، رقم ، حرف ، مهر و لفاف و غیر آن، که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی تجاری یا فلاحتی اختیار می شود. ممکن است یک علامت تجاری برای تشخیص و امتیاز محصول جماعتی از زارعین یا ارباب صنعت یا تجار یا محصول یک شهر یا یک ناحیه از مملکت اختیار شود”.
مرجع ثبت علائم تجاری و اختراعات، “اداره کل مالکیت صنعتی” است. ثبت کلیه علائم مزبور و اختراعات فقط در همین اداره به عمل می آید.
ثبت علامت مزایای بسیاری را به همراه دارد. از جمله این مزایا عبارت است از :
– برای محصولات و شرکت و خدمات شما ایجاد شهرت و وجه می کند.
– ممکن است برای دریافت وام مفید باشند.
– ثبت برند می تواند برای سهامداران نیز ایجاد ارزش افزوده ی سهام کند و باعث افزایش درآمد شرکت شود.
– جزء ضروری موافقت نامه های اعطای نمایندگی است .
– اجازه استفاده از آن ها به اشخاص ثالث داده می شود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها می باشند.
– ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکت ها هستند.
– شرکت ها را تشویق می کند در حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایه گذاری کنند.
– شرکت ها را قادر می سارد محصولاتشان را از یکدیگر متمایز سازند.
– علامت تجاری ثبت شده ، قابل نقل و انتقال است . لذا، می توان آن را انتقال داد.
– می توان تفویض اجازه ی استفاده از یک علامت تجاری ثبت شده را به شرکت های ثالث داد که می تواند مبنع درآمد بیشتری برای شرکت یا شخص به وجود آورد و یا اساس انعقاد یک موافقت نامه ی اعطای نمایندگی فروش باشد.
از همه مهم تر آن که ، علامت تجاری در صورتی که برابر ماده 2 قانون ثبت علایم و اختراعات به ثبت رسیده باشد انحصاری است یعنی مخصوص کسی است که آن را به ثبت رسانیده و تجار دیگر حق استفاده از آن را نخواهند داشت.
لازم به تذکر است که علامت تجاری ثبت شده گرچه انحصاری است ولی قابل انتقال به تجار دیگر می باشد و در ماده 249 قانون مجازات سابق و قوانین فعلی جعل و یا تقلید علایم تجاری ثبت شده مجاز نمی باشد و کسانی که آن را جعل و یا از آن تقلید نمایند قابل مجازات می باشند.
در ماده ( 5 ) قانون ثبت علایم و اختراعات ، به علائمی اشاره شده است که به عنوان علائم تجاری، قابلیت به کارگیری را ندارند :
1) پرچم کشور و سایر پرچم های دولتی، علائم هلال احمر و نشان ها، مدال ها و رنگ های دولتی .
2) کلمات یا عباراتی که توهم انتساب به مقامات رسمی کشور را فراهم کنند.
3) علامت های موسسات رسمی مانند ارتش و سپاه و غیره
4) علائمی که مخل انتظامات عمومی و یا منافی عفت عمومی باشند.
تفاوت عمده علامت تجاری و اسم تجاری در این مرحله عبارت از طول زمان استفاده انحصاری از آن ها است. این مدت برای اسم تجاری پنج سال و برای علامت تجاری ده سال بیان گردیده است. در حالی که تفاوت اصلی و اساسی در آن است که برخلاف اسم تجاری در مورد علامت تجاری، در پاره ای از موارد استفاده از آن الزامی است. این موارد ، طبق تصویبنامه مورخ سوم اردیبهشت ماه سال 1328 هیئت وزیران ، ثبت علامت تجاری اجباری است.
مواردی که داشتن علامت تجاری الزامی است :
1) دارو اعم از آن که مصرف انسانی داشته باشد ؛ یا مصرف حیوانی
2) مواد غذایی که در لفاف و ظروف مخصوص باشند.
3) آب های گازدار
4) لوازم آرایش که مصرف پوستی داشته باشد.
ضمناَ به موجب ماده ( 13 ) قانون مقررات پزشکی و دارویی مصوب 29 خرداد سال 1334 ثبت داروهای اختصاصی نیز اجباری می باشد.

مدارک ثبت برند و علائم تجاری
علامت تجاری ( برند ) به دو نوع حقیقی و حقوقی به ثبت می رسد. بین علامت تجاری حقیقی و حقوقی در مدارک مورد نیاز آن تفاوت است.برای شخص حقیقی همه ی مدارک باید به نام شخص و مرتبط به طبقه و فعالیت مورد نظر باشد و در مدارک لازم برای شخص حقوقی تمام مدارک ومجوزها باید به نام شخصیت حقوقی یعنی شرکت باشد و طبقه ی مورد نظر برای ثبت باید در موضوع شرکت ذکر شده باشد.
مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند به قرار ذیل است :
الف) شخص حقیقی:
1. مدارک مثبت هویت متقاضی ( کپی شناسنامه و کپی کارت ملی )
2. کپی کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)
3. کپی مجوز فعالیت (جواز تاسیس، پروانه ی بهره برداری، پروانه ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)
4. نمونه علامت تجاری در کادر 10 در 10
ب) شخص حقوقی:
1. مدارک مثبت هویت مدیر عامل شرکت ( کپی شناسنامه و کپی کارت ملی )
2. کپی روزنامه ی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت (از آخرین تغییرات شرکت نباید بیش از دو سال گذشته باشد)
3. ارائه مدارک دال بر فعالیت در رشته مربوط به عنوان مثال جواز اعلامیه تاسیس از صنایع یا پروانه بهره برداری صنایع یا پروانه ساخت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی یا پروانه کسب و …
4. کپی کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)
5. ده نمونه گرافیکی یا کپی یا تصویر علامت درخواستی حداکثر در ابعاد ده در ده سانتی متر
6. در صورت سه بعدی بودن علامت ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.
7. استفاده از حق تقدم : در صورتی که متقاضی یا متقاضیان ثبت بخواهند به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج از کشور از مزایای حق تقدم ( حداکثر 6 ماه ) استفاده نمایند می بایست مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ تسلیم کنند.
8. نسخه ای از ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی و تاییدیه مقام صلاحیت دار
9. رسید مربوط به پرداخت هزینه های قانونی
الف) پرداخت هزینه اظهارنامه اشخاص حقیقی و حقوقی
ب) معادل ارزی کلیه هزینه ها و تعرفه ای ثبتی علامت بر مبنای فرانک سوئیس می بایست به شماره حساب ارزی بانک ملی به نام خدمات ثبتی اداره کل مالکیت صنعتی واریز گردد.

حق الثبت علامت تجاری
برابر بند ” د ” ماده یک قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب 28 / 12 / 1373 حق الثبت علایم و اختراعات مصوب سال 1310 به ترتیب ذیل دریافت می گردد .
1- حق الثبت اظهارنامه علامت برای متقاضیان ایرانی بدون احتساب بهای ورقه دوازده هزار ( 12000) ریال
2- حق الثبت اظهارنامه علامت برای متقاضیان غیر ایرانی بدون احتساب بهای ورقه یکصد هزار (100.000) ریال
3- حق الثبت علامت قطع نظر از عده طبقات محصول برای متقاضیان ایرانی مقطوعاَ بیست و هشت هزار (28000) ریال
4- حق الثبت علامت قطع نظر از عده طبقات محصول برای متقاضیان غیرایرانی مقطوعاَ یک میلیون و دویست هزار (000. 200. 1) ریال
5- برای هر طبقه محصول اگر چه منحصر به فرد باشد بابت هر طبقه اضافی برای متقاضیان ایرانی علاوه بر حق الثبت اظهارنامه و حق الثبت علامت پنج هزار (5000) ریال.
6- برای هر طبقه محصول اگر چه منحصر به فرد باشد بایت هر طبقه اضافی برای متقاضیان غیرایرانی علاوه بر حق الثبت اظهارنامه و حق الثبت علامت سی هزار (000. 30) ریال.
به این ترتیب ملاحظه می گردد که برای ثبت علایم تجاری اعم از اظهارنامه و طبقات محصول به موجب قانون مبالغی تعیین گردیده که باید به حساب دولت واریز گردد.
نکته :
– علاوه بر هزینه های واریزی ، هر علامت تجاری چاپ دو آگهی در روزنامه ی رسمی کشور را نیز دارد که با توجه به تعداد خطوط و ابعاد علامت تجاری و سیاه سفید یا رنگی بودن آن هزینه خواهد داشت که معمولاَ هزینه ی هر روزنامه ی رسمی بالای یکصد هزار تومان می باشد.

نحوه ثبت علامت تجاری
ثبت تجاری مستلزم انجام اقدامات زیر است:
1- تکمیل و تسلیم فرم اظهارنامه ثبت علامت تجاری به اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی در تهران و به اداره ثبت محل فعالیت در شهرستان ها مشتمل بر مشخصات متقاضی و نوع علامت و کالا یا خدمت مورد نظر که در سه نسخه تنظیم می شود.
2- عدم ثبت یا تشابه علامت مورد نظر تحت اسم دیگر
3- عدم مغایرت با ضوابط و مقررات قانونی
علامت پیشنهادی جهت ثبت در صورت احراز شرایط فوق در روزنامه رسمی کشور منتشر می شود و چنانچه ظرف مدت یک ماه از انتشار آگهی،دعوی یا اعتراضی نسبت به علامت کلمه یا عباراتی که به همراه علامت تجاری بکار برده می شود باید به زبان فارسی نوشته شود.استفاده از حروف لاتین نیز بشرطی مجاز است که اندازه آن ها از اندازه حروف فارسی کوچکتر باشد.
ثبت علامت تجاری با قید نکات ذیل در دفتر مخصوصی انجام می شود .
1- تاریخ و شماره ترتیب اظهارنامه
2- تاریخ و شماره ثبت علامت و مشخصات و اقامتگاه و تابعیت صاحب علامت
3- الصاق یک نمونه از علامت به محلی که به این امر اختصاص داده شده است.
4- اخذ حق الثبت و حقوق دریافتی برای هر طبقه
5- امضاء درخواست کننده یا قائم مقام او به طوری که قسمتی از امضاء در روی صفحه و قسمتی دیگر روی علامت باشد.
جهت ثبت علامت تجاری با ما تماس بگیرید.



:: بازدید از این مطلب : 232
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

 

یکی از شرکت های پرمخاطب جهت ثبت و راه اندازی شرکت صنایع دستی است. صنایع دستی به آن گروه از صنایع گفته می شود که تمام یا بخش اعظم مراحل ساخت فرآورده های آن با دست انجام شده و در چارچوب فرهنگ و بینش هر منطقه و با دیدگاه های قومی ساخته و پرداخته می شود.

در این مقاله، به مهم ترین نکات در رابطه با ثبت شرکت صنایع دستی می پردازیم.


اخذ مجوز برای ثبت شرکت صنایع دستی
با توجه به بخشنامه ی شماره ی133680 /93 سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، مورخ24/ 8 / 1393و سایر مستندات مندرج در متن ، برای فعالیت در موضوعات طراحی و برگزاری دوره های آموزشی و فرهنگی و هنری از قبیل صنایع دستی نیاز به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مربوطه) می باشد.

ثبت شرکت صنایع دستی
از اقدامات اولیه برای ثبت شرکت تصمیم گیری برای تعیین نوع شرکت می باشد.
قانون تجارت ایران در ماده 20، شرکت های تجاری را بر 7 قسم و به شرح ذیل احصاء نموده است :
1.شرکت های سهامی ( به موجب ماده 4 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب 24/12/1347 شرکت سهامی به دو نوع شرکت سهامی عام و خاص تقسیم می شود.)
2.شرکت تضامنی
3.شرکت با مسئولیت محدود
4.شرکت مختلط غیر سهامی
5.شرکت مختلط سهامی
6.شرکت نسبی
7.شرکت تعاونی تولید و مصرف
از میان شرکت های تجاری، شرکت سهامی خاص و با مسئولیت محدود با استقبال بیشتری مواجه شده اند. لذا ، این شرکت را می توان در قالب شرکت سهامی خاص و یا با مسئولیت محدود به ثبت رساند. شرایط و مدارک لازم برای ثبت هر یک از این شرکت ها به قرار ذیل است :

ثبت شرکت صنایع دستی سهامی خاص
هر گاه دو یا چند نفر بخواهند یک شرکت تشکیل دهند که در آن هر یک از شرکا به میزان سرمایه خود مسئولیت داشته باشند باید یک شرکت سهامی خاص به ثبت برسانند.
شرایط لازم اولیه جهت ثبت شرکت سهامی خاص :
– حداقل 3 نفر عضو اصلی در شرکت که به سن قانونی رسیده باشند. (18 سال تمام)
– اعضا هیئت مدیره باید حداقل از 2 نفر تشکیل گردد و اعضا و هیئت مدیره باید حداقل دارنده یک سهم باشند و اعضا و هیئت مدیره نباید دارای سوءپیشینه کیفری باشند.
– حداقل سرمایه شرکت باید صد هزار (100.000) تومان باشد. طرفین باید 35 % مبلغ تعهد شده را در حساب بانکی افتتاح شده واریز نمایند.
مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی خاص :
1. اظهارنامه شرکت ( فرم چاپی ) 2 برگ
2. اساسنامه شرکت 2 جلد
3. صورتجلسه مجمع عمومی موسسین 2 نسخه
4. صورتجلسه هیات مدیره با امضای مدیران منتخب 2 نسخه
5. فتوکپی شناسنامه کلیه سهامداران و بازرسین
6. ارائه گواهی پرداخت حداقل 35 % سرمایه شرکت از بانکی که حساب شرکت در شرف تاسیس در آن جا افتتاح شده است.
7. ارائه مجوز در صورت نیاز ( بنا به اعلام اداره ثبت شرکت ها )
8. ارائه تقویم نامه کارشناس رسمی دادگستری ( اگر آورده شرکت غیر نقدی منقول و یا غیرمنقول باشد) .
9. ارائه اصل سند مالکیت ( اگر اموال جزء سرمایه شرکت باشد ).

ثبت شرکت صنایع دستی با مسئولیت محدود
شرکت با مسئولیت محدود به اصطلاح شرکت دوستانه و خانوادگی است و بیشتر بین افرادی که با هم دوستی و روابط مالی دارند تشکیل می گردد. چنانچه دو یا چند نفر بخواهند شرکتی تاسیس کنند که بار مسئولیت زیادی برای آن ها نداشته باشد باید شرکت خود را با مسئولیت محدود به ثبت برسانند.
مسئولیت شرکا در شرکت با مسئولیت محدود، محدود به سرمایه آنان می باشد و در برابر قروض و تعهدات شرکت مسئولیتی زاید بر آنچه پرداخته اند ندارند.
مدارک مورد نیاز ثبت شرکت با مسئولیت محدود :
1. تقاضانامه ثبت شرکت ( فرم چاپی ) 2 برگ
2. شرکت نامه رسمی ( فرم چاپی ) 2 برگ
3. اساسنامه شرکت
4. صورتجلسه مجمع عمومی موسسین و هیات مدیره 2 نسخه
5. فتوکپی شناسنامه کلیه شرکا و مدیران ( اگر مدیر خارج از سهامداران انتخاب شود)
6. اخذ و ارائه مجوز مربوطه ( در صورت نیاز )



:: بازدید از این مطلب : 310
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

 

• شرکت دولتی
شرکت های دولتی در ماده (4) قانون محاسبات عمومی مصوب 1/6/1366، بدین شرح توصیف شده است: شرکت دولتی، واحد سازمانی مشخصی است که با اجازه قانون به صورت شرکت تجارتی ایجاد می شود و یا به حکم دادگاه صالح ملی شده و یا مصادره شده و به عنوان شرکت دولتی شناخته شده باشد و بیش از 50 درصد سرمایه آن متعلق به دولت باشد. هر شرکت تجارتی که از طریق سرمایه گذاری شرکت های دولتی ایجاد شود، مادام که بیش از 50 درصد سهام آن متعلق به شرکت های دولتی باشد، شرکت دولتی تلقی می شود.

“براساس ماده 3 قانون محاسبات عمومی، مؤسسه دولتی واحد سازمانی مشخصی است که به موجب قانون ایجاد و زیر نظر یکی از قوای سه گانه اداره می شود و عنوان وزارتخانه ندارد.” براساس نیاز کشور در استان ها و مناطق مختلف، سازمان ها، مؤسسات و شرکت های دولتی تشکیل گردیده است و طبق ماده 5 این قانون، به منظور انجام وظایف و خدماتی که جنبه عمومی دارد، مؤسسات و نهاد های عمومی غیر دولتی تشکیل شده و یا می شود.
در برخی از منابع حقوقی، از موارد زیر به عنوان وجوه افتراق مؤسسات دولتی و شرکت های دولتی نام برده شده است. شرکت های دولتی دارای ارکان (مجمع عمومی مستقل از دولت، هیأت مدیره، مدیر عامل و بازرس) است همچنین ارکان اداره کننده شرکت های دولتی شباهت زیادی به مؤسسات دارد. در حال حاضر شرکت های دولتی با مدیریت دولتی اداره می شود و مجامع این شرکت ها توسط ارکان دولتی، وزیر امور اقتصاد و دارایی و وزیر ذی ربط و معاونان آن ها تشکیل و اداره می گردد. هم چنین قاعدتاً بودجه بندی شرکت های دولتی باید توسط مجمع عمومی و بوجه بندی مؤسسات دولتی با پیشنهاد دولت و به تصویب مجلس شورای اسلامی صورت گیرد. براساس قانون بودجه سال 1387 و همچنین سال های قبل، حدود 70 درصد بوجه سالانه کشور مربوط به شرکت های دولتی، بانک ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت است و این مطلب نیز تأکیدی بر تشابه مؤسسات و شرکت های دولتی از لحاظ مرجع تصویب بودجه است. اداره دارایی های شرکت های دولتی باید تابع مقررات داخلی خود و اداره مؤسسات دولتی تابع قانون محاسبات عمومی باشد، اما در حال حاضر دارایی شرکت های دولتی نیز تابع قانون محاسبات عمومی و مقررات دولتی است.
• نکات ثبتی شرکت های دولتی
ثبت شرکت های دولتی می بایستی با توجه به ماهیت آن در زمان ثبت این دسته از شرکت ها با رعایت موارد ذیل مورد لحاظ قرار گیرد :
1. با توجه به قوانین خاص شرکت های دولتی از آنجا که برخی از محدودیت و ممنوعیت های قانون تجارت برای انواع شرکت های تجارتی در نظر گرفته شده است گسترش این محدودیت ها با شرکت های دولتی عملا قابل استناد نمی باشد؛ لذا در یکی از موارد تخصیصی، بر طبق بند 5 بخشنامه پیرو ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک به شماره 189751/90 مورخ 19/10/ 1390 مدیران و بازرسان شرکت های دولتی و افرادی که به موجب سمت اداری و به عنوان نماینده بخش غیر خصوصی به عضویت هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت معرفی می گردند و همچنین سرمایه گذاران خارجی از شمول بخشنامه خارج و لزومی با ارائه مستندات گواهی عدم سوئ پیشینه کیفری و اقرارنامه ندارند.
2. هم چنین در شرکت های دولتی که بر طبق اساسنامه و با رعایت ماده 300 لایحه اصلاحی قانون تجارت ایجاد می شوند و تمامی سرمایه آنها متعلق به سازمان ها و نهادهای دولتی می باشد، عملا نقل و انتقال مالکیت سهام صورت نمی پذیرد و در زمان انتخاب مدیران، سهام مدیریتی در شرکت های مذکور سهام مالکانه تلقی نمی گردد و مشمول نقل و انتقال سهام نمی باشد.
” ماده 300 لایحه اصلاحی قانون تجارت : شرکت های دولتی تابع قوانین تأسیس و اساسنامه های خود می باشند و فقط نسبت به موضوعاتی که در قوانین و اساسنامه های آنها ذکر نشده تابع مقررات این قانون می شوند. ”
3. در برخی از شرکت های دولتی، انتخاب مدیرعامل و یا هیأت مدیره به موجب اساسنامه و یا مصوبه هیأت وزیران، انتصابی و خارج از صلاحیت مجامع عمومی و یا به موجب حکم انتصاب وزیر و یا بالاترین مقام اجرایی دستگاه انتخاب می شود لذا انتخاب مدیران دولتی انتصابی بر طبق شرایط خاص و مقررات حاکم بر آن از جمله مدت تصدی و نحوه انتخاب صورت می پذیرد.
4. شرایط تشکیل و تشریفات مجامع عمومی شرکت ها ی دولتی ممکن است به موجب قانون و اساسنامه متفاوت با سایر شرکت ها ی سهامی و فارغ از مواد 101 الی 105( چگونگی بررسی صورت جلسات مجامع ) و همچنین مواد 114 و 115 لایحه اصلاحی قانون تجارت ( مربوط به انتخاب مدیران) باشد.
5. با توجه به ماهیت شرکت های دولتی ممکن است، امضاء و یا تحویل صورتجلسات مجامع عمومی و هیأت با تأخیر و تشریفات اداری صورت پذیرد که در این صورت چنانچه صورتجلسات تأثیر مستقیمی با یکدیگر نداشته باشند،موضوع تقدم و تأخر تاریخ صورتجلسات موضوعیت نداشته و مانع اقدامات ثبتی صورتجلسات ما بعد نمی گردد.
6. در صورتی که دستورجلسه مجامع عادی متضمن انتخاب مدیران همراه با تعیین سمت در متن صورتجلسه مجامع عادی صورت پذیرد مانعی برای ثبت صورتجلسات نمی باشد.
7. در خصوص انتخاب بازرس و یا تصویب تراز شرکت توسط سازمان حسابرسی و یا مؤسسه مفید راهبر، نیازی به ارائه مدارک قبولی سمت و یا تأییدیه دو مرجع مذکور و ارائه مستندات نمی باشد.
8. چنان چه شرکت دولتی تحت شمولیت واگذاری و سازمان خصوصی سازی و یا بورس قرارگیرد می بایستی مطابق قانون اصل 44 قانون اساسی و سایر مقررات مربوطه اقدام شود.
9. تعیین و انتخاب همزمان مدیران و یا ارکان شرکت در شرکت های دولتی الزامی نمی باشد و ممکن است مجامع عمومی در شرکت های دولتی، هر زمان عده از مدیران را انتخاب و یا عزل نمایند.
10. امضای دفاتر ثبت شرکت ها، در شرکت ها ی دولتی می تواند توسط نماینده معرفی شده از سوی مدیرعامل یا ارکان شرکت دولتی صورت پذیرد.
در صورت نیاز به هرگونه مشاوره می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.
همواره آماده پاسخگویی به سوالات ثبتی شما عزیزان هستیم.



:: بازدید از این مطلب : 319
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

 

• شرکت تعاونی تهیه و توزیع
اشخاصی که جواز کسب از اتحادیه صنفی دارند و شغل آن ها تهیه کالا به منظور توزیع آن بین مشتریان و خریداران باشد با تجمع دراین گونه شرکت ها می توانند شرکت تعاونی مورد نظر خود را به وجود آورند.

• موضوعات شرکت تعاونی تهیه و توزیع می تواند موارد زیر باشد :
1- تهیه کالا به منظور توزیع آن بین اعضاء
2- تهیه وسایل و تدارک انواع خدمات وابسته کسب و یا شغل و ایجاد انبار و وسایل حمل و نقل
3- تهیه مواد اولیه مورد نیاز. (برای آن دسته از شرکت های تهیه و توزیع که کالاهای خریداری شده را تبدیل و بعد از انجام عملیاتی به مشتریان و خریداران به فروش می رسانند)
* بدیهی است موارد فوق جنبه انحصاری ندارد و با توجه به نیاز اعضای هر صنف در شرکت تعاونی قابل توسعه و درج در اساسنامه است.
• شرایط عضویت در شرکت تعاونی تهیه و توزیع به شرح ذیل می باشد :
1- دارنده جواز کسب از اتحادیه باشند
2- مستقیما مباشر واحد کسبی خود باشند
3- کسب و شغل دارنده جواز باید در ارتباط با خرید و فروش و تهیه کالا و توزیع آن بین خریداران و مشتریان باشد؛ مانند فروشندگان کیف و کفش، خواربارفروشان، مرغ فروشان، اغذیه فروشان و نظایر آنها.
* اعضای این گونه صنوف می توانند با تشکیل شرکت تعاونی مورد نظر خود و با پرداخت بهای یک سهم و به شرط مکفی بودن تجهیزات و امکانات به عضویت تعاونی درآیند.
• شرکت تعاونی صاحبان مشاغل آزاد
ماده 94 قانون شرکت های تعاونی، شرکت تعاونی صاحبان مشاغل آزاد را هم ردیف شرکت تعاونی تهیه و توزیع قرار داده و اهداف و مقاصد این نوع شرکت را همان اهداف و مقاصد شرکت های تعاونی تهیه و توزیع ذکر کرده است.
• صاحبان شغل آزاد چه کسانی هستند؟
مطابق بند 9 ماده 1 قانون شرکت های تعاونی صاحبان مشاغل آزاد کسانی هستند که بدون وسایل و یا با وسایل لازم، خدمت یا خدماتی را عرضه می دارند و بدین وسیله کسب درآمد می کنند. البته تعریفی که قانونگذار از«مشاغل آزاد» به دست می دهد کاملا مشخص نیست و نمی توان دقیقاً صاحبان مشاغل آزاد را تعیین نمود. صاحبان مشاغل اگر دارای محل کسب باشند و از اتحادیه صنفی مربوطه موفق به دریافت جواز کسب شوند « شغل و پیشه ی » آنها مشخص و معین است از طرف دیگر وفق ماده 1 قانون نظام صنفی صاحب شغل آزاد فرد صنفی شناخته شده است. سرانجام لزوما صاحب شغل آزاد، طبق ذیل همان ماده، بایستی وسیله کسبی برای خود فراهم سازد. بنابراین، چنین استنباط می شود که چنانچه شخصی مبادرت به شغلی کند که دارای محل کسب ثابتی هم نباشد در ردیف صاحب شغل آزاد فردی صنفی شناخته شده است؛ مانند باربرها و بزازان دوره گرد و غیره. سوالی که مطرح می شود که چه شخص یا مرجعی می تواند و حق دارد بر شغل این گونه اشخاص برای تشکیل شرکت تعاونی صحه بگذارد و آن را تایید کند؟
جواب این است که ظاهراً در درجه اول مراجع دولتی، مراجع مالیاتی و شهرداری و در صورت عدم تأیید یا عدم توانایی آنها در تشخیص اینگونه اشخاص و سوابق کاری آنها باید برای تشکیل شرکت تعاونی به استشهادیه ساکنان حوزه عمل این گونه داوطلبان و کسب نظر از معتمدان و معتبران محله یا منطقه یا حوزه عمل شرکت اکتفا نمود.
• شرکت تعاونی صنایع کوچک و (صنعت)
صاحبان صنایع کوچک یا گروه صنعت، مانند تولید کنندگان صابون و یا چرم و شیشه و امثال آنها، که از وزارت صنایع و یا هرمرجع قانونی دیگر دارای پروانه تولید اند، می توانند با تشکیل و تأسیس شرکت تعاونی جهت تهیه مواد اولیه وغیره با یکد یگر همکاری کنند؛ بر این اساس ماده 93 قانون شرکت های تعاونی مقرر می دارد: شرکت تعاونی صنایع کوچک با عضویت صاحبان صنایع یک گروه از صنعت برای تمام یا قسمتی از مقاصد زیر تشکیل می شود :
1. تهیه مواد اولیه مورد نیاز
2. ایجاد آزمایشگاه مواد اولیه یا محصولات ساخته شده
3. تولید وسایل و ابزار مورد احتیاج مشتررک اعضاء
4. ایجاد گروه های تعمیراتی و نگاهداری
5. تحقیق و برنامه ریزی های مشترک
6. تهیه وسایل توزیع و انجام خدمات بازاریابی.
البته مقاصد و موضوعات فوق جنبه حصری ندارد و اعضاء با توجه به نیازهای شغلی و صنفی خود می توانند موارد دیگری را نیز در اساسنامه قید کنند از قبیل سرمایه گذاری در مؤسسات تولیدی با اعطای وام به اعضاء جهت رفع نیازمندی های حرفه ای آنان.
• فرق بین شرکت های تعاونی صنایع کوچک و شرکت های تعاونی صاحبان حرفه ها و صنایع دستی
فرق عمده ای که در بین این دو شرکت وجود دارد این است که در شرکت های نوع اول صاحبان صنعت (کوچک) که دارای پروانه تولید، صادره توسط وزارت دارایی و یا صنایع استان و یا وزارت صنایع هستند می توانند به عضویت تعاونی درآیند، در حالی که شرکت های تعاونی نوع دوم صاحبان حرفه ها که دارای جواز کسب از اتحادیه مربوطه اند و مالک محل کسب خود می باشند و واجد شرایط برای عضویت در شرکت تعاونی هستند می توانند در این نوع شرکت عضویت پیدا کنند.



:: بازدید از این مطلب : 284
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali


 

شرکت پس از انحلال، وارد مرحله تصفیه می شود. در این مرحله شرکت دارای شخصیت حقوقی می باشد. پس از آن که طلب شرکت وصول و بدهی پرداخت یا صلح شد و دارایی شرکت تقسیم شد، شخصیت حقوقی شرکت پایان می یابد. تصفیه این شرکت ها مطابق مواد قانون تجارت می باشد. مواد 202 تا 218 قانون تجارت ، مربوط به تصفیه شرکت های قانون تجارت است و در رابطه با تصفیه شرکت سهامی و هم چنین تصفیه شرکت های ورشکسته کاربرد ندارد.

تکمیلی بودن مقررات تصفیه
به موجب ماده 218 ق. ت ، هر شرکتی مجاز است در اساسنامه خود برای تصفیه ترتیب دیگری مقرر دارد ولی در هر حال این مقررات نباید مخالف مواد 207- 208- 209- 210- 215- 216- 217 و قسمت اخیر ماده 211 ق. ت باشد.

انتخاب مدیر تصفیه
به موجب ماده 203 ق. ت ، مدیر تصفیه در شرکت های تضامنی و نسبی و مختلط سهامی و غیرسهامی اصولاَ مدیر یا مدیران شرکت هستند مگر آن که شرکای ضامن اشخاص دیگری را از خارج شرکت یا از بین خود برای امر تصفیه انتخاب کنند. اگر بین شرکای ضامن برای تعیین مدیر تصفیه اختلاف حاصل شود، حل اختلاف با دادگاه است و دادگاه مدیر تصفیه را مشخص می کند.
به موجب ماده 213 ق. ت ، در شرکت های بامسئولیت محدود و شرکت های تعاونی امر تصفیه به عهده مدیران شرکت است مگر آن که اساسنامه یا اکثریت مجمع عمومی شرکت ترتیب دیگری مقرر داشته باشد.

ثبت و اعلان اسامی مدیران تصفیه
به موجب ماده 205 قانون تجارت ، ” در هر مورد که اشخاصی غیر از مدیران شرکت برای تصفیه معین شوند اسامی آن ها باید در اداره ثبت اسناد، ثبت و اعلان گردد “.
پس اصولاَ نیازی به ثبت و اعلان اسامی مدیران تصفیه نمی باشد مگر مدیر تصفیه غیر از مدیران شرکت باشد.

ناظر تصفیه
در قانون تجارت عضو ناظر پیش بینی نشده است اما در شرکت های مختلط سهامی و غیرسهامی، شرکای غیرضامن اختیار تعیین عضو ناظر را خواهند داشت. به موجب ماده 206 ق. ت ، در شرکت های مختلط سهامی و غیرسهامی ، شرکای غیرضامن می توانند یک یا چند نفر را به عنوان ناظر امر تصفیه مشخص کنند.

صلاحیت مدیران تصفیه
به موجب ماده 208 ق. ت ، شرکت پس از انحلال و تا زمانی که مقررات راجع به تقسیم دارایی آن خاتمه نیافته دارای شخصیت حقوقی می باشد و به همین دلیل متصدیان تصفیه مجاز به انجام معاملات ضروری برای شرکت می باشند.
وظایف و اختیارات مصرحه مدیر تصفیه عبارتند از :
1. اجرای تعهدات شرکت ( ماده 208 ق. ت )
2. اقامه دعوا یا تعیین وکیل ( ماده 209 ق. ت )
3. اختیار صلح و تعیین داور در صورت اجازه شرکای ضامن در شرکت های نسبی ، اضامنی ، مختلط سهامی و غیرسهامی ( ماده 210 ق. ت )
به موجب ماده 214 ق. ت ، در شرکت های تعاونی و با مسئولیت محدود اصولاَ امکان صلح و تعیین داور وجود ندارد مگر پیش بینی اساسنامه یا تصویب مجمع عمومی، اما در شرکت سهامی به موجب ماده 212 لایحه مدیر تصفیه مطلقاَ اختیار صلح و ارجاع به داوری دارد.
4. تقسیم موقت دارایی شرکت در حال تصفیه ( ماده 211 ق. ت )
به موجب ماده 211 ق. ت ، ” آن قسمت از دارایی شرکت که در مدت تصفیه محل احتیاج نیست به طور موقت بین شرکا تقسیم می شود ولی متصدیان تصفیه باید معادل قروضی که هنوز موعد تادیه آن نرسیده است و همچنین معادل مبلغی که در حساب بین شرکا مورد اختلاف است موضوع نمایند “.
تقسیم موقت دارایی در شرکت های بامسئولیت محدود و تعاونی برخلاف شرکت تضامنی ، نسبی و مختلط امکان پذیر نیست ، زیرا در شرکت های بامسئولیت محدود و تعاونی، شریک ضامن برای جبران خسارت وجود ندارد.
5. تعیین نفع و ضرر شرکا ( ماده 212 ق. ت )
در صورت بروز اختلاف در تعیین نفع و ضرر، حل آن با دادگاه می باشد.

تشریفات تقسیم دارایی شرکت در مدت تصفیه و پس از ختم تصفیه
به موجب ماده 215 قانون تجارت ، ” تقسیم دارایی شرکت های مذکور در ماده فوق بین شرکا خواه در ضمن مدت تصفیه و خواه پس از ختم آن ممکن نیست مگر آنکه قبلاَ سه مرتبه در مجله رسمی و یکی از جراید اعلان و یک سال از تاریخ انتشار اولین اعلان در مجله گذشته باشد “.
به موجب ماده 216 ق. ت ، ” تخلف از ماده قبل متصدیان تصفیه را مسئول خسارت طلبکارانی قرار خواهد داد که به طلب خود نرسیده اند . ”
مسئولیت مدیر تصفیه تضامنی نمی باشد.
در صورت نیاز به هرگونه مشاوره می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.
همواره آماده پاسخگویی به سوالات ثبتی شما عزیزان هستیم.



:: بازدید از این مطلب : 307
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali


 

یکی از انواع شرکت های تجاری در ایران، شرکت های سهامی هستند. شرکت های سهامی مهم ترین نوع شرکت تجاری می باشند. چرا که، انجام پروژه های بزرگ صنعتی ، تجاری مثل سدها ، شهرک ها ، آسمان خراش ها و کارخانجات بزرگ خودرو، هواپیما و کشتی سازی جز از طریق تشکیل شرکت های سهامی میسر نیست. زیرا اولاَ انجام این گونه پروژه ها نیاز به سرمایه انبوهی دارد که معمولاَ از طریق سرمایه های خصوصی امکان پذیر نیست، ثانیاَ تعداد شرکا در این شرکت ها زیاد و در نتیجه میزان سرمایه گذاری هر فرد نوعاَ خیلی زیاد نیست و ثالثاَ میزان خطر ، در صورت ورشکستگی ، برای هر شریک ، غیرقابل جبران نیست زیرا مسئولیت شرکا فقط محدود به سهام آنان در شرکت است.
شرکت سهامی به دو گونه عام و خاص تقسیم می شود. تفاوت این دو گونه عمدتاَ در نحوه تشکیل و برخی کنترل های دولتی در مرحله تحصیل سرمایه از عموم و در تامین صحت و سلامت امور مالی آن ها از طریق برقرار کردن ضوابط ویژه برای بازرسان شرکت است. با عنایت به اوصاف کلی شرکت ها، ذیلاَ به نکات مهم در ثبت شرکت سهامی خواهیم پرداخت.

موضوع تجاری و غیرتجاری
موضوع شرکت سهامی ممکن است تجاری یا غیرتجاری باشد. توضیح اینکه عنوان غیرتجاری در اصطلاح قانون تجارت معادل غیرانتفاعی نیست و لذا ممکن است موضوع شرکت سهامی سودآور و انتفاعی باشد، مانند اشتغال به معاملات غیرمنقول ، ولی در اصطلاح قانون تجارت، تجاری محسوب نشود.

نصاب سرمایه ثبت شرکت سهامی
حداقل قانونی سرمایه در شرکت های سهامی عام پنج میلیون و در سهامی خاص یک میلیون ریال است.
نصاب های مزبور تنها از نقطه نظر قانون تجارت است ولی هرگاه شرکتی بخواهد در موضوعاتی که مشمول قوانین و مقررات دیگری مانند بانکداری و بیمه گری فعالیت نماید، باید مقررات مربوط به آن ها را نیز رعایت کند.
نکته دیگر اینکه ممکن است دارایی شرکت در طول زمان بیش از سرمایه اولیه گردد، ضمن آنکه امکان دارد در اثر زیان های پیاپی، دارایی آن از سرمایه ثبت شده نیز کمتر شود. در صورت کاهش سرمایه به کمتر از حداقل مذکور در ماده 5، شرکت مکلف است ظرف یک سال حداقل مزبور را تامین کند و یا شرکت را به انواع دیگری از شرکت های تجاری تبدیل نماید ضمن آنکه هر ذینفعی حق خواهد داشت انحلال آن را از دادگاه درخواست نماید. همینطور است هر گاه نصف سرمایه ثبت شده از بین برود که در آن صورت طبق م 141، شرکت باید یا منحل شود و یا سرمایه آن به نبلغ موجود کاهش یابد.
در شرکت های سهامی عام ، بخشی از سرمایه را موسسین شرکت از طریق عرضه سهام به عموم مردم تامین می کنند، در حالیکه در سهامی خاص تمام سرمایه منحصراَ توسط موسسین تامین می گردد.
ممکن است تمام یا برخی از موسسین، یا سایر سهامداران، خودشان شرکت با سایر اشخاص حقوقی باشند. در حالی که هیچ شرکتی نمی تواند سهام خودش را خریداری کند. ( م 198) ، ولی خریداری سهام شرکت الف که سهامدار شرکت ب است، توسط شرکت ب ممنوع است.

عده شرکا در شرکت های سهامی
به موجب ماده 3 اصلاحی قانون تجارت ” در شرکت سهامی تعداد شرکاء نباید از سه نفر کمتر باشد “.
به نظر می رسد که قرار دادن حداقل تعداد شرکاء 3 نفر، مربوطب ه شرکت های سهامی خاص است والا در شرکت های سهامی عام عده شرکاء به شرحی که ذیلاَ ذکر می شود کمتر از 5 نفر نخواهد بود.
تعیین حداقل شرکاء به تعداد سه نفر جهت تطبیق با سایر مقررات شرکت های سهامی است. زیرا به موجب ماده 107 اصلاحی قانون تجارت ” شرکت سهامی به وسیله هیئت مدیره ای که از بین صاحبان سهام ، انتخاب شده کلاَ یا بعضاَ قابل عزل می باشند اداره خواهد شد. عده اعضای هیئت مدیره در شرکت های سهامی عام نباید از 5 نفر کمتر باشد “. بنابراین اگر تعداد شرکاء کمتر از 5 نفر باشد زیرا در این صورت هیئت مدیره که باید از صاحبان سهام انتخاب شوند تشکیل نخواهد شد.

ارکان شرکت سهامی
سازماندهی شرکت سهامی ، به صورتی دموکراتیک ، بر عهده سه رکن اصلی شرکت است : رکن تصمیم گیرنده ( مجمع عمومی ) ، رکن اداره کننده ( هیات مدیره ) و رکن نظارت کننده ( بازرس).
مجمع عمومی صاحبان سهام به منزله فرمانده قواست و ارکان دیگر شرکت به او وابسته اند و باید گزارش طرز کار شرکت را به او ارائه دهند ؛ هیچ کدام از تصمیمات مهم راجع به حیات شرکت بدون تایید مجمع عمومی اعتبار ندارد ، ولی مجمع عمومی نمی تواند برای اداره شرکت هر روز جلسه تشکیل دهد ، به همین علت ، باید به طور دموکراتیک ، هیات مدیره ای را انتخاب کند تا به نمایندگی از طرف او عمل کند. هیات مدیره نیز که اداره روزانه شرکت را برعهده دارد کسی را به عنوان مدیریت عامل شرکت انتخاب می کند. اما ، مدیران شرکت را نمی توان به حال خود رها کرد و مجمع عمومی صاحبان سهام باید شخص یا اشخاصی ( بازرس یا بازرسان ) را برای نظارت بر امور شرکت تععین کند تا او را از وضعیت شرکت و طرز عمل مدیران مطلع سازند. انتخاب بازرس یا بازرسان بدان معنا نیست که مدیران باید در هر حال زیرنظر او عمل کنند. در واقع ، قانونگذار اصل را بر اعتماد به مدیران شرکت قرار داده است و فرض می کند اعمال مدیران در جهت نفع شرکت است ، مگر آنکه خلاف آن ثابت شود. اثبات این خلاف که از نظارت . بازرس یا بازرسان شرکت معلوم می شود ، برای مدیران متضمن مسئولیت های جزایی و مدنی سنگینی خواهد بود.

سهام
در شرکت های سهامی، سرمایه شرکت به دو صورت ورقه سهام درمی آید و هر شخص ممکن است تعدادی از آن را داشته باشد. هر سهم میزان مشارکت و تعهدات و منافع دارنده آن را در شرکت معین می کند.
سهام از نظر شکل ظاهری به صورت ورقه های چاپی متحدالشکل و دارای شماره ترتیب و امضای حداقل دو نفر مطابق مقررات اساسنامه شرکت است . طراحی سهام به هر شکلی ممکن است ولی در هر حال باید حاوی موارد ذیل باشد :
– نام شرکت و شماره ثبت آن در دفتر ثبت شرکت ها
– مبلغ سرمایه ثبت شده و مقدار پرداخت شده آن ها
– تعیین نوع سهم
– مبلغ اسمی سهم و مقدار پرداخت شده آن
– تعداد سهامی که هر ورقه نماینده آن است.
سهام ممکن است به صورت بانام یا بی نام صادر شود. انتقال سهام بی نام با قبض و اقباض صورت می گیرد در حالی که در بانام ، انتقال دهنده بایستی آن را در دفتر ثبت سهام شرکت منعکس و امضا کند.
ممکن است برای برخی سهام طبق اساسنامه مزایایی در نظر گرفته شده باشد که به آن ها ” سهام ممتاز ” می گویند . سهام ممتاز ممکن است مطابق اساسنامه یا تصویب مجمع عمومی فوق العاده برقرار شود. تغییر امتیازات، تنها با موافقت اکثریت دارندگان اینگونه سهام میسر است.
مبلغ اسمی هر سهم در شرکت سهامی عام حداکثر ده هزار ریال و در سهامی خاص بدون محدودیت از نظر قانون و تابع مقررات شرکت است.
از آنجا که ممکن است شرکت در بدو تاسیس نیاز به تمام سرمایه ثبت شده خود نداشته باشد، لذا ممکن است بخشی از سهام نقداَ و بقیه ظرف حداکثر 5 سال پرداخت شود.
گرچه در شرکت های سهامی، خود سهم و سرمایه در تصمیم گیری ها مهم است، ولی ماده 3، تعداد سهامداران را حداقل 3 نفر معین نموده است، در عین حال از ماده 107 که اعضای هیات مدیره را در شرکت های سهامی عام حداقل 5 نفر و از میان سهامداران مقرر کرده است استباط می شود که حداقل مزبور در سهامی عام ، 5 نفر است. مقصود از نفر ، منحصر به شخص حقیقی نیست.

حقوق سهامداران
دارنده سهم دارای حقوق ذیل است :
– رای در مجامع عمومی
– انتقال سهم
– کسب اطلاع از امور شرکت
– دریافت سود
– حق تقدم در خرید سهام جدید
– سهیم شدن در اموال شرکت

 



:: بازدید از این مطلب : 320
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali


افزایش سرمایه شرکت

افزایش سرمایه شرکت عبارت است از افزایش اسمی میزان سرمایه ثبت شده شرکت یا به عبارت دیگر افزایش تعداد سهام منتشره توسط شرکتهای سهامی.

شرکت‌ها در مواقعی که احتیاج به نقدینگی برای فعالیت‌های جدید یا توسعه فعالیتهای قبلی دارند از یکی از مزایای حضور در بورس یعنی اقدام به افزایش سرمایه می‌نمایند. تامین مالی از طرق مختلفی چون آورده نقدی، استفاده از اندوخته‌های سنوات گذشته، صرف سهام و یا ترکیبی از موارد مذکور صورت می‌گیرد. اما شاید جالب باشد بدانیم که یک شرکت چگونه میزان سرمایه خود را و طی چه مراحلی افزایش می‌دهد. معمولا پس از پیشنهاد هیئت مدیره و ارائه طرح توجیهی و مشخص نمودن روش و محل سرمایه گذاری و میزان افزایش سرمایه، این افزایش به میزان مشخص به تصویب مجمع عمومی فوق العاده می‌رسد. سپس در اختیار هیئت مدیره قرار گرفته و این هیئت پس از طی مراحلی با جلب رضایت سازمان بورس اوراق بهادار اقدام به ثبت افزایش سرمایه می‌نماید. طی این نوشتار برآنیم که جزئیات دقیق تری برای یک افزایش سرمایه به همراه مستندات قانون تجارت و همچنین ذکر یک مثال ارائه نمائیم.

تغییر در سرمایه شرکت تنها در صلاحیت مجمع فوق العاده سهامداران شرکت می‌باشد. لازم به یادآوری است که این مجمع با حضور بیش از نصف سهام دارای حق رای و در نوبت دوم دعوت، با حضور بیش از یک سوم سهام به حد نصاب قانونی می‌رسد وهمچنین تصمیمات مجمع فوق العاده با اکثریت دو سوم آرا در جلسه رسمی معتبر است. (مواد ۸۳ و۸۴ و ۸۵ قانون تجارت جمهوری اسلامی ایران)

کاهش سرمایه شرکت

هم چنان که سرمایه ممکن است اضافه شود گاهی اتفاق می‌افتد که تقلیل پیدا می‌کند. کاهش سرمایه شرکت به دو صورت انجام می‌شود:

کاهش سرمایه شرکت
کاهش اختیاری سرمایه شرکت

در مواردی که شرکت به زودی موفق به انجام منظور خود نمی‌شود و بیش از مبلغ مورد احتیاج سرمایه در اختیار دارد، می‌تواند قسمتی از سرمایه خود را کاهش داده و به شرکاء مسترد دارد.

طبق ماده ۱۸۹ اصلاحی مجمع عمومی فوق العاده شرکت می‌تواند به پیشنهاد هیئت مدیره در مورد کاهش سرمایه به طور اختیاری اتخاذ تصمیم کند، مشروط بر اینکه در اثر کاهش به تساوی حقوق سهام لطمه‌ای وارد نشود و سرمایه شرکت از حداقل مبلغ مقرر کمتر نشود. یعنی در شرکت‌های سهامی از پنج میلیون ریال و در شرکت‌های سهامی خاص از یک میلیون ریال کمتر نباشد.

کاهش سرمایه به یکی از دو طریق ممکن است:

کاهش تعداد سهام که در اینصورت بعضی از شرکا قیمت اسمی سهم خود را دریافت و با رضایت از شرکت خارج می‌شوند.

کاهش مبلغ اسمی سهام مثلا سهام ده هزار ریالی به پنج هزار ریال تنزل و مازاد آن به صاحبان سهام مسترد می‌شود.

باید متوجه بود که خرید سهام شرکت توسط‌‌ همان شرکت ممنوع است زیرا در این صورت سرمایه شرکت تقلیل پیدا می‌کند بدون اینکه کاهش سرمایه آگهی شود.

کاهش اجباری سرمایه شرکت

اگر تقلیل سرمایه در اثر برداشت نباشد بلکه زیان‌های وارده به قدری باشد که نصف سرمایه شرکت از میان برود، در این صورت قانون هیئت مدیره شرکت را موظف نموده که مجمع عمومی را دعوت نمایند تا نسبت به بقاء یا انحلال شرکت تصمیم بگیرند. البته مجمع عمومی تصمیم به انتشار سهام جدید و یا کاهش سرمایه و یا انحلال شرکت خواهد گرفت. این تصمیم را در هر حال مدیران شرکت مطابق مقررات قانون به اطلاع مرجع ثبت شرکت‌ها خواهند رسانید. هرگاه مجمع عمومی فوق العاده رأی به انحلال شرکت ندهد باید در‌‌ همان جلسه با رعایت مقرراتی که برای ثبت شرکت لازم است سرمایه شرکت را به مبلغ سرمایه موجود کاهش دهند مشروط بر اینکه از میزان حداقلی که برای شرکت‌های سهامی تعیین شده کمتر نباشد.

افزایش و



:: بازدید از این مطلب : 306
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali


انتقال مصدر باب افتعال از ریشه «نقل» به معنای از جای به جای دیگر رفتن، جابه‎جا شدن و ….آمده است. در فقه با جابه‎جا شدن مالکیت یک مال از کسی به دیگری است. به حق شریک در شرکت سهامی، سهم گفته می‎شود و ورقه‎ای که نشان‎دهنده‎ی این حق است ورقه سهم نامیده می‎شود.

سهام جمع سهم است و در حقوق تجارت سندی است که حاکی از مالکیت سهم معین در شرکت سهامی است. شرکت سهامی شرکتی است که حداقل از سه نفر تشکیل و در آن سرمایه به سهام مساوی تقسیم می‎شود و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آنها است.

انتقال سهام در شرکتهای سهامی

چون در شرکتهای سهامی، سرمایه‎ی شرکت وثیقه‎ی طلبِ طلبکاران است و شخصیت شرکا در آن اهمیت ندارد بنابراین نقل و انتقال سهم در آن آزادانه است یعنی شریک می‎تواند در مواقع لزوم، با انتقال سهمش از شرکت خارج شود. درخصوص مقررات انتقال سهام، بین شرکتهای سهامی عام و خاص تفاوت وجود دارد.

محدودیت نقل و انتقال سهام در شرکتهای سهامی عام

در شرکتهای سهامی عام صاحب سهم در انتقال سهم آزادی کامل دارد و حتی در اساسنامه شرکت نیز نمی‎توان خلاف آن را مقرر نمود. برابر ماده‎ی۴۱ ل.ق:

«در شركتهاي سهامي عام نقل و انتقال سهام نمي‎تواند مشروط به موافقت مديران شركت يا مجامع عمومي صاحبان سهام بشود.»

درخصوص ماده فوق باید دانست که این ماده جنبه‎ی امری دارد و شرکا نمی‎توانند برخلاف آن توافق نمایند.

محدودیت نقل و انتقال سهام در شرکتهای سهامی خاص

در شرکتهای سهامی خاص آزادی انتقال سهم مورد قبول قرار گرفته است اما مجمع عمومی یا مدیران شرکت می‎توانند این آزادی را محدود نمایند و شروطی را برای انتقال سهام قرار دهند. این امر از مفهوم مخالف ماده ۴۱ ل.ق استنباط می‎شود. از سوی دیگر در شرکت سهامی خاص تعداد شرکا کم است و شرکا حق دارند از ورود اشخاص بیگانه به شرکت جلوگیری کنند تا شرکت حالت خانوادگی یا حرفه‌ای خود را حفظ کند. بنابراین اگر در اساسنامه‎ی شرکت سهامی خاص، شرطی مبنی بر منوط کردن انتقال سهام به تصمیم مجمع عمومی یا هیأت‎مدیره وجود نداشته باشد؛ نقل و انتقال سهام کاملاً آزاد است.

در مواقعی که یکی از شرکای شرکت سهامی خاص خواهان انتقال سهام خود به شخص دیگر و خروج از شرکت باشد اما شرکت این اجازه را به او ندهد؛ شرکت بایستی سهم شریک خواهان خروج را بازخرید کند و سرمایه خود را به میزان سهم این شریک کاهش دهد. به عبارت دیگر تا میزان مبلغ سهام شریک از میزان سرمایه کم می‎گردد و در اختیار شریک خواهان خروج قرار داده می‎شود و سپس سهام او باطل می‎گردد. شرکت نیز نمی‎تواند چنین سهامی را نگه دارد چراکه این کار به‎منزله خرید سهام توسط خود شرکت است که ممنوع است. البته باید توجه داشته که کاهش سرمایه از طریق بازخرید سهام در زمانی که شرکت اوراق قرضه قابل تعویض با سهام را منتشر نموده است امکان‎پذیر نیست. برابر ماده ۶۵ل.ق:

«از تاريخ تصميم مجمع عمومي مذكور در ماده ۶۱ تا انقضاي موعد يا مواعد اوراق قرضه شركت نمي‎تواند …. سرمايه خود را …. از طريق بازخريد سهام كاهش دهد….»

چگونگی انتقال سهام

نقل و انتقال سهام مستلزم تنظیم سند رسمی نیست اما در مقررات قانونی تشریفاتی برای انتقال سهام بانام قرار داده شده است. درصورتی که این تشریفات در هنگام انتقال سهام رعایت نگردد؛ چنین انتقالی از نظر شرکت و اشخاص ثالث معتبر نیست. باید دانست که خرید و فروش سهام شرکت سهامی در بورس اوراق بهادار توسط کارگزاران بورس انجام می‎شود. هر شخص حقیقی یا حقوقی می‎تواند خریدار سهم شرکت سهامی باشد.

انتقال سهام بانام

انتقال سهام بانام بايد در دفتر ثبتِ سهام شركت به ثبت برسد و انتقال‎دهنده يا وكيل يا نماينده‎ی قانوني او بايد این انتقال را در دفتر مزبور امضا كند. در موردي كه تمام مبلغ اسمي سهم پرداخت نشده است نشاني كامل انتقال‎گيرنده نيز در دفتر ثبت سهام شركت قيد و به امضاي انتقال‎گيرنده يا وكيل يا نماينده قانوني او رسيده و از نظر اجراي تعهدات ناشي از نقل و انتقال سهم معتبر خواهد بود. بنابراین انتقال‎گیرنده مسئول پرداخت بقیه مبلغ اسمی سهام خواهد بود و انتقال‎دهنده مسئولیتی ندارد. هرگونه تغيير اقامتگاه نيز بايد به همان ترتيب به ثبت رسيده و امضا شود. هر انتقالي كه بدون رعايت شرايط فوق انجام گیرد از نظر شركت و اشخاص ثالث فاقد اعتبار است.(ماده ۴۰ ل.ق)

انتقال سهام بی‎نام

سهام بي‎نام به‎صورت سند در وجه حامل تنظيم می‎‎شود و مالک این‎گونه سهام شخصی است که آن را در اختیار دارد. نقل و انتقال سهام بی‎نام با قبض و اقباض انجام می‎شود و نیاز به انجام تشریفات به‎خصوصی ندارد. (ماده۳۹ ل.ق) برابر ماده۳۰ ل.ق نقل و انتقال گواهینامه موقت سهم نیز پس از پرداخت تمامی مبلغ اسمی سهم، با قبض و اقباض انجام می‎گیرد.

سهام غیرقابل انتقال

مديران بايد تعداد سهامي را كه اساسنامه شركت مقرر كرده است دارا باشند. اين تعداد سهام نبايد از تعداد سهامي كه بموجب اساسنامه جهت دادن راي در مجامع عمومي لازم است كمتر باشد. اين سهام براي تضمين خساراتي است كه ممكن است از تقصيرات مديران منفرداً يا مشتركاً بر شركت وارد شود. سهام مذكور بانام است و قابل انتقال نيست و تا زمانیكه مديري مفاصاحساب دوره تصدي خود در شركت را دريافت ننموده است سهام مذكور در صندوق شركت بعنوان وثيقه باقي خواهد ماند. (ماده۱۱۴ ل.ق)

اگر یکی از مدیران بخواهد قبل از تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان دوره مالی، کلیه سهام خود را به دیگری انتقال دهد، می‎بایست از او سلب سِمَت شده باشد. بنابراین در این حالت، مدیر باید از مدیریت استعفا دهد و جانشین او برابر مواد۱۱۲ و ۱۱۳ ل.ق از سوی هیأت‎مدیره یا مجمع عمومی عادی انتخاب می‎گردد.

انتقال سهام به شرکت

برابر ماده۱۹۸ ل.ق خرید سهام یک شرکت توسط همان شرکت ممنوع است. تفاوتی نمی‎کند که این انتقال مستقیماً توسط شرکت صورت گیرد یا از طریق شخص ثالث و به حساب شرکت. البته باید دانست که خرید سهام شرکت مادر بوسیله شرکتهای وابسته که شخصیت حقوقی مستقلی دارند صحیح است. از سوی دیگر خرید سهام توسط شرکت برای استهلاک سهام بدون اشکال است چراکه در استهلاک سهام سرمایه تغییری نمی‎کند بلکه ارزش سهام مستهلک‎شده از اندوخته‎های اختیاری یا سود قابل تقسیم پرداخت می‎شود.

اجاره سهام شرکت

درخصوص امکان اجاره دادن سهام شرکت، اکثریت قضات دادگاههای حقوقی۲ تهران در تاریخ ۱۶/۷/۱۳۶۶ چنین اظهارنظر کردند: نظر به اینکه حق صاحب سهم در شرکت، حق دینی است نه عینی و حقوق دینی قابل واگذاری نیستند. از سوی دیگر شرایط اساسی صحت معامله و ارکان عقد اجاره با توجه به ماده ۱۹۰ قانون مدنی و نیز بنا به تعریف قانونی اجاره از حیث مشخص بودن موضوع معامله و امکان استیفای منفعت و قدرت بر تسلیم در اجاره سهام، مصداق ندارد علی‎هذا سهم‎الشرکه قابل اجاره دادن نیست. بنابراین با توجه به نظر فوق‎الذکر نمی‎توان اجاره سهام شرکت را صحیح دانست.

رهن دادن سهام

قانون مدنی در ماده۷۷۱ درخصوص رهن مقرر می‎دارد:

«رهن عقدي است كه به موجب آن مديون مالي را براي وثيقه به داين مي‎دهد. رهن‎دهنده را راهن و طرف ديگر را مرتهن مي‎گويند.»

ورقه سهم مال منقولی است که قابل معامله می‎باشد و درصورت به رهن گذاشتن سهام بی‎نام بایستی این سهم به قبض مرتهن داده شود (ماده ۷۷۲ قانون مدنی) و در رهن سهام بانام می‎بایست مراتب در دفتر سهام شرکت ثبت گردد والا چنین انتقالی از نظر شرکت و اشخاص ثالث بی‎اعتبار خواهد بود.

انتقال قهری سهام

انتقال قهری عبارت است از انتقال اموال به دیگری بنا به سببی که ناشی از اراده و توافق طرفین نباشد مانند فوت شخص که موجب انتقال قهری اموال متوفی به ورثه می‎گردد. بنابراین ورثه شخص سهامدار پس از فوت او به قائم‎مقامی از متوفی، جزو سهامداران شرکت می‎شوند و دارای همان حقوقی که متوفی در شرکت داشت، مانند حق دادن رأی و حق دریافت سود، می‎باشند.



:: بازدید از این مطلب : 307
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali


برای کسب اطلاعات لازم درباره نحوه ثبت شرکت در باغ ملک تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. شهرستان باغ ملک در شرق استان خوزستان قرار دارد که با شهرستان های رامهرمز، ایذه و هفتکل هم مرز است. مهم ترین پوشش گیاهی این شهرستان بلوط و افرا است و همچنین گیاهانی در این منطقه می رویند که کاربرد دارویی و صنعتی دارند. این شهرستان جمعیتی بیش از 100000 نفر جمعیت دارد.

مزایای ثبت شرکت در باغ ملک
امکان افتتاح حساب بانکی تجاری
شخص تنها در صورتی می تواند یک حساب تجاری افتتاح کند که مدارک مربوط به ثبت شرکت را ارائه دهد. حساب تجاری سرمایه ارزشمندی برای شرکت به شمار می رود زیرا وقتی به مشتریتان این حساب را می دهید، مشتری نگاه حرفه ای به شما و فعالیتتان دارد. همچنین با داشتن حسابی تجاری می توانید فعالیت شرکت را از فعالیت های شخصی خود تفکیک کنید.

برخورداری از وام و منابع مالی
زمانی که شما قصد اخذ وام را دارید باید مدارکی ارائه کنید که ثابت کند شما یک شرکت به ثبت رسیده هستید زیرا این امر باعث جلب اعتماد بانک و دیگر سرمایه گذاران می شود. همچنین سرمایه گذاری در یک شرکت ثبت شده برای مشتریان بسیار ساده تر است تا اینکه با یک شخص حقیقی وارد معامله شوند. به ثبت رساندن شرکت به دلیل ایجاد دسترسی بیشتر و بهتر به منابع مالی و سرمایه باعث توسعه و پیشرفت بیشتر شرکت می شود و می توانید با استفاده از منابع مالی گوناگون بدهی های مالیتان را می توانید تامین کنید.

ثبت شرکت در باغ ملک

کسب اعتماد
مشتریان، خریداران و کسانی که برای اولین بار با آن ها قصد انجام معامله تجاری را دارید، نیازمند این هستند که قانونی بودن شرکت و فعالیت شما برای آن ها ثابت شود تا به تجارت شما اعتماد کنند. زیرا با به ثبت نرسیدن شرکت فعالیت تجاری شما برای این نوع مشتری ها مورد شک و شبهه قرار می گیرد. ثبت شرکت به نوعی وظیفه شفاف سازی عملکرد و هویت شرکت را بر عهده دارد و فعالیتی که هویت آن آشکار باشد به راحتی باعث جلب اعتماد مشتری می شود.

امکان انجام معاملات سودمند
تخفیف های ویژه ای در معامله با فروشندگان برای شرکت های به ثبت رسیده در نظر گرفته شده است که این تخفیف ها شامل شرکت های ثبت نشده و فعالیت های بی هویت نمی شود. شما با ارائه مدارک فعالیت تجاری خود به فروشندگان می توانید از نرخ های مناسبی تری نسبت به سایر فعالیت های به ثبت نرسیده برخوردار شوید. همچنین یکی از شرایط انجام معامله با دولت، ثبتی بودن شرکت است.

امکان سفر های تجاری به دیگر کشور ها
ثبت شرکت باعث می شود شما به راحتی موفق به اخذ ویزای سایر کشور ها شوید. دلیل آن نیز این است که همه دولت ها از سرمایه گذاران خارجی که قصد شروع فعالیت تجاری در کشورشان را دارند استقبال می کنند چرا که این امر باعث ارز آوری به کشورشان می شود.

قالب های ثبت شرکت در باغ ملک
شرکت سهامی عام
شرکت سهامی خاص
شرکت با مسئولیت محدود
شرکت تضامنی
شرکت نسبی
شرکت مختلط سهامی
شرکت مختلط غیر سهامی
شرکت تعاونی
ثبت شرکت سهامی خاص در باغ ملک
شرکت سهامی خاص، نوعی شرکت بازرگانی است حتی اگر در آن امور بازرگانی انجام نشود. برای تشکیل چنین شرکتی حداقل به 3 نفر نیاز است که دو نفر به عنوان اعضا هیات مدیره و یک نفر نیز به عنوان سهامدار است. همچنین دو نفر دیگر نیز به عنوان بازرس شرکت انتخاب می شوند (انتخاب بازرس در شرکت سهامی خاص الزامی است). تمامی سرمایه به وسیله موسسان شرکت تامین می شود. حداقل سرمایه شرکت سهامی خاص یک میلیون ریال است که به بخش های کوچکی به نام سهام تقسیم می شود. حداقل 35% از سرمایه اولیه باید به صورت غیر قابل برداشت در حساب شرکت در حال تاسیس سپرده گذاری شود.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی خاص در باغ ملک
ارائه دو نسخه از اساسنامه شرکت سهامی خاص که به وسیله همه سهامداران به امضا رسیده باشد.
ارائه دو نسخه از اظهار نامه که توسط سهامداران، بازرسان و اعضا هیات مدیره و مدیران شرکت امضا شده باشد.
ارائه دو نسخه از صورت جلسه مجمع عمومی موسسین
ارائه دو نسخه از صورت جلسه اعضا هیات مدیره
ارائه کپی شناسنامه و کارت ملی سهامداران، بازرسان، اعضای هیات مدیره شرکت
ارائه گواهی پرداخت حداقل 35% از سرمایه شرکت به حساب شرکت در حال تاسیس
اخذ مجوز در صورتی که موضوع فعالیت شرکت نیاز به مجوز داشته باشد.
ارائه تاییدیه پرداخت هزینه حق الثبت
ارائه گواهی عدم سوء پیشینه سهامداران، اعضا هیات مدیره، مدیران و بازرسان شرکت
اگر سهامدار خارجی در بین سهامداران باشد ارائه پاسپورت الزامی است.
ثبت شرکت با مسئولیت محدود در باغ ملک
شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که برای انجام امور تجاری تشکیل می شود. این شرکت را می توان با حداقل 2 نفر تشکیل داد. حداقل سرمایه اولیه برای تشکیل چنین شرکتی یک میلیون ریال است که این سرمایه به سهام تقسیم نمی شود و به صورت سهم الشرکه باقی می ماند. تمامی شرکا به میزان سرمایه ای که به شرکت آورده اند در برابر تعهدات و قروض شرکت مسئول خواهند بود.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود در باغ ملک
ارائه دو نسخه از شرکت نامه که به وسیله شرکا امضا شده باشد.
ارائه دو نسخه از تقاضا نامه شرکت با مسئولیت محدود
ارائه دو جلد از اساسنامه شرکت
ارائه دو نسخه از صورت جلسه مجمع عمومی موسسان
ارائه دو نسخه از صورت جلسه اعضا هیات مدیره
ارائه کپی شناسنامه و کارت ملی شرکا و اعضا هیات مدیره و مدیران شرکت
ارائه گواهی عدم سوء پیشینه اعضا هیات مدیره و مدیران
ارائه وکالتنامه اگر وکیل امور مربوط به ثبت شرکت را انجام می دهد.
ارائه مجوز در صورت نیاز



:: بازدید از این مطلب : 287
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali


 




ماده واحده – شرکت های خارجی که در کشور محل ثبت خود شرکت قانونی شناخته می شوند، مشروط به عمل متقابل از سوی کشور متبوع می توانند در زمینه هایی که توسط دولت جمهوری اسلامی ایران تعیین می شود در چهارچوب قوانین و مقررات کشور به ثبت شعبه یا نمایندگی خود اقدام نمایند.
تبصره – آئین نامه اجرائی این قانون بنا به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارائی با هماهنگی سایر مراجع ذیربط به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.



:: بازدید از این مطلب : 318
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

 
قوانین و مقررات ثبت شرکت ها و خدمات

قوانین و مقررات ثبت شرکت
در صورت تمایل، با تماس مجموعه ثبت می توانید با مهمترین مجموعه قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران در حوزه ثبت شرکت، خدمات مالی مالیاتی بیمه ای و بازرگانی آشنایی لازم را پیدا نمائید.

قانون مدنی
قوانین و مقررات تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی
قوانین و مقررات ثبت‌ شرکت‌ ها و مالکیت‌ های‌ صنعتی‌ و معنوی‌ در مناطق‌ آزاد تجاری‌ ـ صنعتی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ مصوب ۱۳۷۴
قانون‌ ممنوعیت‌ به‌ کارگیری‌ اسامی‌، عناوین‌ و اصطلاحات‌ بیگانه‌
آیین نامه اجرایی قانون اجازه ثبت شعبه یا نمایندگی شرکتهای خارجی
قوانین و مقررات اجازه‌ ثبت‌ شعبه یا نمایندگی شرکت های خارجی مصوب ۱۳۷۶/۸/۲۱
نظر به مواد ۵۸۴ و ۵۸۵ قانون تجارت مصوب ۱۳ اردیبهشت ۱۳۱۱ مقررمیدارد
آئین نامه مربوط به روش های نگهداری دفاتر واسناد ومدارک
آئین نامه ” مقررات راجع به پلمب دفاتر تجارتی ” شماره ۶۵۶۶ – ۱۳۱۱/۳/۱۱
آیین‌ نامه‌ دفتر ثبت‌ تجارتی‌ مصوب‌ – فروردین‌ ۱۳۲۵
اصلاحیه طرح اصلاحی آئین‌نامه ثبت شرکتها مصوب۱۳۴۰
نظامنامه‌ راجع‌ به‌ مواد ۱۹۶ و ۱۹۷ و ۱۹۹ قانون‌ تجارت‌
نظامنامه‌ اجرای قانون‌ ثبت‌ شرکتها مصوب‌ خرداد ۱۳۱۰ با اصلاحات‌ بعدی‌
قانون تجارت
قوانین و مقررات اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه و اجرا سیاست های کلی اصل ۴۴(مربوط به وزارت تعاون )
قوانین استفاده از خدمات ثبت

خدمات ارائه شده در حوزه ثبت شرکت ها نوعا به صورت ارسال کالا نمی باشد. لذا با توجه به نوع خدمات مورد نیاز، می توانید به وبسایت مراجعه، اطلاعات بیشتر را مطالعه نموده و یا طی تماس تلفنی با کارشناسان ثبت، در مورد خدمات مورد نیازتان اطلاعات کسب نمائید. ثبت همواره جشنواره های فروش خدماتی را در بستر اینترنت ارائه می کند. لذا برای استفاده از این خدمات، می توانید پس از کسب مشاوره، بصورت آنلاین درخواست خود را ثبت نمائید تا از پیشنهادهای تخفیفی ثبت نیز بهره مند شوید.

توجه داشته باشید که خدمات ثبت شرکت از جنس تحویل کالا نمی باشد و هزینه هایی بابت امور اداری نظیر ابطال تمبر، خرید اسناد، تحویل مدارک، وکلا و امثال به محض ثبت درخواست و پرداخت مالی شما انجام می گیرد. لذا امکان مرجوعی خدمات بسته به مراحل پیشرفت کارها در شاخه های مختلف، تا حدی متغیر می باشد. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در این مورد، حتما با مشاور خود مشورت نمائید و سپس اقدام به ثبت درخواست خود نمائید. چرا که تسویه کامل قبل از شروع به کار (به دلیل پرداخت هزینه های جاری کار شما) الزامی می باشد. رضایت شما مشتریان گرامی، همواره یکی از دغدغه های اصلی و مهم برای ما می باشد.

توجه داشته باشید که نوع ارائه خدمات در حوزه ثبت شرکت ها، بصورت حضوری بوده تا وکلای ما پس از احراز هویت بتوانند سایر امور را انجام دهند. بنابراین تحویل کالا در این مقال موجود نمی باشد. در صورتیکه هویت خدمات درخواستی شما طوری باشد که امکان ارجاع به ادارات در مناطق جغرافیایی سکونت شما میسر باشد، این روش جایگزین نیز می تواند مورد استفاده باشد.

 



:: بازدید از این مطلب : 322
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali


انجام امور ثبتی توسط موسسات ثبت شرکت
هدف از ثبت اینگونه موسسات ثبتی ارائه خدمات بهتر و آسان به مشتریان است. زیرا پس از کسب تجربه های لازم در این زمینه توانستیم نیازها و راه های سهولت انجام امور را بدست آوریم. با توجه به نیازهای روز دنیا و اقتصاد، هر روز به متقاضیان امور ثبتی افزوده می شود و اگر قرار باشد هر کسی خود به تنهایی جهت رفع نیاز و انجام امور ثبتی خود به ادارات ذی صلاح مراجعه کند، هر روز تعداد انبوهی از مردم باید به این سازمانها هجوم آورند و متاسفانه این سازمانها قادر به افزایش نیروی منابع انسانی خود نسبت به تعداد افراد نمی باشند در نتیجه هر متقاضی زمان زیادی را باید صرف ماندن در نوبت و رسیدگی به امور خود سپری کند و پس از رسیدن به نوبت خود متوجه نقص در مدارک می شود و باید برای رفع نقص پرونده خود مجددا اقدام کند.


یکی دیگر از نکاتی که لازم به ذکر است اطلاع رسانی موسسات ثبتی بر اساس نوع نیاز مشتریان است. امور ثبتی یک شرکت فقط تا مرحله گرفتن شماره ثبت نمی باشد و پس از این مرحله برای بقاء شرکت و عدم وقوع مشکلات، لازم است در وقت های مقرر بتوان بالاترین اطلاعات را در اختیار مشتریان قرار داد. مانند: هر سال تمدید اعضاء، گرفتن پلمپ دفاتر، تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر و ….. با توجه به، بروز رسانی اطلاعات ادارات مربوطه مهم ترین اخبار ابتدا به موسسات ثبتی ابلاغ می شود و این اخبار قابل دسترسی برای عموم مردم نمی باشد و عدم آگاهی مشتریان می تواند زمان و هزینه زیادی را به همراه داشته باشد.
نکته دیگری که بسیار حائز اهمیت می باشد بایگانی مدارک مشتریان از قبیل کلیه مدارک ثبتی و هویتی در این موسسات است و در صورتی که مشتری به هر دلیلی دسترسی به مدارک مربوطه نداشته باشد با اطمینان خاطر مسئله را با مشاور خود در میان گذاشته و یک نسخه از آن را به راحتی می تواند دریافت کند.
البته موسسات هم وظیفه قابل توجهی نسبت به مدارک داشته اند و امین بودن موسسات بسیار حائز اهمیت می باشد. برای مثال شخصی می خواهد اختراع خود را ثبت کند، باید این اطمینان را داشته باشد که سوء استفاده ای از اختراع او نمی شود. زیرا با رشد قارچ گونه شرکتهای ثبتی و عدم آشنایی به اجرای قوانین و منحل شدن در زمان کوتاه حس اعتماد در مشتریان کمتر شده، پس موسسه ای قابل اعتماد خواهد بود که در چهار فصل سال با سوابق درخشان در عرصه حضور داشته باشد.
یکی دیگر از فواید مراجعه مشتریان به موسسات ثبتی عدم مراجعه جمعی اعضاء هیئت مدیره به اداره ثبت می باشد که اینگونه موسسات وکیل کلیه اعضاء شده و بعد از توافق نظر کلیه افراد، نتیجه قطعی را اجرا می کند. این موسسات برای کمک به مشتریان، کارشناسان مجرب و با سابقه خود را به محل شرکت مربوطه به طور رایگان اعزام می کند.
با توجه به مسائلی که ذکر شد مشتریان عزیز می توانند برای جلوگیری از هرگونه مشکلات در امور ثبتی خود و تکیه به موسسات حقوقی تنها با در دست داشتن مدارک لازم به این موسسات مراجعه نمایند و کلیه امور ثبتی خود را با خاطری آسوده و با کمترین زمان انجام دهند.



:: بازدید از این مطلب : 368
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali


نکات مهم مجوزهای ثبت که باید بدانید
بسیاری از فعالیت های تجاری و غیر تجاری برای انجام شدن نیاز به دریافت مجوز دارند و نکته قابل ذکر این است که مجوزهای مرتبط با هر فعالیتی باید از سازمان مربوطه دریافت شود و بسیاری از اشخاص اطلاعات کافی در این زمینه ندارند و نمی دانند زمان ثبت شرکت مجوز مرتبط با خدمات خود را باید چه زمانی درخواست کنند؟ بنابراین در این مقاله چند نکته در ارتباط با مجوز های ثبت مانند جواز تاسیس، جواز کسب و پروانه بهره برداری بیان می کنیم.

نکات مهم مجوزهای ثبت
دسته بندی های شرکت
شرکت ها برای انجام اهداف از پیش تعیین شده و انواع فعالیت های تجاری و غیر تجاری تشکیل می شوند. طبق موضوع هر شرکت می توان آن را به سه دسته مختلف طبقه بندی کرد:
•موضوع عایی که نیازی به اخذ مجوز ندارند.
•فعالیت های دولتی، حاکمیتی و ممنوعه
•موضوعاتی که برای کسب و کار باید ابتدا مجوز مرتبط را از سازمان ذیربط دریافت کنند.
تعریف واحد صنفی
واحد های صنفی در بخش های مختلفی با توجه به نوع کارکردشان قرار دارد و هر شخص حقیقی و حقوقی در یکی از این شاخه ها فعالیت و کسب و کار خود را راه اندازی می کند.
•تولیدی
•تبدیل
•خرید
•فروش
•توزیع
•خدمات
فعالیت هایی که نیاز به اخذ مجوز دارند و بدون دریافت آن نمی توان فعالیت تجاری و یا غیرتجاری را راه اندازی کرد عبارتند از:
۱٫موضوع فعالیت بورسی و نهادهای مالی جدید
۲٫موضوع فعالیت زیر مجموعه ی خصوصی سازی
۳٫موضوع فعالیت مربوط به امور بیمه ای
۴٫موضوعات مرتبط با شرکت های تعاونی
۵٫موضوعات فعالیت مربوط به امور فرهنگی و هنری و خبری و تبلیغاتی
۶٫موضوعات فعالیت مربوط به امور پولی و بانکی
۷٫موضوع فعالیت مربوط به امور قرآنی و مذهبی و حج و زیارت
۸٫موضوعات فعالیت علمی،آموزشی وپژوهشی
۹٫موضوعات فعالیت مربوط به سازمان بهزیستی
۱۰٫موضوعات فعالیت مرتبط با جامعه ی حسابداران رسمی
۱۱٫موضوعات فعالیت نظامی و نیروهای مسلح
۱۲٫موضوع فعالیت مربوط به فعالیت ترجمه ی رسمی
۱۳٫موضوع فعالیت مربوط به حوزه ی نفت و گاز
۱۴٫موضوع فعالیت مرتبط با اتاق بازرگانی
۱۵٫موضوعات فعالیت مرتبط با وزارت کشور و نیروی انتظامی و شورای شهر
۱۶٫موضوعات فعالیت مربوط به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری
۱۷٫موضوعات فعالیت مربوط به حمل و نقل کالا و مسافر
جواز تاسیس
جواز تاسیس از مدارکی است که بسیاری از صاحبان کسب و کارهای کوچک و بزرگ باید قبل از انجام هر کاری ابتدا آن را تقاضا و دریافت کرده باشند؛ در واقع مهمترین و پرمتقاضی ترین مجوز کسب و کار تولیدی جواز تاسیس است.
جواز تاسیس نقش مهم و پر رنگی را در اشتغال و تولیدات داخلی ایفا می کند.
جواز کسب
جواز کسب مدرکی است که برای فعالیت های صنفی صادر می شود و بدون داشتن جواز کسب فعالیت شرکت غیر قانونی خواهد بود. با توجه به اینکه بسیاری از جمعیت ایران را جوانان تشکیل می دهند و نرخ اشتغال بیکاری در کشور به صورت تصاعدی رو به افزایش است. دانشجویان و جوانان بعد از فارغ التحصیلی شروع به راه اندازی یک کسب و کار هر چند کوچک می کنند که لازمه آن دریافت پروانه کسب می باشد.
این جواز برای اشتغال های کوچک و آزاد یا شرکت های تجاری که در زمینه های ذکر شده فعالیت می کنند لازم و اجباری تعریف شده است و قبل از هر اقدامی باید از سازمان دریافت شود.
برای دریافت جواز تاسیس باید ابتدا به صورت کتبی درخواست صدور جواز و یا پروانه کسب ارائه دهید توسط سیستم درخواست ثبت شده و از طریق کارشناسی و کمیسیون های بازرسی اتحادیه مورد بررسی قرار می گیرد. چنانچه رئیس اتحادیه حضور نداشته باشد نائب رئیس اتحادیه وظایف وی را بر عهده دارد. بعد از تائید درخواست نهایتا جواز کسب (پروانه کسب ) صادر و به متقاضی تحویل داده می شود.
شرایط دریافت جواز کسب
برای دریافت پروانه کسب باید شرایط زیر را طبق قوانین رعایت نمایید.
۱٫حداقل سن خانم ها برای دریافت پروانه کسب ۱۸ سال تمام در نظر گرفته شده است.
۲٫متقاضی باید دارای تابعیت ایرانی باشد.
۳٫چنانچه شخص تابعیت غیرایرانی و از اتباع خارجی باشد باید از وزارت امور اجتماعی پروانه کار و از وزارت کشور پروانه اقامت دریافت کند.
۴٫ارائه سند مالکیت از محل شرکت و اجاره نامه رسمی و عادی الزامی است.
۵٫داشتن گواهی پایان خدمت برای متقاضیان آقا الزامی است.
مدارک مورد نیاز برای اخذ جواز کسب
۱-ارائه ۱۲ قطعه عکس پرسنلی جدید
۲-ارائه دو برگ کپی شناسنامه عکس دار
نکته در صورت درخواست اتباع خارجی برای دریافت پروانه کسب باید از گذر نامه خود ۲ نسخه کپی معتبر ارائه کنند.
۳-ارائه گواهی عدم سوء پیشینه معتبر که به تازگی دریافت شده باشد یعنی گواهی که برای یکسال قبل باشد را نمی توان ارائه داد و باید مجددا نسبت به دریافت آن اقدام کرد.
۴-ارائه آخرین مدرک تحصیلی یا حداقل گواهی پایان تحصیلات ابتدائی یا سواد خواندن و نوشتن
۵-ارائه پایان کار تجاری اداری و یا کارگاهی محل واحد صنفی. یا ارائه گواهی شهرداری مبنی بر بلامانع بودن صدور پروانه کسب
۶-موافقت اداره نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی



:: بازدید از این مطلب : 484
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali


لیست طبقات علامت تجاری
ثبت شركت
تماس با کارشناس ثبت
مشاوره یا ثبت درخواست آنلاین
طبقه ١ – مواد شیمیائی مورد استفاده در صنایع علوم عكاسی و همچنین كشاورزی، باغبانی و جنگلبانی. رزینهای مصنوعی پردازش نشده. پلاستیكهای پردازش نشده.كودهای گیاهی. تركیبات اطفاء حریق. مواد آبكاری و جوشكاری فلزات. مواد شیمیائی برای نگهداری مواد غذائی. مواد دباغی. چسبهای صنعتی .

طبقه ٢- رنگ. روغن جلا. لاك. مواد ضد زنگ زدگی و جلوگیری كننده از فاسد شدن چوب. مواد رنگی. مواد تثبیت. رنگ رزین یا صمغهای خام طبیعی. فلزات به صورت پودر یا ورق برای نقاشان ساختمان، چاپگرها و هنرمندان.
طبقه ٣- تركیبات سفید كننده و سایر مواد مخصوص شستشوی لباس. مواد مخصوص تمیزكردن، براق كردن، لكه گیری و سائیدن. صابون. عطریات. روغن های اسانس. مواد آرایشی. لوسیونهای مو. گرد و خمیردندان .
طبقه٤- روغنها و گریسهای صنعتی. روان كننده ها. تركیبات گردگیری. مرطوب كردن و جذب رطوبت انواع سوخت ( شامل سوخت موتور) و مواد روشنائی انواع شمع و فتیله چراغ.
طبقه ٥- مواد داروئی و بیطاری. مواد بهداشتی برای مصارف پزشكی. مواد رژیمی برای مصارف پزشكی. غذای كودكان. انواع گچ شكسته بندی. لوازم زخم بندی. مواد پركردن دندان. موم دندان سازی. ضدعفونی كننده ها. مواد نابودكننده حشرات موذی. قارچ كش. مواد دفع نباتات هرز .
طبقه ٦- فلزات عادی و آلیاژهای آنها. مواد ساختمانی و فلزی. ساختمانهای فلزی قابل حمل. مواد فلزی. خطوط مجراهای فلزی.گاو صندوق. اجناس ساخته شده از فلزات عادی كه در طبقات دیگر ذكر نشده اند. سنگهای معدنی. فلزات .
طبقه ٧- انواع ماشین و ماشینهای افزار. انواع موتور (به استثنای موتور وسائط نقلیه زمینی). قفل و بست و حلقه های اتصال. قطعات ماشینها و قطعات انتقال قوه ( به غیر از اتصالات و اجزای انتقال قوه وسائط نقلیه زمینی). لوازم و ابزاركشاورزی ( به استثنای ابزارهای دستی). ماشین جوجه كشی .
طبقه ٨- انواع ابزار ولوازم دستی ( كه با دست كارمی كنند). سرویس كارد و قاشق و چنگال. سلاح كمری. تیغ.
طبقه ٩- اسباب و آلات علمی، دریانوردی، مساحی، عكاسی، سینمایی، بصری، وزن كردن، اندازه گیری، علامت دادن، كنترل و مراقبت (نظارت)، نجات و آموزش. اسباب و لوازم هدایت، قطع و وصل و تبدیل. ذخیره سازی، تنظیم یا كنترل جریان برق. آلات واسباب ضبط. ماشینهای فروش خودكار و مكانیسم دستگاههایی كه با سكه كار می كنند. صندوق های ثبت مبلغ دریافتی ماشینهای حساب. تجهیزات داده پردازی و رایانه ای دستگاه آتش نشانی .
طبقه ١٠- آلات وابزار جراحی، پزشكی، دندانسازی و بیطاری. اندام های مصنوعی دندان و چشم مصنوعی. اقلام ارتوپدی. مواد بخیه زنی .
طبقه ١١- دستگاههای روشنائی، حرارتی، مولد بخار، طبخ، خنك كردن، تهویه، تامین آب بهداشتی
طبقه ١٢- وسایط نقلیه. دستگاههای حمل و نقل زمینی، دریائی و هوائی .
طبقه ١٣- اسلحه گرم مهمات و انواع پرتابه ( از قبیل موشك خمپاره و غیره). مواد منفجره . مواد و وسایل آتش بازی
طبقه ١٤- فلزات گرانبها وآلیاژهای آنها و كالاهائی كه با فلزات گرانبها ساخته شده یا با آنها روكش شده اند و درسایر طبقات ذكر نشده اند. جواهرات. سنگهای گرانبها. اسباب و لوازم ساعت سازی و زمان سنجی .
طبقه ١٥- آلات موسیقی .
طبقه ١٦- كاغذ مقوا و كالاهای ساخته شده از آنها كه در طبقات دیگر ذكر نشده اند. مطاب چاپ نشده. مواد صحافی. عكس. نوشت افزار. چسب برای مصارف تحریری یا خانگی. لوازم نقاشی. قلم موی نقاشی. ماشین تحریر و لوازم . ملزومات دفتری ( به استثنای مبلمان). مواد آموزشی و تدریس ( به استثنای دستگاهها). مواد پلاستیكی برای بسته بندی ( كه در سایرطبقات ذكر نشده اند). حروف و كلیشه چاپ.
طبقه ١٧- لاستیك. كائوچو. صمغ. آزبست ( پنبه نسوز). میكا ( سنگ طلق) و كالاهای ساخته شده از این مواد كه در طبقات دیگر ذكر نشده اند. پلاستیك دارای شكل و قالب خاص برای استفاده در تولید سایر كالاها. مواد بسته بندی، درپوش گذاری، انسداد و عایق بندی لوله های قابل ارتجاع غیر فلزی .
طبقه ١٨- چرم و چرم مصنوعی و كالاهای ساخته شده از آنها كه در طبقات دیگر ذكر نشده اند. پوست حیوانات. چمدان. كیسه و كیف های مسافرتی. چتر. چترآفتابگیر و عصا. شلاق یراق و زین و برگ.
طبقه ١٩- مواد و مصالح ساختمانی ( غیر فلزی). لوله های غیر فلزی سخت و غیر قابل انعطاف برای استفاده درساختمان. آسفالت، قیر و قطران. ساختمانهای متحرك غیر فلزی. بناهای یادبود غیر فلزی .
طبقه ٢٠- مبلمان و اثاثیه. آئینه. قاب عكس. كالاهای ساخته شده از چوب، چوب پنبه، نی،حصیر، شاخ، استخوان، عاج، استخوان آرواره نهنگ، صدف كهربا، صدف مروارید، كف دریا و بدل كلی این مواد یا ساخته شده از پلاستیك ( كه در سایر طبقات ذكر نشده اند) .
طبقه ٢١- ظروف خانگی یا لوازم آشپزخانه ( كه از فلزات قیمتی ساخت یا روكش نشده اند). شانه و ابر و اسفنج. انواع برس و قلم مو ( به استثنای قلم موهای نقاشی ). مواد ساخت برس. لوازم نظافت و تمیزكاری. سیم ظرفشویی. شیشه كارشده یا نیمه كارشده ( به استثنای شیشه مورد استفاده در ساختمانها). شیشه آلات. اشیای ساخته شده از چینی و سفال كه در طبقات ذكر نشده اند.
طبقه ٢٢- طناب. ریسمان. تور. چادر. سایبان. برزن ( تارپولین ). بادبان وشراع. ریسه و گونی كه در طبقات دیگر ذكر نشده است. مواد لائی و لایه گذاری و پوشال ( به استثنای لاستیك و پلاستیك ). مواد خام لیفی برای نساجی.
طبقه ٢٣- انواع نخ و رشته برای مصارف پارچه بافی و نساجی .
طبقه ٢٤- محصولات نساجی و پارچه ای كه درطبقات دیگر ذكر نشده اند. انواع روتختی و رومیزی .
طبقه ٢٥- انواع لباس و پوشاك.پاپوش و پوشش سر.
طبقه ٢٦- انواع توری و قلاب دوزی. روبان بند (نوار). حاشیه وقیطان. دکمه قزن قفلی. سنجاق و سوزن ته گرد. گلهای مصنوعی .
طبقه ٢٧- انواع فرش.قالیچه. حصیر و زیرانداز. لینویوم و سایر كف پوشها. آویزهای دیواری ( غیر پارچه ای ).
طبقه ٢٨- انواع بازی و اسباب بازی. لوازم ورزشی و ژیمناستیك كه در طبقات دیگر ذكر نشده اند. تزئینات درخت كریسمس.
طبقه ٢٩- گوشت. گوشت ماهی. گوشت طیور وشكار. عصاره گوشت. سبزیجات ومیوه جات به صورت كنسرو، خشك شده و پخته شده. انواع ژله، مربا وكمپوت. تخم مرغ. شیر و محصولات لبنی. روغنها و چربیهای خوراكی .
طبقه ٣٠ – قهوه.چای.كاكائو. شكر. برنج. نشاسته. نشاسته كاساریا مانیوك ( تاپیوكا). نشاسته نخل خرما ( ساگو). بدل قهوه. آرد و فراورده های تهیه شده از غلات نان. نان شیرینی. شیرینی جات.شیرینی یخی. عسل ملاس یا شیره قند. مایه خمیر. گرد مخصوص شیرینی پزی یا پخت نان. نمك خردل. سركه. انواع سس (چاشنی ) ادویه جات. یخ .
طبقه ٣١- محصولات كشاورزی. باغداری و جنگلبانی و دانه هایی كه در طبقات دیگر ذكر نشده اند. حیوانات زنده. میوه و سبزیجات تازه. بذر گیاهان و گلهای طبیعی. غذای حیوانات. مالت ( جو سبز خشك شده ) .
طبقه٣٢- ماء الشعیر. آبهای معدنی و گازدار و سایر نوشیدنیهای غیر الكلی. آب میوه وشربتهای میوه ای. شربت و تركیبات مخصوص ساخت نوشابه.
طبقه ٣٣-محصولاتی دیگر …. .
طبقه ٣٤- تنباكو. لوازم تدخین. كبریت .
طبقه ٣٥- تبلیغات. مدیریت تجاری. امور اداری. تجارت. كارهای دفتری و اداری .
طبقه ٣٦- بیمه. امور مالی. امور پولی. امور مربوط به معاملات املاك و مستغلات .
طبقه ٣٧- ساختمان سازی. تعمیر و بازسازی. خدمات نصب
طبقه ٣٨- مخابرات از راه دور.
طبقه٣٩- حمل و نقل، بسته بندی و نگهداری كالاها. تهیه مقدمات و ترتیب دادن مسافرتها .
طبقه ٤٠- بهسازی و عمل آوری مواد.
طبقه ٤١- آموزش و پرورش. دوره های كارآموزی و تعلیمی. تفریح و سرگرمی. فعالیت های ورزشی و فرهنگی .
طبقه ٤٢- خدمات عملی و فن آوری و تحقیق و پژوهش و طراحی در این زمینه. خدمات تجزیه و تحلیل و تحقیقات صنعتی. طراحی و توسعه نرم افزار و سخت افزار رایانه ای. خدمات حقوقی .
طبقه ٤٣- خدمات عرضه اغذیه و نوشابه. تامین مسكن و محل اقامت موقت.
طبقه ٤٤- خدمات پزشكی. خدمات بیطاری. مراقبت های بهداشتی و زیبائی برای انسانها یا حیوانات. خدمات كشاورزی، باغداری و جنگلداری .
طبقه ٤٥- خدمات شخصی یا اجتماعی كه توسط دیگران برای رفع نیازهای افراد ارائه می شوند. خدمات امنیتی برای محافظت از افراد، اموال و دارائیها .



:: بازدید از این مطلب : 504
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

ثبت شرکت
ثبت شرکت
استعلام برند
استعلام برند
تنظیم صورتجلسه
تنظیم صورتجلسه
تغییرات شرکت
تغییرات شرکت
تنظیم صورتجلسه

- یکی از مهمترین چالشهای شرکتها و موسسات در ایران ، تنظیم صورتجلسات صحیح و منطبق با قوانین تجارت می باشد . از همه مهمتر هماهنگ بودن این صورتجلسات با آخرین بخشنامه هاست . برای تنظیم صورتجلسه در این سامانه اصلا نیازی به داشتن اطلاعات حقوقی ندارید . لازمه اش فقط و فقط پر کردن جاهای خالی با اطلاعات صحیحه. به همین راحتی

- ثبت آگهی صورتجلسات در اداره ثبت شرکتها دارای گردش اداری بسیار منظم و دقیق است ، کوچکترین مغایرت و کمبود در آن موجب عودت یا ابلاغ نقص میشود(هدر رفتن زمان و هزینه)، این سامانه به شما کمک میکند تا صورتجلسه خود را بدون هیچ خطای انسانی تنظیم نمایید .

- سامانه ای که پیش روی شماست نتیجه تلاش گروهی متشکل از وکلا، اساتید قانون تجارت و متخصصان برنامه نویسی می باشد.

- این سامانه منطبق بر قوانین جمهوری اسلامی ایران ،قانون تجارت و آخرین بخشنامه ها ی اداره کل ثبت شرکتهای کشور تولید و اجرا شده است .
ثبت شرکت مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل شده و هریک از شرکاء بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت است . در اسم شرکت باید عبارت (با مسئولیت محدود) قید شود و همچنین اسم شرکت نباید متضمن نام هیچ یک از شرکاء باشد و الا شریکی که اسم او در اسم شرکت قید شده و در مقابل اشخاص ثالث حکم شریک ضامن را در شرکت تضامنی خواهد داشت



:: بازدید از این مطلب : 355
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali


راهنمای بیمه و روابط کار شامل موارد زیر می شود که در ادامه به بررسی هریک می پردازیم

تعاریف / کلیات بیمه
1 – بیمه :
عقدی است که بموجب آن یک طرف تعهد می کند در ازاء دریافت وجه یا وجوهی از طرف دیگر، در صورت وقوع یا بروز حادثه ، خسارت وارده براو را جبران نموده یا وجه معینی بپردازد .

2 -بیمه گر :
به سازمانها و موسساتی که امر بیمه نمودن را بعهده دارند اطلاق میشود. در اینجا سازمان بیمه خدمات درمانی بیمه گر تلقی می گردد.

3 – بیمه گزار :
به اشخـاص ، سازمانها و موسساتی اطلاق می گردد که نسبت به بیمه نمودن خود ، اعضای تحت پوشش یا کارکنان اقدام می نمایند .

4 – بیمه نامه :
سندی است که در آن مشخصات بیمه گر، بیمه گزار و بیمه شده حدود وظائف و اختیارات آنها ، میزان حق بیمه در چارچوب شرایط عمومی و شرایط خاص مشخص می شود و دو طرف قرارداد آن را امضاء می کنند. این قرارداد در دونسخه تنظیم گردیده که پس از امضاء نهایی توسط طرفین ، یک نسخه آن به بیمه شده و نسخه دیگر در اختیار بیمه گر قرار می گیرد. (یک نسخه از بیمه نامه می باید در اختیار بیمه شده قرار گیرد).

5 -حق سرانه :
مبلغی است که بر مبنای خدمات مورد تعهد به مشمولین بیمه خدمات درمانی، برای

هر فرد در یکماه تعیین می گردد .

6 -فرانشیز :
قسمتی از هزینه درمان است که بر مبنای تعرفه مصوب، بیمه شده باید درزمان دریافت خدمات پرداخت نماید .

7 -سهم سازمان (در هزینه های درمانی) :
قسمتی از هزینه های درمان بیمه شده است که بر طبق قانون بیمه همگانی و برابر تعرفه مصوب در تعهد سازمان بیمه گر قرار می گیرد.

8 -خانواده :
به گروهی از افراد (حداقل دو نفر) گفته می شود که بین آنها روابط (زن و شوهری) یا (پدر، مادر، فرزندی) وجود دارد.

 

راهنمای بیمه و روابط کار

 

 

سازمانها
سازمانهای دولتی مشمول دریافت سهم دولت یارانه :
شامل دستگاههایی می باشد که هزینه های جاری آنان از طریق بودجه عمومی دولت تامین میگردد و در قالب بودجه مصوب سالانه اعتبار خود را از سازمان مدیریت و برنامه ریزی دریافت و کسورات بازنشستگی کارکنان را به صندوق بازنشستگی کشوری پرداخت می نمایند .

سازمانهای خود کفا :
کلیه سازمانهائی که حق سرانه سهم دولت و بیمه شده را راساً پرداخت می نمایند خودکفا محسوب می گردند. ملاک تعیین خودکفا بودن اعلام سازمان مدیریت و برنامه ریزی می باشد.

سازمانهای مشمول پرداخت 9/2 از حق سرانه :
باستناد ماده 7 قانون بیمه همگانی سازمانهای دولتی مشمول قانون بیمه همگانی خدمات درمانی که با کسب مجوز از سازمان بیمه خدمات درمانی یا سازمان تامین اجتماعی زیر پوشش بیمه ای سایر سازمانهای بیمه گر قرار گیرند و یا راساً ارائه خدمت نمایند ، موظف به پرداخت 9/2 سرانه تعیین شده به سازمان بیمه خدمات درمانی یا سازمان تامین اجتماعی خواهند بود.

 

 

دفترچه بیمه درمانی
صدور اولیه :
به اولین جلد دفترچه درمانی که برای متقاضیان و افراد تحت تکفل و یا هر یک از عائله جدید آنان پس از تنظیم بیمه نامه صادر شود، صدور اولیه اطلاق می گردد.

تعویض :
به صدور مجدد دفترچه بیمه درمانی دارای اعتبار، با کد قبلی، تعویض اطلاق می گردد.

تمدید :
به استمرار بخشیدن اعتبار دفترچه بیمه درمانی، براساس ضوابط و مقررات، اطلاق می گردد.

المثنی :
به صدور مجدد دفترچه بیمه درمانی که به علل مختلف مفقود گردیده با کد قبلی و ذکر کلمه المثنی اطلاق می گردد .

ابطال :
به فرآیندی که بنا به علل موجه منجربه خروج بیمه شده از شمول بیمه گردد اطلاق می شود.

تاریخ اعتبار :
به تاریخ پایان مدت زمان قابل استفاده بودن دفترچه بیمه درمانی، اطلاق می گردد.

بیمه شده اصلی(سرپرست) :
فردی است که راساً مشمول مقررات بیمه خدمات درمانی موضوع قانون بیمه همگانی خدمات درمانی باشد و پس از پرداخت حق السهم ، مشمول استفاده از مزایای خدمات درمانی قرار می گیرد.

بیمه شده تبعی : خانواده ، شخص یا اشخاصی هستند که به تبع سرپرست و یا کفالت بیمه شده اصلی ، از مزایای بیمه درمان برخوردار می گردند .

بیمـــه شده تبعی 1 :
به افرادی که در هر خانوار براساس ضوابط، مشمول دریافت سهم دولت ازحق سرانه می شوند، ‌اطلاق می گردد.

بیمه شده تبعی 2 :
به افرادی که با پرداخت حق سرانه کامل از طرف بیمه شده اصلی تحت پوشش قرار می گیرند، اطلاق می گردد.

بیمه شده تبعی 3 :
به کلیه افراد معرفی شده از جانب بیمه شده اصلی (براساس دستورالعمل اجرایی)که مشمول پرداخت 9/2 حق سرانه، مازاد بر حق سرانه کامل می باشند، اطلاق گردد.

 

 

تعاریف در روابط کار
کارکنان دولت :
به کلیه افراد مشمول قانون استخدام کشوری، که بیمه گزار آنها دولت بوده و در حکم کارگزینی دارای شماره مستخدم می باشند، اطلاق می گردد.

بازنشسته رسمی :
به کارکنان مشمول استخدام کشوری، که براساس احکام صادره، بازنشسته می شوند، اطلاق می گردد. حق بیمه این گروه نیز همانند کارکنان شاغل رسمی کسر و به حساب سازمان بیمه خدمات درمانی واریز میگردد. افراد تحت تکفل بازنشستگان، که مشمول دریافت سهم دولت از حق بیمه سرانه هستند، همانند کارکنان دولت شاغل براساس ماده یک قانون جمعیت و تنظیم خانواده تعیین می گردد.

مستمری بگیر :
آندسته از کارکنان دولت که قبل از بازنشستگی، به دلایل پزشکی از کار افتاده شوند، مستمری بگیر تلقی می گردند. این گروه بهمراه افراد تحت تکفل آنان نیز همانند کارکنان شاغل دولت، مشمول دریافت سهم دولت از حق بیمه سرانه خواهند بود .

وظیفه بگیر :
آن عده از افراد که پس از فوت بیمه شده اصلی براساس حکم صادره از طرف بیمه گزار حقوق وظیفه دریافت می نمایند وظیفه بگیر تلقی می شوند و مشمول دریافت سهم دولت از حق بیمه سرانه خواهند گردید.

مامور به خدمت :
به کارمندانی که محل خدمت آنان براساس ضوابط بطور موقت از موسسه ای به موسسه دیگر تغییر می یابد و حقوق خود را از موسسه مبـــدا دریافت می دارند، اطلاق می گردد . کسر حق بیمه سرانه آنان از طریق اداره مبدا و صدور و تعویض دفاتر بیمه، تنها در اداره بیمه گری و درآمد مبدا امکان پذیر است .

انتقال :
به جابجائی کارمندان، از استانی به استان و یا شهری به شهر دیگر و یا از سازمانی به سازمان دیگر، اطلاق می گردد. این گروه چنانچه حقوق و فوق العاده شغلشان را در موسسه مقصد دریافت دارند، می باید از طریق فرم اظهار نامه و لیست تغییرات، از آمار موسسه مبدا کسر، و به آمار موسسه مقصد، افزوده گردند .

 

کد بیمه درمانی / کد موسسه بیمه گزار
کد بیمه درمانی :
کد بیمه درمانی شامل سه قسمت است. قسمت اول سه رقمی و مربوط به کد سرور استان می باشد. قسمت دوم مربوطه به شماره سری دفترچه می باشد که بطور اتوماتیک و متوالی توسط سیستم از صفر شروع شده و ادامه می یابد. قسمت سوم مربوط به کد صف خانوار می باشد.

1

0

2

1

3

6

7

3 – 4

قسمت اول

قسمت دوم

قسمت سوم

کد موسسه بیمه گزار :
شامل دو بخش می باشد بخش اول چهار رقم می باشد که دو رقم آن مربوط به استان و دو رقم دیگر مربوط به شماره شهرستان می باشد. بخش دوم شش رقم می باشد که بصورت سه قسمت دو رقم طراحی شده است.
قسمت اول : دو رقم شماره وزارتخانه، سازمانها و نهادهای مستقل (که تحت پوشش وزارتخانه ها نیستند) می باشد.
قسمت دوم : دو رقم شماره سازمانها، نهادها یا ادارات وابسته می باشد که بصورت مستقیم تحت پوشش وزارتخانه یا سازمان مستقل هستند.
قسمت سوم : دو رقم مربوط به ادارات کل، ادارات، مناطق، حوزه ها و شرکتها می باشد که در سطح مراکز استانها یا شهرستان بوده و زیرمجموعه قسمت دوم می باشند.


مثال: آموزش پرورش منطقه شمال شهرستان رفسنجان :

1

5

0

0

0

4

قسمت اول

قسمت دوم

قسمت سوم

 



:: بازدید از این مطلب : 313
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali



۱۰- تذکرات لازم راجع به اجرای حکم تبصره 1 ماده 80 مرتبط با ماده 187:

الف) ادارات امور مالیاتی موظفند در موارد تقاضای صدور گواهی انجام معامله سریعاً نسبت به موضوع اقدام و از اعمال زائد و سختگیریهای بی مورد و اجبار به مودیان برای ارائه مدارک غیر ضروری جداً خودداری نمایند. در مورد املاکی که وضعیت آن به لحاظ اقدامات قبلی و یا سوابق و اطلاعیه‌های مضبوط در پرونده روشن است، به خصوص در مورد املاک مسکونی که خود مالک در آن سکونت دارد، نبایستی به عذر بازدید مجدد و تحقیقات محلی صدور گواهی را به تعویق اندازند. بلکه اگر معضل خاصی در میان نباشد، باید ظرف 72-48 ساعت از تاریخ وصول استعلام گواهینامه صادر و موضوع فیصله یابد. در مواردیکه عرصه و اعیان ملک در سند رسمی و یا مدارک معتبری مانند گواهی پایان کار شهرداری مربوط قید شده باشد، ضرورتی برای مساحی و اندازه گیری نخواهد بود، چنانچه به لحاظ تشکیل واحدهای خاص مالیاتی (بر حسب منابع)، منابع مختلف مربوط به ملک مانند مشاغل و حق واگذاری محل به واحد یا واحدهای دیگری محول شده باشد، واحد محل وقوع ملک ملزم است در اولین روز مراجعه مودی مراتب را از واحدهای دیگر استعلام و واحدهای اخیر نیز مکلفند صدور پاسخ استعلام را در اولویت قرار داده پس از بررسی و وصول مطالبات احتمالی فوراً نتیجه را به واحد نخست اعلام دارند.

ب) در موارد مقتضی ارسال مستقیم گواهی انجام معامله به دفتر اسناد رسمی بلااشکال است وگرنه بایستی به مودی (انتقال دهنده ملک یا حقوق مربوط آن) و یا وکیل و یا نماینده قانونی اول تحویل داده شود و یا حسب نظر و اعلام مراجع قضائی به شخص معرفی شده از طرف آن مراجع تحویل داده شود، ضمناً در خصوص تعلق ملک به دو نفر یا بیشتر، تحویل به احد از شرکاء و درمورد اشخاص حقوقی تحویل به مدیر مسئول و یا شخص معرفی شده از طرف مسئولین صلاحیت دار شخص حقوقی بلامانع است.

ج) توجه داشته باشند که حسب مقررات ماده 187 وصول بدهیهای مالیاتی مودی مربوط به مورد معامله برای صدور گواهی جهت معامله همان مورد کافی خواهد بود و در این صورت نبایستی صدور گواهی در گرو تسویه سایر بدهی های مودی باشد، همچنین اگر راجع به مورد معامله، سایر اشخاص بدهکار باشند، واحدهای مالیاتی مجاز نیستند صدور گواهی را موکول به تسویه حساب دیگران بنمایند، فی المثل چنانچه حق واگذاری یک باب مغازه چند بار به صورت عادی منتقل شده و اکنون موجر قصد تنظیم سند رسمی معامله با آخرین خریدار را دارد، نمی-توان پرداخت مالیات حق واگذاری متعلق به خریداران و فروشندگان قبلی را که داخل در معامله اخیر نیستند، به عهده متعاملین فعلی قرار داد، مگر آنکه به طور مستند تعهد پرداخت مالیات‌ها را نموده باشند.

هـ) در مورد صدور وقفنامه، استعلام دفاتر اسناد رسمی و صدور گواهی وفق ماده 187 به لحاظ ضرورت اخذ بدهیهای احتمالی گذشته مربوط به ملک مورد وقف لازم است، اما تنظیم سند وقف اعم از آنکه موضوع وقف عام یا خاص باشد، به هیچ وجه مشمول پرداخت مالیات نمی‌باشد.

و) صدور گواهی انجام معامله در خصوص تمامی املاک اعم از آنکه متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی عمومی دولتی و غیر دولتی و یا وقفی و غیر آن باشد ضروری است. منتهی در صورتی که به سبب این تعلقات معافیت مالیاتی مطرح باشد، گواهی مذکور طبعاً بدون اخذ مالیات صادر خواهد شد. در مورد ادارات امور مالیاتی صلاحیت دار برای صدور گواهی انجام معامله املاک متعلق به بانکها و سایر اشخاص حقوقی اعم از شرکتها و موسسات و نهادهای عمومی یا خصوصی متذکر می‌گردد که اگر ملک مورد بحث در شهر یا بخش یا روستای اقامتگاه قانونی شخص حقوقی واقع شده و در آن شهر یا بخش یا روستا واحد مالیاتی خاص اشخاص حقوقی وجود داشته باشد، واحد مالیاتی مذکور با رعایت مقررات مربوط صالح برای صدور گواهی انجام معامله خواهد بود و چنانچه محل وقوع ملک شهر یا بخش یا روستای دیگری غیر از اقامتگاه قانونی شخص حقوقی باشد، اداره امور مالیاتی محل وقوع ملک تکلیف صدور این گواهی را عهدار بوده و موظف است با وصول مالیات مربوط به معامله گواهی یاد شده را صادر و رونوشت آن را طی اطلاعیه‌ای حسب مورد به ضمیمه تصویر قبض پرداخت مالیات به اداره امور مالیاتی رسیدگی کننده به پرونده عملکرد شخص حقوقی و یا اداره امور مالیاتی اقامتگاه شخص حقوقی جهت ضبط در پرونده اصلی ارسال دارد. ضمناً در موارد فک رهن موضوع تقاضا و صدور گواهی انجام معامله منتفی است. صدور گواهی موضوع ماده 187 مربوط به نقل و انتقال کلیه املاک متعلق به بانکها در شهر تهران توسط اداره امور مالیاتی محل وقوع ملک صورت پذیرفته و رونوشتی از آن به انضمام تصویر قبض پرداخت مالیات به اداره کل امور مالیاتی مودیان بزرگ تسلیم گردد.

ز) سازمان ملی زمین و مسکن نیز (که مورد سئوال برخی واحدها بوده) مشمول پرداخت مالیات نقل و انتقال املاک و حسب مورد سایر درآمدهای احتمالی ناشی از املاک می‌باشد، اما در مورد اشخاص موضوع ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم باید توجه داشت که انتقال املاک و حق واگذاری محل و اجاره املاک جزء فعالیتهای اقتصادی موضوع تبصره 2 آن ماده نبوده، لذا بابت موارد مذکور مالیاتی مطالبه و وصول نخواهد شد. لیکن اشخاص مزبور در صورت ساخت و فروش بناهای نو ساز تا دو سال پس از خاتمه بنا، مشمول مالیات معادل ده درصد ارزش معاملاتی اعیان واگذاری برابر مقررات ماده 77 خواهند بود. در این خصوص متذکر می‌گردد که مفاد تبصره 2 ماده 139 دایر بر معطوف نمودن احکام تبصره 2 ماده 2 به درآمد مشمول مالیات اشخاص موضوع آن ماده به معنی معافیت مالیات بر درآمد املاک همه اشخاص موضوع ماده 139 نمی‌باشد. بلکه معافیت احتمالی هر یک را صرفاً در قالب احکام همان ماده (139) بایستی جستجو نمود.

ح) در مواردی که ملک توام با حق واگذاری محل به طور قطعی انتقال می‌یابد، اگر طبق مدارک مستدل ارزش حق واگذاری محل به صورت منفک بین طرفین معامله مشخص گردیده و قرین واقعیت باشد، مالیات نقل و انتقال قطعی به ماخذ ارزش معاملاتی و مالیات حق واگذاری محل به ماخذ دریافتی طبق ماده 59 محاسبه و وصول و در صورتی که بهای “‌عرصه و اعیان” و حق واگذاری محل تفکیک نشده و ثمن معامله به طور یک جا بین طرفین معین شده باشد، واحدهای مالیاتی بایستی حسب شناختی که از محل و موقعیت ملک دارند، بهای ملک را با فرض مسکونی بودن برآورد نموده آنگاه چنانچه مبلغ دریافتی از خریدار بیش از مبلغ برآورد مذکور باشد، مابه‌التفاوت را به عنوان حق واگذاری منظور و از آن ماخذ مالیات حق واگذاری محل را مطالبه کنند.در موارد معاوضه حق واگذاری دو محل نیز بهای آنها به ماخذ زمان معامله تقویم و به ترتیب بهای هر یک ماخذ مالیات واگذارنده آن قرار خواهد گرفت.

توجه: آن بخش از مفاد بخشنامه‌هائی که به مناسبت اصلاحیه مصوب 27/11/1380 از ابتدای سال 1381 تاکنون بابت فصل مالیات بر درآمد املاک صادر گردیده و مغایر با مفاد این بخشنامه می‌باشد، از تاریخ ابلاغ این بخشنامه ملغی و در خصوص آن بخش از احکام فصل مزبور که نسبت به احکام قبل از اصلاح تغییر نیافته و در بخشنامه حاضر نیز بحث خاصی راجع به آن بمیان نیامده، آخرین بخشنامه‌ها و دستورالعملها و همچنین آراء هیات عمومی شورای عالی مالیاتی صادره لغایت سال 1380 حسب مورد لازم الرعایه خواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 302
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 مهر 1398 | نظرات ()